Niektóre marki podniosły ceny taboru już dwukrotnie w tym roku. Wszystkie oczekują w Europie wzrostu sprzedaży. Grupa Paccar, do której należą tacy producenci ciężarówek jak DAF, Kenworth i Peterbilt szacuje, że w tym roku europejska sprzedaż ciężarówek o dmc powyżej 16 ton sięgnie 270-300 tys. sztuk. Byłby to poziom tylko o 20 tys. samochodów gorszy od rekordu z 2006 roku.
Wynik byłby osiągnięty pomimo nieregularnych dostaw komponentów i szybko rosnących cen materiałów.
Rosną marże producentów
W tych niesprzyjających warunkach producenci taboru samochodowego nawet poprawili wyniki. W pierwszym kwartale br. Daimler Truck Holding poprawił o 8 % sprzedaż do 109 tys. sztuk. Paccar zwiększył dostawy z 42,2 tys. do 43 tys. ciężarówek, przychody z ich sprzedaży o 10,8 % do 6,5 mld dol., zaś marża na sprzedaży Paccara wzrosła do 9,3 % i była o 1,2 pp. większa niż rok wcześniej. W latach boomu 2015-2019 marża sięgała 12 %.
Czytaj więcej
Poczta Polska rozwija przesyłki paletowe. W porównaniu do pierwszego kwartału ubiegłego roku, ilość przesyłek międzynarodowych w pierwszym kwartale 2022 roku wzrosła o niemal 30%.
Nawet jeszcze lepszą marżę (12,5 %) uzyskało w pierwszym kwartale Volvo, przy zwiększonej o 31 % sprzedaży ciężarówek do 69,6 mld koron szwedzkich. Marża zmalała w stosunku do pierwszego kwartału 2021 roku o 0,3 pp. Wpływ miał odpis 4,1 mld koron na zamkniętą fabrykę w Rosji. Sprzedaż w Europie wzrosła o 23 % do 20,5 mld koron. W pierwszym kwartale koncern Volvo dostarczył rekordowe w historii marki 55,6 tys. ciężarówek.