Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Po pandemicznym 2020 roku, kolejny przyniósł zdecydowane odbicie, wzrosły przychody i zatrudnienie.

Publikacja: 01.06.2022 11:46

Droga S61 oddana do użytku w 2022 roku

Droga S61 oddana do użytku w 2022 roku

Foto: GDDKiA Rafał Malinowski

Gospodarka wyraźnie przyspieszyła, unijny PKB wzrósł w drugim kwartale 2021 roku o 14 %, a w całym ub.r. o 5,3 %. Sprzedaż detaliczna w UE wystrzeliła wiosną 2021 roku o 22 % r/r. Za rosnącą produkcją i sprzedażą skokowo wzrósł popyt na przewozy. 

Duże zapotrzebowanie w Europie na przewozy samochodowe sprawiło, że przez cały rok rosły stawki transportu drogowego. Wg danych Transport Intelligence, powiększyły się one z 103,4 punktu w pierwszym kwartale 2021 roku, do 106,6 w ostatnim kwartale ub.r. Także ceny transportu morskiego i lotniczego rosły nieustannie przez cały 2021 rok i pobiły wszelkie rekordy. 

Pobierz PDF

Ranking TSL 2022

Podwyżki wynikały z rosnących kosztów pracowniczych (spowodowanych brakiem kierowców) oraz paliw. Średnia cena litra ON w Europie wzrosła z 1,24 euro na początku 2021 roku do 1,49 euro w ostatnim kwartale. Te czynniki napędzały także inflację, rosnącą od grudnia 2020 roku. 

W rezultacie, jak wylicza Transport Intelligence, średnie stawki transportu drogowego w eksporcie z Polski wzrosły z 1,343 do 1,364 euro. Ponieważ polscy przewoźnicy zdobyli jedną trzecią europejskiego rynku przewozów międzynarodowych, stosowane przez nich ceny są punktem doniesienia dla całego europejskiego rynku. 

Rosnące ceny, ale i wielkości przewozów widoczne są w tegorocznych wynikach firm naszego rankingu. Przychody wszystkich firm rankingu w 2021 roku wyniosły 81,69 mld zł, co oznacza 28,8-procentowy wzrost w stosunku do roku wcześniejszego. Branża TSL uzyskała dynamikę wzrostu przychodów o 22,6 punkt proc. wyższą od zanotowanej w 2020 roku. 

Już 21 firm zanotowało przychody powyżej miliarda złotych, o 7 więcej niż rok wcześniej. Ich łączne obroty wyniosły 50,7 mld zł i były o 42,5 % większe niż rok wcześniej. Zanotowana w 2020 roku dynamika wzrostu w grupie miliarderów wyniosła „tylko” 10,9%. 

W tej grupie są niemal wszystkie spółki zajmujące się e-handlem i KEP. Handel w sieci ma bardzo duży wpływ na branżę TSL. Znajdująca się na drugim miejscu rankingu spółka Amazon Fulfillment Poland zanotowała 97,5-procentowy wzrost przychodów. Dynamika wzrostu przychodów Grupy Integer (marka InPost, miejsce 6 rankingu) sięgnęła niemal 160 %. Spółka Fedex Express Poland (na miejscu 13) zanotowała blisko 116-procentowy wzrost przychodów. 

Nie tylko firmy kurierskie i specjalizujące się w fulfillmencie zanotowały dwucyfrowe wzrosty. Także przedsiębiorstwa logistyki ciężkiej, które weszły w obsługę e-handlu znacząco poprawiły przychody, jak np. Rohlig Suus Logistics (108 % wzrostu) i VGL Solid Group (blisko 160 proc.). 

W przeciwieństwie do 2020 roku, poprzedni okazał się udany także dla mniejszych firm logistycznych i transportowych. Łączne przychody firm od 22 do 50 miejsca wyniosły 17,25 mld zł i były o 26,6 % większe niż w poprzedzającym roku. W drugiej „50” dynamika przychodów wyniosła 26 % do 9,8 mld zł. Ostatnia pięćdziesiątka zanotowała łączne przychody w wysokości 3,94 mld zł, co oznacza 23,5-procentowy wzrost. 

Wyzwaniem jest bieżący rok, z jeszcze szybszą dynamiką wzrostu kosztów i szalejącą inflacją. 

Gospodarka wyraźnie przyspieszyła, unijny PKB wzrósł w drugim kwartale 2021 roku o 14 %, a w całym ub.r. o 5,3 %. Sprzedaż detaliczna w UE wystrzeliła wiosną 2021 roku o 22 % r/r. Za rosnącą produkcją i sprzedażą skokowo wzrósł popyt na przewozy. 

Duże zapotrzebowanie w Europie na przewozy samochodowe sprawiło, że przez cały rok rosły stawki transportu drogowego. Wg danych Transport Intelligence, powiększyły się one z 103,4 punktu w pierwszym kwartale 2021 roku, do 106,6 w ostatnim kwartale ub.r. Także ceny transportu morskiego i lotniczego rosły nieustannie przez cały 2021 rok i pobiły wszelkie rekordy. 

Drogowy
Ceny samochodów idą w górę, jednak zyski nie zawsze
Logistyka Kontraktowa
Narodowy operator pocztowy rozwija sieć drobnicową
Drogowy
Protest przewoźników drogowych wisi w powietrzu
Drogowy
Zełenski: Ukraina i Polska przyspieszą odprawy na przejściach samochodowych
Drogowy
Wzmożona windykacja to zawsze sygnał, że idzie kryzys