We wrześniu DCT Gdańsk zacznie budowę terminala kontenerowego za ponad miliard zł

DCT Gdańsk wybrał wykonawców terminala Baltic Hub 3. DCT stanie się jednym z największych terminali kontenerowych Europy.

Publikacja: 08.07.2022 09:56

We wrześniu DCT Gdańsk zacznie budowę terminala kontenerowego za ponad miliard zł

DCT Gdańsk

Foto: DCT Gdańsk

DCT Gdańsk podpisał z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV kontrakt na budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego, tzw. T3. Prace budowlane rozpoczną się na początku września, po zakończeniu wakacji. 

Czytaj więcej

Jesienią przewidywana fala bankructw przewoźników drogowych

W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717m, głębokości 17,5m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo DCT zakupi 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym. Wartość projektu sięga 245 mln euro.

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 roku, a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku. W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową DCT Gdańsk o 1,7 mln TEU do poziomu 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie. Po zakończeniu budowy T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie. – Rozpoczęcie prac budowlanych przy T3 będzie początkiem nowej ery w przeładunkach kontenerów na Bałtyku. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk już 15 lat temu. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć oraz wdzięczni naszym klientom, pracownikom i wszystkim innym interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. T3 to naturalny krok w naszej podróży w kierunku prawdziwego The Baltic Hub – podkreśla dyrektor zarządzający DCT Gdańsk Charles Baker. 

Czytaj więcej

Wodór jest zbyt kosztowny dla transportu drogowego

Z inwestycji zadowolenie są także spedytorzy. – To bardzo dobra wiadomość. Pomimo osłabienia przeładunków w ostatnich miesiącach, decyzja o rozbudowie podejmowana jest na dziesięciolecia i oznacza wzmocnienie rynku – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

W konsorcjum wykonawców Budimex jest generalnym wykonawcą i ma 75 % udziałów. Odpowiedzialny jest za część budowlaną i infrastrukturalną. Dredging International NV ma resztę udziałów i poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia 36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala. Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu br. a na początku 2023 roku budowa ściany północnej i południowej oraz głównego nabrzeża. – W trakcie budowy podejmiemy wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze pozostającym pod wpływem inwestycji – zapewnia Baker. 

DCT Gdańsk zatrudnia ponad 1000 osób i działa od 2007 roku. Posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km umożliwiając obsługę 4 statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.

Czytaj więcej

W Niemczech zmotoryzowani przesiedli się do pociągów

W 2021 r. DCT Gdańsk przeładował ponad 2,09 mln TEU. 

Terminal jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30%).

DCT Gdańsk podpisał z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV kontrakt na budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego, tzw. T3. Prace budowlane rozpoczną się na początku września, po zakończeniu wakacji. 

W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717m, głębokości 17,5m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo DCT zakupi 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym. Wartość projektu sięga 245 mln euro.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Szynowy
Polska rozbuduje Małaszewicze za własne pieniądze
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Elektromobilność
Elektryczne ciężarówki nie naładują akumulatorów
Krajowe
Ukraina wypuści do Unii kierowców ciężarówek
Drogowy
Unia dopłaci do budowy Via Carpatia i połączenia kolejowego z Czechami
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Morski
Chiny w europejskich portach: szansa czy pułapka?
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście