W niektórych branżach, które obsługujemy widać zmniejszenie dynamiki wzrostu. E-handel cały czas rośnie, ale obserwujemy spowolnienie związane z ograniczeniem konsumpcji. Istotnym czynnikiem jest z pewnością element inflacyjno-kredytowy, który zmniejszył budżety konsumentów, co w logistyce przekłada się na konieczność rewizji pierwotnych prognoz wolumenowych – ocenia dyrektor Sprzedaży i Relacji z Klientami No Limit Maciej Rybak.
Prezes Jas-FBG Jarosław Domin zauważa nieznaczny spadek ilości zleceń na Zachodzie. – Spowolnieni widoczne jest także na wschodniej granicy. Z powodu sankcji kończą się kontrakty i wygaszane są przewozy drewna, materiałów budowalnych, co widzimy po malejącej liczbie zleceń agencji celnych. Natomiast nie widzimy zmian w ilości przewozów na południe. Utrzymują się na takim samym poziomie co w pierwszym kwartale roku. Na tym kierunku robimy dużo przewozów polskiego eksportu spożywczego na Węgry i do Rumunii – opisuje prezes Jas-FBG.
Czytaj więcej
Wojna spowodowała nieoczekiwane problemy z przedłużaniem ważności dokumentów kierowców z zagranicznym obywatelstwem. Tym z Ukrainy i Białorusi kończą się wizy, a ich przedłużenie w Polsce jeszcze nie jest możliwe.
PKO Research podlicza, że produkcja przemysłowa w strefie euro w marcu odczuła zerwane łańcuchy dostaw w związku z rosyjską agresją na Ukrainę i polityką „zero-covid” w Chinach. Produkcja spadła o 1,8% m/m, głównie ze względu na ponad 7-procentowy spadek produkcji w motoryzacji. Szczególnie mocno spadki odczuwalne są w Niemczech. W marcu tamtejsza produkcja sektora spadła o 14,0%, w tym produkcja samochodów o 17,1% m/m. Motoryzacja od kilku kwartałów ciągnie w dół niemiecki przemysł.
Analitycy PKP Research podkreślają, że Niemcy są kluczowym krajem docelowym, na terenie którego polskie firmy świadczą usługi transportowe. Ich udział w tego rodzaju przewozach międzynarodowych (całkowicie poza granicami naszego kraju) wzrósł z 56,4% w 2011 roku do 73,5% w 2020 roku.