Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych

Kraje starej UE próbują wznosić kolejne bariery dla firm z naszej części kontynentu, tym razem usiłując koordynować systemy zabezpieczenia społecznego.

Publikacja: 16.05.2025 07:25

Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych

Foto: Komisja Europejska

Wbrew alarmistycznym informacjom Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, prace nad przepisami o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego nr 883/2004 i 987/2009 nie zostały zakończone. 

Osiemnaście posiedzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podkreśla, że „obecnie prowadzone prace nie przesądzają jeszcze o ostatecznym kształcie przepisów”. Planowane trilogi, czyli posiedzenia trójstronne Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej będą dyskutować przepisy zaproponowane jeszcze podczas prezydencji hiszpańskiej. 

Czytaj więcej

Kurierzy i sklepy spożywcze to mariaż z rozsądku

Będzie to dziewiętnaste posiedzenie trójstronne poświęcone koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i wątpliwe jest, aby na nim skończyło się. Resort nie podaje szczegółów negocjacji tłumacząc, że są one poufne. Zapewnia jedynie, że „Ewentualne skutki dla osób świadczących usługi będą zależne od przyjętych rozwiązań. Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego w UE zakłada wzajemne uznawanie okresów ubezpieczenia. Szczegóły techniczne pozostają w trakcie ustaleń”. 

Resort dodaje, że skutki finansowe, „w tym wpływy do systemu ubezpieczeń społecznych, są przedmiotem bieżącej analizy”. Na tym etapie nie ma oficjalnych szacunków. 

Przedstawiciel ZUS Grzegorz Dyjak podkreśla, że „Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest jedynie instytucją wykonującą przepisy o zabezpieczeniu społecznym i jako taka nie posiada bieżącego i pełnego wglądu w treść negocjacji toczących się pomiędzy państwami członkowskimi oraz Parlamentem Europejskim, które mają wymiar polityczny.”

Kierowcy w ruchu międzynarodowym to blisko półmilionowa grupa pracowników. 

Nadmierna biurokracja

MRPiPS zapewnia, że podejmuje starania, aby „w maksymalnie możliwym stopniu uwzględnić potrzeby i oczekiwania formułowane przez polskich przedsiębiorców, pracowników i interesy polskiego systemu ubezpieczeń społecznych”. 

Czytaj więcej

Czy od przyszłego roku niższe koszty dla przewoźników ?

Ministerstwo dodaje, że „Prezydencja Polska podkreśla, że potencjał wspólnego rynku w ostatnich latach został zahamowany nadmierną biurokracją i konieczne jest wprowadzanie uproszczeń, tak aby ograniczyć bariery administracyjne w swobodzie przepływu pracowników”. 

Komisja Europejska niedawno zapewniała, że zamierza uprościć przepisy, jednak te obietnice najwyraźniej nie obejmują branży transportu drogowego. W 2017 roku Komisja Europejska doprowadziła do przyjęcia restrykcyjnych zapisów Pakietu Mobilności, teraz toczą się prace nad jeszcze bardziej skomplikowaną materią, czyli koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego. 

Prawnik z kancelarii Iuridica Bartosz Majerski wskazuje, że problematyczna jest proponowana definicja siedziby przedsiębiorstwa. „Kryterium ustalania prawa właściwego dla ubezpieczeń społecznych kierowców ma opierać się na obrocie związanym z krajem, w którym przewoźnik świadczy usługi”. 

Czytaj więcej

Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą

Majerski opisuje zagrożenia, jakie niosą ze sobą unijne propozycje: „przewoźnik będzie musiał corocznie rejestrować swoich pracowników w zagranicznych odpowiednikach ZUS, zmagać się z nowymi obowiązkami informacyjnymi, uczyć się zasad współpracy z różnymi instytucjami ubezpieczeniowymi i rozwiązywać problemy związane z różnymi systemami prawnymi. Nie wspominając już o tym, że pieniądze nie zasilą polskiego ZUS”.

Zarazem polscy przewoźnicy protestują przeciwko zalaniu unijnego rynku przez przewoźników z Ukrainy i upatrują dla siebie szansy w obciążeniu ukraińskich firm kosztami unijnych przepisów. 

Wbrew alarmistycznym informacjom Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, prace nad przepisami o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego nr 883/2004 i 987/2009 nie zostały zakończone. 

Osiemnaście posiedzeń

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regulacje Ue
Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą
Regulacje Ue
Przewoźnicy: Unijne przepisy wysadzą w powietrze transport międzynarodowy
Regulacje Ue
Unia Europejska dobija polskich przewoźników
Regulacje Ue
PE przyjmie ułatwienia w rozliczaniu CO2 dla koncernów samochodowych
Regulacje Ue
Czas pracy kierowcy po nowemu