Tekst Umowy przewiduje wykonywanie bez zezwoleń przewozów dwustronnych i tranzytowych przez ukraińskie firmy transportu drogowego. Dokument ma zostać podpisany 13 lipca.
Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy tłumaczy, że podpisanie Specjalnego Porozumienia o Liberalizacji Transportu Drogowego Ukraina – UE eliminuje konieczność stałego uzyskiwania odpowiednich zezwoleń i pozwala uniknąć wstrzymywania eksportu ukraińskich produktów przez przejścia graniczne. – Zawarcie takiej umowy pozwoli nam znacznie usprawnić i przyspieszyć logistykę między Ukrainą a UE. Jest to krytyczne właśnie teraz, kiedy ukraińska gospodarka jest całkowicie uzależniona od stabilnej logistyki na zachodnich granicach w warunkach blokady portów morskich. Równolegle pracujemy nad rozwojem infrastruktury granicznej, która znacząco zwiększyłaby przepustowość na granicach zachodnich. W szczególności w ramach projektu Open Border planujemy zlikwidować wszelkie wąskie gardła na granicy – obiecuje minister infrastruktury Ołeksandr Kubrakow.
Już 12 krajów zniosło zezwolenia
Negocjacje w sprawie możliwości zawarcia Specjalnego Porozumienia o Liberalizacji Transportu Drogowego rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy. Ostateczny tekst porozumienia Komisja Europejska zatwierdziła w połowie czerwca.
Czytaj więcej
Porty Morza Północnego są zapchane ładunkami, na czym cierpią polscy eksporterzy. Ich ładunki ugr...
Ograniczona liczba zezwoleń na przewozy międzynarodowe jest dość poważnym problemem dla ukraińskich przewoźników w ostatnich pięciu latach. Od podpisania Umowy o Wolnym Handlu między Ukrainą a UE w 2016 roku handel z Unią Europejską prawie się podwoił, a liczba przewozów drogowych wzrosła o 42%. Jednocześnie liczba zezwoleń na przewozy międzynarodowe do poszczególnych krajów UE nie tylko nie wzrosła, ale wręcz zmalała.