We wrześniu DCT Gdańsk zacznie budowę terminala kontenerowego za ponad miliard zł

DCT Gdańsk wybrał wykonawców terminala Baltic Hub 3. DCT stanie się jednym z największych terminali kontenerowych Europy.

Publikacja: 08.07.2022 09:56

We wrześniu DCT Gdańsk zacznie budowę terminala kontenerowego za ponad miliard zł

DCT Gdańsk

Foto: DCT Gdańsk

DCT Gdańsk podpisał z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV kontrakt na budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego, tzw. T3. Prace budowlane rozpoczną się na początku września, po zakończeniu wakacji. 

Czytaj więcej

Jesienią przewidywana fala bankructw przewoźników drogowych

W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717m, głębokości 17,5m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo DCT zakupi 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym. Wartość projektu sięga 245 mln euro.

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 roku, a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku. W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową DCT Gdańsk o 1,7 mln TEU do poziomu 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie. Po zakończeniu budowy T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie. – Rozpoczęcie prac budowlanych przy T3 będzie początkiem nowej ery w przeładunkach kontenerów na Bałtyku. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk już 15 lat temu. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć oraz wdzięczni naszym klientom, pracownikom i wszystkim innym interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. T3 to naturalny krok w naszej podróży w kierunku prawdziwego The Baltic Hub – podkreśla dyrektor zarządzający DCT Gdańsk Charles Baker. 

Czytaj więcej

Wodór jest zbyt kosztowny dla transportu drogowego

Z inwestycji zadowolenie są także spedytorzy. – To bardzo dobra wiadomość. Pomimo osłabienia przeładunków w ostatnich miesiącach, decyzja o rozbudowie podejmowana jest na dziesięciolecia i oznacza wzmocnienie rynku – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

W konsorcjum wykonawców Budimex jest generalnym wykonawcą i ma 75 % udziałów. Odpowiedzialny jest za część budowlaną i infrastrukturalną. Dredging International NV ma resztę udziałów i poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia 36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala. Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu br. a na początku 2023 roku budowa ściany północnej i południowej oraz głównego nabrzeża. – W trakcie budowy podejmiemy wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze pozostającym pod wpływem inwestycji – zapewnia Baker. 

DCT Gdańsk zatrudnia ponad 1000 osób i działa od 2007 roku. Posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km umożliwiając obsługę 4 statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.

Czytaj więcej

W Niemczech zmotoryzowani przesiedli się do pociągów

W 2021 r. DCT Gdańsk przeładował ponad 2,09 mln TEU. 

Terminal jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30%).

DCT Gdańsk podpisał z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV kontrakt na budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego, tzw. T3. Prace budowlane rozpoczną się na początku września, po zakończeniu wakacji. 

W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717m, głębokości 17,5m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo DCT zakupi 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym. Wartość projektu sięga 245 mln euro.

Pozostało 83% artykułu
Szynowy
Polska rozbuduje Małaszewicze za własne pieniądze
Elektromobilność
Elektryczne ciężarówki nie naładują akumulatorów
Krajowe
Ukraina wypuści do Unii kierowców ciężarówek
Drogowy
Unia dopłaci do budowy Via Carpatia i połączenia kolejowego z Czechami
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Największy polski port ma 50 lat