Według World Shipping Council, w 2021 roku armatorzy zarządzali 6300 statkami przewożącymi towary o wartości 7 bilionów dolarów w 241 milionach kontenerów. W co czwartym znajdowała się drobnica morska. – Drobnica kontenerowa miewa się dobrze. Załadowcy mają do dyspozycji kilka konkurujących ze sobą rozwijających się serwisów, oferowanych zarówno przez globalnych, regionalnych, jak i krajowych spedytorów – wskazuje przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.
Tysiące połączeń
Tłumaczy, że przy bardzo wysokich stawkach pełnokontenerowych, serwisy drobnicowe pozwalają na znaczne oszczędność przy mniejszych partiach. – Serwisy drobnicowe odznaczają się relatywnie dużą regularnością i są przysłowiowym oczkiem w głowie branży spedycyjnej, szczególnie w dobie agresywnej akwizycji dostaw dom-dom przez armatorów. Wymagają większego zaangażowania i personalnej obsługi w porównaniu z dostawami pełnokontenerowymi – podkreśla przewodniczący PISiL.
Podobnie rzecz się ma z Nowym Jedwabnym Szlakiem, gdzie udział kontenerów drobnicowych jest większy niż na morzu. – Rozwojowi tych usług sprzyja rosnąca liczba magazynów spedycyjnych (przeznaczonych dla różnych ładunków wielu załadowców w odróżnieniu od logistyki kontraktowej) i poprawa jakości dystrybucji drobnicy i przesyłek kurierskich po kraju, która równolegle rozwozi drobnicę międzynarodową – opisuje Tarczyński.
Decydując się na przesyłkę drobnicową, klienci nie muszą zamawiać całego kontenera. Mogą sprowadzać lub wysyłać towar częściej, mniejszymi partiami, w zależności od potrzeb, unikając kosztów magazynowania i zapasów.
Drobnica jest na tyle rozpowszechniona, że oferują ten produkt wyspecjalizowane spółki a także najwięksi armatorzy jak np. Maersk, który ma 10 tys. tras. Jedna z największych na świecie firm logistycznych, DB Schenker, proponuje usługę drobnicy morskiej na 6 tys. linii, po kilka przewozów tygodniowo na głównych trasach i codzienne odbiory oraz dostawy lokalne dzięki wykorzystaniu 8200 drogowych połączeń drobnicowych. – Usługa drobnicowa obejmuje również szereg usług o wartości dodanej, takich jak pick&pack, regularne kontrole jakości, staranna segregacja ładunków, etykietowanie, montaż, kompletowanie i dostosowywanie produktów, przewóz odzieży na wieszakach, przepakowywanie, oraz dystrybucja sprowadzonych towarów – wymienia Vice President Ocean Freight NEE DB Schenker Piotr Kozłowski.