Unijny plan awaryjny dla transportu ma przyspieszyć transport z i na Ukrainę. Obejmuje zbiór 10 działań, które UE i jej państwa członkowskie mają uwzględniać przy zwiększeniu przepustowości transportu. Wprowadza m.in. uprzywilejowane korytarze dla transportu zboża, dzięki czemu ładunki w transporcie drogowym mogą przekraczać granice w czasie krótszym niż 15 minut.
W poprzednich latach kraje EU importowały z Ukrainy żywność wartą 7,4 mld euro.
Cała zniesione na rok
Minister infrastruktury Ukrainy Oleksandr Kubrakov przyznał, że kolej może poradzić sobie z przewozem zbóż, problemem są jednak punkty przeładunkowe, nie przystosowane do obsługi tak dużych ilości.
Czytaj więcej
Zamierzają wprowadzić zakaz wjazdu do Rosji unijnym przewoźnikom samochodowym.
Eksport zboża przez porty Morza Czarnego sięgał przed wojną 5 mln ton miesięcznie. Po wybuchu wojny przeładunki zmalały do miliona ton miesięcznie. Konieczność obsługi reszty tonażu spadł na koleje, które nie są gotowe na takie obwiązki. – Rozbudowa terminali na granicy z Polską, Słowacje, Węgrami i Rumunią zajmie 2 lata – ocenił Kubrakov. Zwiększy potencjał przeładunkowy o połowę. Inwestycja zapewne potrwa dłużej niż wojna, ale i tak będzie przydatna podczas odbudowy kraju.