Reklama

Ukraińskie ciężarówki bez przeszkód wjadą do Unii Europejskiej

Ukraina podpisała z Komisją Europejską umowę o liberalizacji transportu drogowego.

Publikacja: 29.06.2022 21:54

Ukraińskie ciężarówki bez przeszkód wjadą do Unii Europejskiej

Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy

Foto: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy

Ukraina i Mołdawia podpisały 29 czerwca w Lyonie umowę z Komisją Europejską o zniesieniu zezwoleń w przewozach drogowych w ruchu dwustronnym i tranzytowym. Ukraińscy i mołdawscy przewoźnicy nie mają prawa wykonywać przewozów kabotażowych i przerzutów. 

Rada UE upoważniła KE do podpisania umowy już w kwietniu. Umowa będzie obowiązywać na rok, ale możliwe jest jej przedłużenie „do czasu, gdy skutki niczym niesprowokowanej i nieuzasadnionej agresji Rosji wobec Ukrainy dla infrastruktury transportowej i operacji transportu pozostaną poważne”. 

Oznacza to, że ciężarówki ukraińskich i mołdawskich przewoźników będą bez zezwoleń wjeżdżać do krajów Unii. Do tej pory Ukraina wymieniała z 25 państwami UE 560 680 zezwoleń jednorazowych oraz 4 tys. zezwoleń EKMT. Z Polską Ukraina wymieniała 160 tys. zezwoleń. 

Bez zezwoleń na czas określony 

KE tłumaczy, że zniesienie zezwoleń pomoże gospodarce ukraińskiej przezwyciężyć skutki wojny. – Nasza propozycja zapewni natychmiastową pomoc dla gospodarek tych dwóch krajów – przekonuje Komisarz ds. transportu Adina Vălean.

W całości transportu samochodowego najwięcej w zeszłym wywieziono żywności i tytoniu (14%) oraz drewna (11%) i mebli (11%). Żywności i produktów rolnych w ciężarówkach będzie w tym roku co najmniej dwukrotnie więcej, oceniają eksperci Ukraińskiej Prawdy. 

Reklama
Reklama

Ograniczona liczba zezwoleń na przewozy międzynarodowe jest poważnym problemem dla ukraińskich przewoźników w ostatnich pięciu latach. Od podpisania Umowy o Wolnym Handlu między Ukrainą a UE w 2016 roku handel z Unią Europejską prawie się podwoił, a liczba przewozów drogowych wzrosła o 42%. Jednocześnie liczba zezwoleń na przewozy międzynarodowe do poszczególnych krajów UE nie tylko nie wzrosła, ale wręcz zmalała. 

Czytaj więcej

Przybywa samochodów ciężarowych i długów

W pierwszym miesiącu wojny Ministerstwu Infrastruktury Ukrainy udało się osiągnąć porozumienia w sprawie czasowego cofnięcia zezwoleń na transport ciężarówką z 12 krajami UE (Austria, Węgry, Włochy, Łotwa, Estonia, Bułgaria, Niemcy, Dania, Litwa, Rumunia, Grecja i Słowacja). Polska zniosła zezwolenia na przewozy paliw. 

Ukraińska konkurencja 

W opublikowanym 27 czerwca oświadczeniu prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek podkreśla, że umowa „nie bierze pod uwagę losów kilku tysięcy polskich rodzinnych firm transportowych, zmuszając je do ustawiania się w kolejce po jałmużnę z Polskiego Funduszu Rozwoju. Obawiam się, że jednostronne zdjęcie jakichkolwiek ograniczeń dotyczących liczby ukraińskich przewoźników spowoduje tylko dalszą polaryzację na rynku transportowym.” 

„Apeluję o rozsądek. Pomoc Ukrainie – jak najbardziej, ale musi się ona odbywać na zdrowych zasadach. Od dawna jesteśmy za zwiększaniem liczby zezwoleń dla ukraińskich przewoźników, lecz proces ten musi być powiązany z jednoczesnym zwiększaniem przepustowości granicy”. 

Czytaj więcej

Z powodu ocieplenia Rosja straci kontrolę nad Północną Drogą Morską
Reklama
Reklama

Przypomina, że „polscy przewoźnicy przeszli wieloetapowy program dostosowawczy i zaakceptowali podnoszenie kosztów w celu utrzymania warunków konkurencyjności na unijnym rynku transportowym - ostatnio wdrożono w UE kolejną barierę w postaci Pakietu Mobilności. A jaki jest plan zapewnienia konkurencyjności naszym firmom w sytuacji otworzenia wspólnego rynku dla ukraińskich przewoźników? Niestety - tego nie wiemy, a całą wiedzę czerpiemy z mediów.” 

Polskie firmy zostały wypchnięte z rynku przewozów między Polską i Ukrainą. – Na rynku zachodnim widać, że nadawcy już wybierają Ukraińców, bo są tańsi – przyznaje radca prezesa ZMPD Tadeusz Wilk. 

Unijni przewoźnicy niechętnie wjeżdżają na Ukrainę, ponieważ ubezpieczenie nie pokrywa obszaru objętego wojną. 

Regulacje Ue
Młodzi za kierownicę
Regulacje Ue
Przedsiębiorcy przeciwko przymusowej elektryfikacji flot
Regulacje Ue
Unia Europejska zamierza walczyć z nielegalną chińską konkurencją
Regulacje Ue
Cywilni przewoźnicy już nie stracą licencji za przewóz czołgu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Regulacje Ue
Jest zielone światło dla ciężkich elektryków i megazestawów
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama