Gospodarka wyraźnie przyspieszyła, unijny PKB wzrósł w drugim kwartale 2021 roku o 14 %, a w całym ub.r. o 5,3 %. Sprzedaż detaliczna w UE wystrzeliła wiosną 2021 roku o 22 % r/r. Za rosnącą produkcją i sprzedażą skokowo wzrósł popyt na przewozy.
Duże zapotrzebowanie w Europie na przewozy samochodowe sprawiło, że przez cały rok rosły stawki transportu drogowego. Wg danych Transport Intelligence, powiększyły się one z 103,4 punktu w pierwszym kwartale 2021 roku, do 106,6 w ostatnim kwartale ub.r. Także ceny transportu morskiego i lotniczego rosły nieustannie przez cały 2021 rok i pobiły wszelkie rekordy.
Podwyżki wynikały z rosnących kosztów pracowniczych (spowodowanych brakiem kierowców) oraz paliw. Średnia cena litra ON w Europie wzrosła z 1,24 euro na początku 2021 roku do 1,49 euro w ostatnim kwartale. Te czynniki napędzały także inflację, rosnącą od grudnia 2020 roku.
W rezultacie, jak wylicza Transport Intelligence, średnie stawki transportu drogowego w eksporcie z Polski wzrosły z 1,343 do 1,364 euro. Ponieważ polscy przewoźnicy zdobyli jedną trzecią europejskiego rynku przewozów międzynarodowych, stosowane przez nich ceny są punktem doniesienia dla całego europejskiego rynku.