Polscy przewoźnicy z samochodami rejestrowanymi za granicą

Unijni przedsiębiorcy będą mogli wynajmować ciężarówki także w krajach, w których nie mają zarejestrowanych firm.

Publikacja: 12.07.2022 21:14

Polscy przewoźnicy z samochodami rejestrowanymi za granicą

Foto: GDDKiA Krzysztof Nalewajko

Od 6 sierpnia 2023 roku polscy przewoźnicy powinni mieć możliwość korzystania z ciężarówek wynajmowanych i zarejestrowanych w innych krajach UE. Zezwala na to dyrektywa 2022/738 zmieniająca dyrektywę 2006/1 w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Dyrektywa weszła w życie pod koniec kwietnia, a państwa członkowskie powinny wdrożyć ją do porządku prawnego do 6 sierpnia przyszłego roku, co oznacza, że zniknąłby zapisany w ustawie o transporcie drogowym zakaz wykorzystywania do przewozów drogowych pojazdów zarejestrowanych poza terytorium RP. 

Unijne regulacja pozwala, aby państwo członkowskie siedziby przewoźnika:

- Ograniczyło czas użytkowania wynajmowanego pojazdu na swoim terytorium. Nie może być on jednak krótszy niż dwa miesiące w ciągu roku kalendarzowego, w przypadku korzystania z wynajmowanego pojazdu przez tego samego przewoźnika. Dodatkowo, państwo członkowskie może wymagać, aby czas trwania umowy najmu nie przekraczał dozwolonego okresu korzystania z danego pojazdu, ustalonego przez to państwo.

Czytaj więcej

Inspektorzy oddają krew i nie kontrolują ciężarówek

- Wprowadziło obowiązek rejestracji, zgodnie z przepisami krajowymi, pojazdu wynajmowanego, jednakże nie wcześniej niż po okresie 30 dni.

- Ograniczyło liczbę wynajmowanych pojazdów, które mogą być wykorzystywane przez dane przedsiębiorstwo. Niemniej jednak, minimalna, dozwolona liczba pojazdów wynajmowanych wynosi co najmniej 25% floty pojazdów danego przedsiębiorstwa. W przypadku najmniejszych firm, posiadających od 1 do 3 pojazdów, liczba pojazdów wynajmowanych wynosi co najmniej jeden.

- Ograniczyło korzystanie z pojazdów wynajmowanych w przypadku wykonywania przewozów na potrzeby własne.

Przewoźnicy przyjmują zapowiedź zmian z zadowoleniem. – Dla polskiego przewoźnika poszerza się oferta. Dla przedsiębiorcy liczy się koszt, więc może być to dobre rozwiązanie – stwierdza prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek. 

Czytaj więcej

Zapycha się rynek elektrosamochodów

Przewoźnicy wskazują na jeszcze jeden aspekt: służby kontrolne wybierając samochód do sprawdzenia często kierują się krajem pochodzenia i za granicą samochody z polskimi tablicami są częściej wybierane do kontroli niż krajowe. 

Natomiast branża finansowa nie przewiduje szybkiego wejścia na polski rynek zagranicznych firm. – Zagranicznych podmiotów nie stać na finansowanie polskich firm, bo dla dobrych przewoźników marże są bardzo niskie – tłumaczy dyrektor rynku transportu ciężkiego PKO Leasing Piotr Gąska. 

Przypomina, że „trans leasing” można było robić wcześniej, ale rozwój na obcym rynku utrudniał brak bazy danych. – Z tego rozwiązania nie korzystały nawet koncerny transportowe, które mają centrale na zachodzie, ale finansowanie zdobywały w Polsce, bo tam nie otrzymywały. Problemy są nawet banalnej natury technicznej: co z odbiorem i kontrolą aut? Dla zagranicznego podmiotu to jest żaden interes, ponieważ tam leasing to wynajem z pełnymi konsekwencjach zdania pojazdu i badania jego stanu technicznego. Standardem są drobiazgowe rozliczenia i wycena każdej, najmniejszej nawet rysy. Polskie firmy nie są na to gotowe – uważa dyrektor PKO Leasing. 

Od 6 sierpnia 2023 roku polscy przewoźnicy powinni mieć możliwość korzystania z ciężarówek wynajmowanych i zarejestrowanych w innych krajach UE. Zezwala na to dyrektywa 2022/738 zmieniająca dyrektywę 2006/1 w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy. 

Dyrektywa weszła w życie pod koniec kwietnia, a państwa członkowskie powinny wdrożyć ją do porządku prawnego do 6 sierpnia przyszłego roku, co oznacza, że zniknąłby zapisany w ustawie o transporcie drogowym zakaz wykorzystywania do przewozów drogowych pojazdów zarejestrowanych poza terytorium RP. 

Pozostało 83% artykułu
Systemy IT
Inwestorzy pakują miliardy w cyfrowe spedycje
Morski
We wrześniu DCT Gdańsk zacznie budowę terminala kontenerowego za ponad miliard zł
Szynowy
Transport drogowy ma zazielenić się bez unijnej pomocy
Drogowy
Jesienią przewidywana fala bankructw przewoźników drogowych
Elektromobilność
Wodór jest zbyt kosztowny dla transportu drogowego