Ceny samochodów idą w górę, jednak zyski nie zawsze

Przewoźnicy nie mogą liczyć na obniżki cen taboru. Rosnące koszty materiałów, robocizny i popyt przekraczający podaż popychają ceny w górę.

Publikacja: 01.06.2022 11:37

Zakład Daimler Trucks w Woerth, linia montażu ciężarówek

Zakład Daimler Trucks w Woerth, linia montażu ciężarówek

Foto: Daimler Truck

Niektóre marki podniosły ceny taboru już dwukrotnie w tym roku. Wszystkie oczekują w Europie wzrostu sprzedaży. Grupa Paccar, do której należą tacy producenci ciężarówek jak DAF, Kenworth i Peterbilt szacuje, że w tym roku europejska sprzedaż ciężarówek o dmc powyżej 16 ton sięgnie 270-300 tys. sztuk. Byłby to poziom tylko o 20 tys. samochodów gorszy od rekordu z 2006 roku. 

Wynik byłby osiągnięty pomimo nieregularnych dostaw komponentów i szybko rosnących cen materiałów. 

Rosną marże producentów

W tych niesprzyjających warunkach producenci taboru samochodowego nawet poprawili wyniki. W pierwszym kwartale br. Daimler Truck Holding poprawił o 8 % sprzedaż do 109 tys. sztuk. Paccar zwiększył dostawy z 42,2 tys. do 43 tys. ciężarówek, przychody z ich sprzedaży o 10,8 % do 6,5 mld dol., zaś marża na sprzedaży Paccara wzrosła do 9,3 % i była o 1,2 pp. większa niż rok wcześniej. W latach boomu 2015-2019 marża sięgała 12 %. 

Czytaj więcej

Narodowy operator pocztowy rozwija sieć drobnicową

Nawet jeszcze lepszą marżę (12,5 %) uzyskało w pierwszym kwartale Volvo, przy zwiększonej o 31 % sprzedaży ciężarówek do 69,6 mld koron szwedzkich. Marża zmalała w stosunku do pierwszego kwartału 2021 roku o 0,3 pp. Wpływ miał odpis 4,1 mld koron na zamkniętą fabrykę w Rosji. Sprzedaż w Europie wzrosła o 23 % do 20,5 mld koron. W pierwszym kwartale koncern Volvo dostarczył rekordowe w historii marki 55,6 tys. ciężarówek. 

Konkurencyjna spółka Traton, która jest właścicielem takich marek jak m.in. MAN i Scania raportuje w pierwszym kwartale wzrost sprzedaży o 30 % do 8,5 mld euro oraz poprawę marży sprzedażowej z 2,4 do 4,2 %. Koncern spodziewa się, że na koniec 2022 roku marża wzrośnie do 5,5-6 %. 

Nie wszyscy poprawiają marżowość, co wynika z rosnących kosztów. Daimler Truck uzyskał skorygowaną rentowność 5,9 %, ale była ona mniejsza niż rok wcześniej o 0,4 pp. Spółka dokonała 170 mln euro odpisu ze względu na zawieszeniu do odwołania działalności w Rosji. Daimler Truck spodziewa się, że rentowność sprzedaży wzrośnie na koniec roku do 7-9 %. 

Czytaj więcej

Protest przewoźników drogowych wisi w powietrzu

Po pierwszym kwartale zmalała także do 4,5 % z 6,9 % marża producenta naczep Wielton, choć sprzedaż wzrosła o 29 % do 814 mln zł. 

Zatkane kanały sprzedaży

Jednak obraz działań spółki Traton w Europie nie jest tak różowy: sprzedaż zmalała o 12 % do 21,3 tys. aut, co jest tłumaczone brakiem dostaw części zamiennych. Wojna na Ukrainie odcięła dostawy wiązek do fabryk MAN w Niemczech i Polsce. 

Czy jednak dobre czasy zbliżają się powoli do końca? Odbiorcy czekają na ciężarówki po niemal rok, inflacja szaleje i producenci samochodów nawet nie silą się na zgadywanie jakie mogą być ceny aut w przyszłym roku. 

Volvo wstrzymało zbieranie zamówień na nowe pojazdy z powodu wypełnienia listy produkcyjnej, długich czasów dostawy oraz wysokiej inflacji. Dlatego portfel zamówień Volvo w Europie zmalał na koniec pierwszego kwartału do 19,6 tys. ciężarówek, gdy rok wcześniej był dwa razy większy. 

Czytaj więcej

Sankcje uderzyły rykoszetem w stacje LNG dla ciężarówek i ich właścicieli

Konkurencyjna spółka Traton raportuje zmniejszenie liczebności europejskiego portfela zamówień ciężarówek o 19 % do 32,6 tys. szt. Scania zmniejszyła liczbę oczekujących na wyprodukowanie ciężarówek o 28 % do 15,9 tys. sztuk, MAN o 14 % do 14,4 tys. Jednocześnie wartość zapasów wzrosła o 317 mln euro. 

Wysokie ceny dostaw i zamrożony w zapasach kapitał obniżyły zyskowność Scanii: marża na sprzedaży zmalała do 7,2 %, gdy rok wcześniej wynosiła 12 %. Traton ostrzega, że nie są możliwe do przewidzenia skutki wojny na Ukrainie. Spodziewa się jednak umiarkowanego wzrostu sprzedaży w Europie. Zmalała także marża Iveco do 2,7 %, gdy rok wcześniej sięgała 3,9 %. 

Niektóre marki podniosły ceny taboru już dwukrotnie w tym roku. Wszystkie oczekują w Europie wzrostu sprzedaży. Grupa Paccar, do której należą tacy producenci ciężarówek jak DAF, Kenworth i Peterbilt szacuje, że w tym roku europejska sprzedaż ciężarówek o dmc powyżej 16 ton sięgnie 270-300 tys. sztuk. Byłby to poziom tylko o 20 tys. samochodów gorszy od rekordu z 2006 roku. 

Wynik byłby osiągnięty pomimo nieregularnych dostaw komponentów i szybko rosnących cen materiałów. 

Pozostało 88% artykułu
Drogowy
Dziura w podaży międzynarodowych przewozów ekspresowych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Morski
W przewozach morskich poprawa spodziewana w drugiej połowie 2023 roku
Rynek
Wojna na Ukrainie nie wystraszyła inwestorów magazynowych
Drogowy
Wzmożona windykacja to zawsze sygnał, że idzie kryzys
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Szynowy
Nie będzie szerokiego toru do Wiednia