Tekst Umowy przewiduje wykonywanie bez zezwoleń przewozów dwustronnych i tranzytowych przez ukraińskie firmy transportu drogowego. Dokument ma zostać podpisany 13 lipca.
Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy tłumaczy, że podpisanie Specjalnego Porozumienia o Liberalizacji Transportu Drogowego Ukraina – UE eliminuje konieczność stałego uzyskiwania odpowiednich zezwoleń i pozwala uniknąć wstrzymywania eksportu ukraińskich produktów przez przejścia graniczne. – Zawarcie takiej umowy pozwoli nam znacznie usprawnić i przyspieszyć logistykę między Ukrainą a UE. Jest to krytyczne właśnie teraz, kiedy ukraińska gospodarka jest całkowicie uzależniona od stabilnej logistyki na zachodnich granicach w warunkach blokady portów morskich. Równolegle pracujemy nad rozwojem infrastruktury granicznej, która znacząco zwiększyłaby przepustowość na granicach zachodnich. W szczególności w ramach projektu Open Border planujemy zlikwidować wszelkie wąskie gardła na granicy – obiecuje minister infrastruktury Ołeksandr Kubrakow.
Już 12 krajów zniosło zezwolenia
Negocjacje w sprawie możliwości zawarcia Specjalnego Porozumienia o Liberalizacji Transportu Drogowego rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy. Ostateczny tekst porozumienia Komisja Europejska zatwierdziła w połowie czerwca.
Czytaj więcej
Porty Morza Północnego są zapchane ładunkami, na czym cierpią polscy eksporterzy. Ich ładunki ugrzęzły w portach.
Ograniczona liczba zezwoleń na przewozy międzynarodowe jest dość poważnym problemem dla ukraińskich przewoźników w ostatnich pięciu latach. Od podpisania Umowy o Wolnym Handlu między Ukrainą a UE w 2016 roku handel z Unią Europejską prawie się podwoił, a liczba przewozów drogowych wzrosła o 42%. Jednocześnie liczba zezwoleń na przewozy międzynarodowe do poszczególnych krajów UE nie tylko nie wzrosła, ale wręcz zmalała.