Reklama
Rozwiń
Reklama

Od 1 lutego nowe stawki myta

Zadowolenie będą kolejarze, którzy od lat wskazują na zbyt niskie stawki opłat drogowych, które poważnie utrudniają im konkurencję z przewoźnikami drogowymi.

Publikacja: 24.11.2025 16:48

Od 1 lutego nowe stawki myta

GDDKiA

Foto: GDDKiA, Krzysztof Nalewajko

Ministerstwo Infrastruktury podnosi stawki opłat drogowych. Stawka dla pojazdu o dmc od 3,5 do 12 ton wzrośnie o 12 groszy za przejazd kilometra autostrady i drogi ekspresowej (do 0,41 zł dla pojazdu klasy Euro V lub wyższej) oraz o 10 groszy za kilometr drogi krajowej (do 0,34 zł). 

Ceny przejazdu dla pojazdów o dmc powyżej 12 ton klasy Euro VI wzrosną odpowiednio o 16 groszy (do 0,56 zł) i 12 groszy (do 0,42 zł). 

Czytaj więcej

Kontrola międzynarodowych zezwoleń CEMT jednak o czasie

Resort uważa, że w Polsce, w porównaniu ze średnimi stawkami w krajach ościennych, myto jest za tanie i należy je podnieść. Przyznaje, że od 1 stycznia 2022 roku wysokość stawek jest waloryzowana o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku ogłaszany przez Prezesa GUS. Waloryzacja ta jednak nie doprowadziła do wyrównania stawek polskich z zagranicznymi. 

Równanie do europejskiego poziomu

MI wskazuje, że przejechanie tirem kilometra kosztuje średnio w Polsce 45 groszy, w Niemczech 128 groszy, a Austrii 126 groszy, na Słowacji 82 grosze, na Węgrzech 57 groszy. 

Reklama
Reklama

Ministerstwo podsumowuje, że proponowana zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej ma na celu pozyskanie dodatkowych środków na rozwój infrastruktury, walkę z zanieczyszczeniem środowiska (pojazdy najbardziej zanieczyszczające ponoszą najwyższy koszt z korzystania z infrastruktury), wyrównywanie poziomu polskich stawek opłaty drogowej z poziomami stosowanymi w UE oraz wzrost równowagi międzygałęziowej w transporcie. 

Poza podwyżką wydłużona zostanie sieć płatnych odcinków o 645 km. 

W ocenie skutków regulacji resort wylicza, że przygotowanie do poboru myta wydłużonej siatki dróg będzie łącznie kosztowało w nadchodzącej dekadzie 98 mln zł, zaś dodatkowe wpływy w tym okresie sięgną 34,8 mld zł. Do Krajowego Fundusz Drogowego wpłynie 34,7 mld zł. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy intermodalni sięgają do Turcji

Udział myta we wpływach KFD wzrośnie z 12,3 proc. w 2023 roku do 20,8 proc. w przyszłym roku, gdy dzięki podwyżce KAS pobierze dodatkowo 2529 mln zł. 

MI przekonuje, że podwyżki nie uderzą w polski transport, który skoncentrowany jest na usługach międzynarodowych. MI wylicza, że udział przewozów na dystansie do 50 km wynosi w Polsce 37 proc. a w UE 49 proc., natomiast przewozów powyżej 500 km sięga w przypadku polskich przedsiębiorców 15 proc. i jest dwa razy wyższy niż średnia dla UE. 

Reklama
Reklama

Resort podlicza również, że ciężkie pojazdy zarejesrtowane w e-Toll mają w 59,7 proc. klasę Euro VI, a w 24,5 proc. Euro V. Ponadto 31 proc. z zarejestrowanych 1,3 mln użytkowników to pojazdy zagraniczne. 

Zły moment na podwyżki

Dla przewoźników wydatki na myto nie stanowią (według MI) „kluczowej pozycji kosztowej”. Jednak przedsiębiorcy są „zaniepokojeni planem rządu”. – To decyzja, która uderzy bezpośrednio w przewoźników — zwłaszcza w małe i średnie firmy – i przekształci koszty logistyczne w nowy ciężar dla całej gospodarki – ostrzega rzeczniczka Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Anna Brzezińska.

Uważa, że podwyżka o ponad 40 proc. to nie „drobna korekta”. – To skok kosztów, który przewoźnicy będą musieli przenieść na klientów albo zniosą go kosztem rentowności. Wyższe opłaty przełożą się na wzrost cen usług transportowych, a w konsekwencji — na wzrost cen towarów w sklepach. Tym samym istnieje realne ryzyko przeniesienia kosztów na klientów końcowych, czyli na zwykłych konsumentów – prognozuje rzeczniczka ZMPD. 

Czytaj więcej

Cywilni przewoźnicy już nie stracą licencji za przewóz czołgu

Podkreśla, że nie jest to właściwy moment na takie uderzenie w sektor. – Branża transportowa zmaga się dziś z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, presją płacową, wysokimi kosztami obsługi floty oraz coraz bardziej wymagającymi regulacjami. Jednocześnie firmy działają pod presją rosnącej konkurencji ze wschodu, która dodatkowo osłabia ich możliwości finansowe i rynkowe – wskazuje Brzezińska.

 

Ministerstwo Infrastruktury podnosi stawki opłat drogowych. Stawka dla pojazdu o dmc od 3,5 do 12 ton wzrośnie o 12 groszy za przejazd kilometra autostrady i drogi ekspresowej (do 0,41 zł dla pojazdu klasy Euro V lub wyższej) oraz o 10 groszy za kilometr drogi krajowej (do 0,34 zł). 

Ceny przejazdu dla pojazdów o dmc powyżej 12 ton klasy Euro VI wzrosną odpowiednio o 16 groszy (do 0,56 zł) i 12 groszy (do 0,42 zł). 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Krajowe
Kontrola międzynarodowych zezwoleń CEMT jednak o czasie
Materiał Promocyjny
Twoja gwiazda bliżej niż myślisz — Mercedes Van ProCenter
Krajowe
Odzespolenie to zła droga do zmian GITD
Krajowe
Myto zastąpi podatek od paliw
Krajowe
Autobusy kontra zezwolenia EKMT
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępcy zwiększają skalę ataków na urządzenia końcowe – komputery i smartfony
Krajowe
Szlaban na Białoruś w górę
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama