24 czerwca br. do uzgodnień międzyresortowych skierowany został projekt ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe oraz ustawy o Funduszu Kolejowym, który zakłada rozbudowę terminala przeładunkowego w Małaszewiczach ze źródeł krajowych.
Czytaj więcej
Bez poważnej pomocy państwa nie ma szans na wybudowanie sieci ładowarek dla elektrycznych ciężarówek.
Rząd przewiduje sprzedaż przez PKP Cargo Cargotor do PKP PLK (za 70 mln zł z Funduszu Kolejowego) i dokapitalizowanie PKP PLK w pięciu transzach. Pierwsza wpłacona w 2023 roku wynosiłaby maksymalnie 256,5 mln zł, w kolejnym roku 973,7 mln zł, w 2025 roku 876,9 mln zł, w 2026 roku 780,2 mln zł i w następnym 499 mln zł. Akcje (o łącznej wartości 3386,3 mln zł) w podwyższonym kapitale zostaną objęte przez Skarb Państwa.
Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że taka aranżacja inwestycji wyklucza ewentualne obawy związane z unijnymi regułami pomocy publicznej oraz zarzutów ze strony innych przewoźników.
Dokapitalizowanie nie będzie stanowiło pomocy publicznej, ponieważ dotyczy ono infrastruktury kolejowej udostępnianej potencjalnym użytkownikom na równych i niedyskryminacyjnych warunkach.