Ceny samochodów idą w górę, jednak zyski nie zawsze

Przewoźnicy nie mogą liczyć na obniżki cen taboru. Rosnące koszty materiałów, robocizny i popyt przekraczający podaż popychają ceny w górę.

Publikacja: 01.06.2022 11:37

Zakład Daimler Trucks w Woerth, linia montażu ciężarówek

Zakład Daimler Trucks w Woerth, linia montażu ciężarówek

Foto: Daimler Truck

Niektóre marki podniosły ceny taboru już dwukrotnie w tym roku. Wszystkie oczekują w Europie wzrostu sprzedaży. Grupa Paccar, do której należą tacy producenci ciężarówek jak DAF, Kenworth i Peterbilt szacuje, że w tym roku europejska sprzedaż ciężarówek o dmc powyżej 16 ton sięgnie 270-300 tys. sztuk. Byłby to poziom tylko o 20 tys. samochodów gorszy od rekordu z 2006 roku. 

Wynik byłby osiągnięty pomimo nieregularnych dostaw komponentów i szybko rosnących cen materiałów. 

Rosną marże producentów

W tych niesprzyjających warunkach producenci taboru samochodowego nawet poprawili wyniki. W pierwszym kwartale br. Daimler Truck Holding poprawił o 8 % sprzedaż do 109 tys. sztuk. Paccar zwiększył dostawy z 42,2 tys. do 43 tys. ciężarówek, przychody z ich sprzedaży o 10,8 % do 6,5 mld dol., zaś marża na sprzedaży Paccara wzrosła do 9,3 % i była o 1,2 pp. większa niż rok wcześniej. W latach boomu 2015-2019 marża sięgała 12 %. 

Czytaj więcej

Narodowy operator pocztowy rozwija sieć drobnicową

Nawet jeszcze lepszą marżę (12,5 %) uzyskało w pierwszym kwartale Volvo, przy zwiększonej o 31 % sprzedaży ciężarówek do 69,6 mld koron szwedzkich. Marża zmalała w stosunku do pierwszego kwartału 2021 roku o 0,3 pp. Wpływ miał odpis 4,1 mld koron na zamkniętą fabrykę w Rosji. Sprzedaż w Europie wzrosła o 23 % do 20,5 mld koron. W pierwszym kwartale koncern Volvo dostarczył rekordowe w historii marki 55,6 tys. ciężarówek. 

Konkurencyjna spółka Traton, która jest właścicielem takich marek jak m.in. MAN i Scania raportuje w pierwszym kwartale wzrost sprzedaży o 30 % do 8,5 mld euro oraz poprawę marży sprzedażowej z 2,4 do 4,2 %. Koncern spodziewa się, że na koniec 2022 roku marża wzrośnie do 5,5-6 %. 

Nie wszyscy poprawiają marżowość, co wynika z rosnących kosztów. Daimler Truck uzyskał skorygowaną rentowność 5,9 %, ale była ona mniejsza niż rok wcześniej o 0,4 pp. Spółka dokonała 170 mln euro odpisu ze względu na zawieszeniu do odwołania działalności w Rosji. Daimler Truck spodziewa się, że rentowność sprzedaży wzrośnie na koniec roku do 7-9 %. 

Czytaj więcej

Protest przewoźników drogowych wisi w powietrzu

Po pierwszym kwartale zmalała także do 4,5 % z 6,9 % marża producenta naczep Wielton, choć sprzedaż wzrosła o 29 % do 814 mln zł. 

Zatkane kanały sprzedaży

Jednak obraz działań spółki Traton w Europie nie jest tak różowy: sprzedaż zmalała o 12 % do 21,3 tys. aut, co jest tłumaczone brakiem dostaw części zamiennych. Wojna na Ukrainie odcięła dostawy wiązek do fabryk MAN w Niemczech i Polsce. 

Czy jednak dobre czasy zbliżają się powoli do końca? Odbiorcy czekają na ciężarówki po niemal rok, inflacja szaleje i producenci samochodów nawet nie silą się na zgadywanie jakie mogą być ceny aut w przyszłym roku. 

Volvo wstrzymało zbieranie zamówień na nowe pojazdy z powodu wypełnienia listy produkcyjnej, długich czasów dostawy oraz wysokiej inflacji. Dlatego portfel zamówień Volvo w Europie zmalał na koniec pierwszego kwartału do 19,6 tys. ciężarówek, gdy rok wcześniej był dwa razy większy. 

Czytaj więcej

Sankcje uderzyły rykoszetem w stacje LNG dla ciężarówek i ich właścicieli

Konkurencyjna spółka Traton raportuje zmniejszenie liczebności europejskiego portfela zamówień ciężarówek o 19 % do 32,6 tys. szt. Scania zmniejszyła liczbę oczekujących na wyprodukowanie ciężarówek o 28 % do 15,9 tys. sztuk, MAN o 14 % do 14,4 tys. Jednocześnie wartość zapasów wzrosła o 317 mln euro. 

Wysokie ceny dostaw i zamrożony w zapasach kapitał obniżyły zyskowność Scanii: marża na sprzedaży zmalała do 7,2 %, gdy rok wcześniej wynosiła 12 %. Traton ostrzega, że nie są możliwe do przewidzenia skutki wojny na Ukrainie. Spodziewa się jednak umiarkowanego wzrostu sprzedaży w Europie. Zmalała także marża Iveco do 2,7 %, gdy rok wcześniej sięgała 3,9 %. 

Niektóre marki podniosły ceny taboru już dwukrotnie w tym roku. Wszystkie oczekują w Europie wzrostu sprzedaży. Grupa Paccar, do której należą tacy producenci ciężarówek jak DAF, Kenworth i Peterbilt szacuje, że w tym roku europejska sprzedaż ciężarówek o dmc powyżej 16 ton sięgnie 270-300 tys. sztuk. Byłby to poziom tylko o 20 tys. samochodów gorszy od rekordu z 2006 roku. 

Wynik byłby osiągnięty pomimo nieregularnych dostaw komponentów i szybko rosnących cen materiałów. 

Pozostało 88% artykułu
Drogowy
Dziura w podaży międzynarodowych przewozów ekspresowych
Morski
W przewozach morskich poprawa spodziewana w drugiej połowie 2023 roku
Rynek
Wojna na Ukrainie nie wystraszyła inwestorów magazynowych
Drogowy
Wzmożona windykacja to zawsze sygnał, że idzie kryzys
Szynowy
Nie będzie szerokiego toru do Wiednia