Wartość wewnątrzunijnego eksportu sięgnęła w na koniec 2021 roku 314 mld euro, gdy 20 lat wcześniej wyniosła 121 mld euro. Oznacza to 160-procentowy wzrost, gdy w tym samym okresie PKB Unii powiększył się o 107 %.
Wraz ze wzrostem wewnątrzunijnego handlu rośnie znaczenie międzynarodowego transportu, w tym sieci drobnicowych, których rozwój obserwowany jest w ostatnich dekadach. – Odsetek przesyłek międzynarodowych w całości obrotów sieci drobnicowej wzrasta – przyznaje Marcin Łuczak z zespołu rozwoju połączeń międzynarodowych Grupa Raben. – Wzrosty przewozów drobnicowych na trasie Polska-Niemcy sięgają 8-10 % rocznie Rośnie także liczba klientów, bez nich nie byłoby rozwoju linii. W zależności od kraju i bazy porównania, tempo przyrostu wynosi od 1-2 % dla dużych krajów do 5-6 % r/r w krajach mniejszych – porównuje Łuczak.
Dodaje, że Grupa Raben właśnie otworzyła 10 nowych połączeń codziennych z Gliwic do Niemiec. Szybko rozwijają się połączenia także w regionie środkowo-wschodnim Europy. – Otworzyliśmy w ostatnich 14-15 miesiącach ponad 50 nowych, codziennych połączeń: od krajów bałtyckich po Bułgarię. Właśnie uruchomiliśmy do 10 połączeń dziennie z Grecji do Niemiec i 5 do Polski. M.in. dzięki ładunkom z Pireusu samochody wypełnione są w obie strony – zapewnia przedstawiciel Raben.
Nie wszystkie firmy logistyczne stać na budowanie własnych połączeń. – Tylko mała część firm pokrywa operacyjnie kilka krajów, dlatego nawiązuje współpracę transakcyjną, opartą o umowy długoterminowe, a część z nich tworzy alianse strategiczne – wskazuje dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego Arkadiusz Kawa.
Czytaj więcej
Ukraina podpisała z Komisją Europejską umowę o liberalizacji transportu drogowego.