Kary dla producentów ciężarówek będą przesunięte

Unia Europejska mówi o pragmatyzmie we wprowadzaniu elektromobilności, wydłuży okres rozliczenia emisji CO2 dla producentów ciężarówek.

Publikacja: 24.06.2025 09:07

Kary dla producentów ciężarówek będą przesunięte

Przewodniczący grupy poselskiej Europejskiej Partii Ludowej w PE Manfred Weber w kabinie MAN, czerwiec 2025.

Foto: Robert Przybylski

Przewodniczący grupy poselskiej Europejskiej Partii Ludowej w PE Manfred Weber nawołuje do pragmatyzmu przy wprowadzaniu zielonego ładu. – Zmieniają się okoliczności geopolityczne, wojna na Ukrainie, to co się dzieje w USA, w Chinach, pojawiły się nowe wyzwania, więc nie chcemy poddawać się i zarzucać celu jakim jest bezemisyjność krajów UE w 2050 roku, ale trzeba być niezwykle pragmatycznym. Iść do celu krok po kroku, ale blisko rolników, przemysłu, konsumentów – wymienia Weber. 

Czytaj więcej

Zbliża się konsolidacja branży TSL

Wskazuje, że dlatego zainicjował zmniejszenie kar dla producentów samochodów ciężarowych. – Podobnie przesunęliśmy kary dla producentów aut osobowych i to samo chcemy zrobić dla wytwórców samochodów ciężarowych. Będę o tym rozmawiał z panią komisarz, naszym celem jest zrównoważenie podejścia. Podobnie jak w sektorze aut osobowych, czekamy na inicjatywę Komisji Europejskiej – podkreśla przewodniczący EPL. 

Według przyjętych wcześniej przez KE przepisów, koncerny powinny obniżyć do 2025 roku emisję CO2 produkowanych przez siebie ciężarówek o 15 proc. w porównaniu do poziomu z 2019 roku. W 2030 roku poziom redukcji powinien sięgnąć 45 proc. i 65 proc. w 2035 roku, aby w 2040 roku wynieść 90 proc. 

Weber przypomina, że wszystkie kraje EU zgodziły się na osiągnięcie bezemisyjności w 2050 roku. – Mamy dobry kierunek, a sukces zależy od cen elektryczności – przekonuje Weber. 

Prąd w Polsce dla firm kosztuje średnio 1,60 zł za kWh, zaś w Wielkiej Brytanii 1,70 zł kWh, w Niemczech 1,30 zł/kWh, a we Francji 0,70 zł/kWh. W Chinach kosztuje 0,30 zł/kWh, w Rosji 0,35 zł/kWh. 

Wysokie ceny energii w Europie uniemożliwiają wzrost gospodarczy. Niemiecka ekonomia jest w kryzysie, firmy zamykają się w rekordowym tempie, w ostatnim roku z rynku ubyło 100 tys. miejsc pracy w przemyśle, w tym 45 tys. w motoryzacji. 

W Wielkiej Brytanii zniknęło w ostatnim półroczu ćwierć mln miejsc pracy, a co trzecia firma zapowiada zwolnienia. Rząd Wielkiej Brytanii planuje rozruszanie gospodarki i ogłosił 22 czerwca, że obniża ponad 7 tys. firmom ceny energii o maksymalnie 25 proc. do 2027 roku. Chodzi o podmioty m.in. z branży chemicznej, ceramicznej, motoryzacji i lotniczej, które nie będą musiały płacić w całości podatków klimatycznych. Zniżki zaczynają się od 60 proc., a w 2027 roku dojdą do 90 proc. 

Czytaj więcej

Park narodowy zamiast żeglugi

Nawet niemieccy ekonomiści poddają w wątpliwość politykę klimatyczną Unii Europejskiej, gdy Chiny i Indie wybudowały najwięcej nowych elektrowni węglowych i oba kraje zabezpieczyły się przed zmianami cen gazu i ropy. Węgiel energetyczny ma nie tylko najniższe ceny, ale są one także stabilne. To jeden z powodów, dla którego zarówno Indie oraz Chiny wznoszą węglowe elektrownie. W 2024 roku Chiny oddawały jedną średnio co 3,5 dnia. 

Tymczasem Weber uważa, że elektromobilność jest przyszłością. Wskazuje na MAN, który uruchomił wytwarzanie elektrycznych ciężarówek na tej samej linii co dieslowskich, zachowując dzięki temu elastyczność produkcji. Weber uważa, że należy sięgać po nowe technologie, pamiętając o wejściu ETS 2. 

Przewodniczący grupy poselskiej Europejskiej Partii Ludowej w PE Manfred Weber nawołuje do pragmatyzmu przy wprowadzaniu zielonego ładu. – Zmieniają się okoliczności geopolityczne, wojna na Ukrainie, to co się dzieje w USA, w Chinach, pojawiły się nowe wyzwania, więc nie chcemy poddawać się i zarzucać celu jakim jest bezemisyjność krajów UE w 2050 roku, ale trzeba być niezwykle pragmatycznym. Iść do celu krok po kroku, ale blisko rolników, przemysłu, konsumentów – wymienia Weber. 

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regulacje Ue
Unia Europejska tnie transportową gałąź, na której sama siedzi
Regulacje Ue
Zielone światło dla przewoźników ukraińskich
Regulacje Ue
Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych
Regulacje Ue
Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Regulacje Ue
Przewoźnicy: Unijne przepisy wysadzą w powietrze transport międzynarodowy