Reklama
Rozwiń
Reklama

Chiny pobiją Europę jej własną bronią

Od 1 stycznia 2026 roku Chiny wprowadzą pierwszy na świecie obowiązkowy standard energetyczny dla elektrycznych samochodów. Może to oznaczać początek końca europejskich producentów aut.

Publikacja: 26.12.2025 12:47

Chiny pobiją Europę jej własną bronią

Foto: Peter Morgan/Wikipedia

Norma „Limity zużycia energii przez pojazdy elektryczne – część 1, samochody osobowe” ustanawia progi zużycia energii elektrycznej, zróżnicowane w zależności od masy własnej pojazdu i parametrów technicznych. Organy regulacyjne stwierdziły, że limity zostały ustalone po ocenie zużycia energii przez wyłącznie elektryczne samochody osobowe, potencjału technologii energooszczędnych, kwestii kontroli kosztów oraz charakterystyki eksploatacyjnej pojazdów specjalnych. 

Modele 2-tonowe i większe

W porównaniu z poprzednią zalecaną wersją, nowa, obowiązkowa norma zaostrza wymogi dotyczące zużycia energii o około 11%. Wprowadza również zróżnicowane wskaźniki, które odzwierciedlają różnice w scenariuszach użytkowania pojazdów i rozwiązaniach technicznych, aby uwzględnić zróżnicowane ścieżki rozwoju produktów oraz ukierunkować przyszłe badania i zastosowania technologii efektywności.

Czytaj więcej

Wyścig po paczki wygrywa Poczta Polska

Elektryczne modele o masie do dwóch ton nie mogą zużywać więcej niż 15,1 kWh na 100 km. Chińskie władze stwierdziły, że po modernizacji technicznej pojazdy o tej samej pojemności akumulatora powinny osiągnąć średnie wydłużenie zasięgu o około 7% dzięki zmniejszeniu zużycia energii.

Prawo do zwolnień podatkowych zachowają tylko te samochody osobowe z napędem wyłącznie elektrycznym, które spełnią nowe limity zużycia energii. Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych, Ministerstwo Finansów oraz Państwowa Administracja Podatkowa opublikowały zaktualizowane wymogi techniczne dla nowych pojazdów elektrycznych, aby kwalifikowały się do zwolnień z podatku od zakupu w latach 2026 i 2027. 

Reklama
Reklama

Ten sam pakiet przepisów podnosi również progi techniczne dla pojazdów hybrydowych typu plug-in i pojazdów o zwiększonym zasięgu, w tym wyższe minimalne wymagania dotyczące zasięgu jazdy wyłącznie elektrycznym, uprawniające do skorzystania ze zwolnień.

Wiele z nowszych, w pełni elektrycznych modeli osobowych głównych chińskich producentów samochodów, takich jak BYD i Geely już spełnia nowe normy. 

Europa w potrzasku

Dla europejskich producentów nowe normy mogą stać się wyzwaniem, ponieważ w przeciwieństwie do chińskiej konkurencji nie stosują jeszcze masowo platform 800-voltowych lub o wyższych napięciach, europejska technologia akumulatorowa jest w powijakach w porównaniu do chińskiej. Biorąc pod uwagę wielomiliardowe chińskie inwestycje w półprzewodniki, także na tym polu Chińczycy wyprzedzą przemysł państw Zachodu i stworzą napędy elektryczne o większej sprawności. 

Czytaj więcej

Katastrofa finansowa przewoźników odbiła się na bilansie płatniczym państwa

Oznacza to, że europejskim markom grozi utrata rynku chińskiego, a nie wykluczone, że w dalszej perspektywie także rodzimego. 

Zarazem Europie będzie trudno bronić się przed chińskimi normami i konkurencją. Komisja Europejska potwierdziła 18 grudnia, że napędy elektryczne będą preferowane przez regulacje: w 2035 rok udział napędów spalinowych w nowych rejestracjach może sięgnąć tylko 10%. 

Reklama
Reklama

Badająca samochodowy rynek firma JATO Dynamics wskazuje, że chińska dominacja nie ogranicza się do pojazdów elektrycznych (BEV). Obejmuje ona również pojazdy hybrydowe (PHEV), na które kraj ten odpowiada za 63% globalnej sprzedaży, oraz technologie pojazdów elektrycznych z pokładowym silnikiem doładowującym akumulatory (EREV), na które kraj ten odpowiada za 99% globalnej sprzedaży. „Oznacza to, że otwierając ponownie drzwi regulacyjne dla tych rozwiązań, Europa koncentruje się na układach napędowych, w których chińscy producenci OEM mają już wyraźną i ugruntowaną przewagę technologiczną” podkreślają analitycy JATO Dynamics.

Kolejnym krokiem Pekinu będzie opracowanie norm zużycia energii dla pojazdów ciężarowych i autobusów. Także w tym segmencie producenci Państwa Środka mają przewagę nad koncernami ze Starego Świata. 

Powtórka z rozrywki

Pekin powtarza rozwiązania europejskie, stosowane do pozbycia się konkurencji na rynku aut napędzanych silnikami spalinowymi. W latach osiemdziesiątych kraje członkowskie Unii wspólnie z przemysłem przekonały Komisję Europejską do wprowadzenia norm czystości spalin Euro. 

Czytaj więcej

Długie zestawy trafią na próby

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Martin Bangemann w 1989 roku stwierdził: „Jeżeli potrafisz narzucić standardy, stajesz się liderem rynku.” Zapewnił, że „wspólnota nie wykorzystuje standardów technicznych jako broni protekcjonistycznej i izolacjonistycznej”, bowiem „Każdy producent, który udowodni, że jego produkt spełnia podstawowe wymagania, może swobodnie sprzedawać swój produkt na terenie całej wspólnoty.”

Korzyści z takiego rozwiązania miał odnieść konsument i przemysł, który oddalił zagrożenie jakie stanowili producenci przede wszystkim z krajów rozpadającego się RWPG (głównie Skoda i Lada), którzy mieli znacznie niższe koszty pracy od zachodnich firm, jednak nie byli w stanie nadążyć za technicznymi regulacjami. 

Krajowe
Długie zestawy trafią na próby
Krajowe
Zreformowany Fundusz Kolejowy od początku 2027
Krajowe
Wielki sukces programu dopłat do wymiany tachografów
Krajowe
Pieniądze na tachografy poza zasięgiem przewoźników
Krajowe
Od 1 lutego nowe stawki myta
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama