Logistycy przygotowują się na rosnące potoki towarów, ale niepewność rośnie

W ostatnich pięciu latach powierzchnia magazynowa w Polsce podwoiła się i popyt utrzymuje się nadal. Pomimo rosnących kosztów trwa budowa nowych magazynów, ale na horyzoncie zbierają się chmury.

Publikacja: 17.05.2022 10:45

Logistycy przygotowują się na rosnące potoki towarów, ale niepewność rośnie

Foto: Pomeranian Logistic Centre

Po pierwszym kwartale 2022 roku powierzchnia magazynowa w Polsce wynosi w sumie 24,7 mln m kw., z czego 3,5 mln m kw. powstało w ostatnim roku. W budowie pozostaje 4,7 mln m kw., niemal dwa razy więcej niż rok temu. 

Poziom pustostanów w pierwszym kwartale 2022 roku był historycznie niski i wyniósł 3,4%, a popyt na magazyny utrzymał się na wysokim poziomie i wyniósł 1,5 mln m kw., podobnie jak rok wcześniej. – Ten stan utrzyma się w kolejnych miesiącach m.in. ze względu na możliwe relokacje firm z Ukrainy czy wciąż silną dynamikę e-commerce – uważa szefowa Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych w CBRE Beata Hryniewska. 

Logistycy inwestują

Wśród najemców są także firmy logistyczne. Langowski Logistics wynajęła w maju w Panattoni Park Pruszków II 7500 m kw. Obiekt znajduje się przy autostradzie A2, w niewielkiej odległości od terminala intermodalnego. Miesiąc wcześniej ta spółka wynajęła w Pomorskim Centrum Logistycznym powierzchnię magazynową do 17 500 m kw.

Czytaj więcej

Za dwa lata koszty użytkowania elektrycznych ciężarówek będą niższe niż diesli

Pekaes modernizuje sieć drobnicową, rzeszowski oddział spółki przeniósł się w kwietniu do nowej lokalizacji w Głogowie Małopolskim. Powierzchnia terminalu wynosi 3240 mkw., zaś docelowo blisko 5000 m kw. W styczniu Pekaes przeniósł Oddział w Mińsku Mazowieckim do nowej, większej lokalizacji.

Hellmann Worldwide Logistics przeprowadził się w maju do nowego magazynu o powierzchni 6000 m kw. położonego w Strykowie. 

Kuehne+Nagel otworzył w maju magazyn usytuowany w Bielanach Wrocławskich, w okolicach Wrocławia o powierzchni 4570 m kw. Jest to magazyn przeładunkowy mający 21 bram. 

DB Schenker otwiera w Plewiskach koło Poznania nowy magazyn dla klienta z branży motoryzacyjnej. Obiekt liczy 20,5 tysiąca m kw. powierzchni, a dzięki innowacyjnemu systemowi składowania pomieści aż 41 tysięcy palet.

Czytaj więcej

Konsumenci zapłacą za awarie i katastrofy coraz większych statków

Inwestycje to wynik szybkiego wzrostu gospodarczego w ostatnim czasie. Polski Instytut Ekonomiczny podsumowuje, że polska gospodarka wzrosła w I kwartale o 8,5%, a bieżące dane sugerują także niezłe pierwsze półrocze. Niemniej analitycy PIE oczekują, że spowolnienie w drugiej części roku będzie wyraźnie – tempo wzrostu PKB spadnie poniżej 3%. 

Inflacja wymusi wzrost czynszów

Powodem spowolnienia są wysokie ceny energii, paliw oraz żywności wywołane wojną. PIE przewiduje, że wysoki wzrost cen żywności oraz podwyższone ceny energii i paliw będą utrzymywać się przez resztę roku. Analitycy szacują, że inflacja w całym 2022 roku wyniesie średnio 11,6%. W 2023 czeka nas umiarkowany spadek – wskaźnik osiągnie 8%. 

GUS podniósł szacunek inflacji do 12,4%. Najmocniej zdrożały paliwo oraz rachunki za energię. Również ceny żywności rosną w dwucyfrowym tempie – w kwietniu były wyższe o 12,7% niż rok temu. Szybki wzrost cen dotyczy szerokiej gamy towarów i usług – inflacja bazowa wyniosła 7,6%.

Hryniewska wskazuje, że tylko w 2021 roku koszty budowy wzrosły o ponad 20 proc. – W tym roku będzie gorzej ze względu na ograniczoną dostępność surowców sprowadzanych z Ukrainy i Rosji. Rosnące koszty materiałów przekładają się na czynsze, które były stabilne do trzeciego kwartału zeszłego roku. Czynsze umowne w zależności od rynku poszybowały w górę ​​o 5-15 proc. w ciągu ostatniego roku i to najprawdopodobniej nie jest koniec – obawia się Hryniewska.

Czytaj więcej

Samochody – widma w systemie poboru myta e-TOLL

Poziomy czynszów w Polsce przez długi czas były niższe niż w krajach Europy Zachodniej i w większości krajów Europy Środkowej, dlatego pomimo wzrostu pozostaną konkurencyjne. Jednak kurs wymiany złoty-euro jest niestabilny, a czynsze są fakturowane w euro i płatne w złotówkach, co może mieć negatywny wpływ na najemców. 

CBRE oblicza, że w 2021 roku łączna wartość inwestycji wyniosła 5,71 mld euro, a złożyła się na nią rekordowa liczba 164 transakcji. Ponad połowa całej kwoty dotyczyła rynku magazynowego. Najwięcej inwestorów pochodziło z Europy, a wartość polskiego kapitału wyniosła 4 proc. 

Po pierwszym kwartale 2022 roku powierzchnia magazynowa w Polsce wynosi w sumie 24,7 mln m kw., z czego 3,5 mln m kw. powstało w ostatnim roku. W budowie pozostaje 4,7 mln m kw., niemal dwa razy więcej niż rok temu. 

Poziom pustostanów w pierwszym kwartale 2022 roku był historycznie niski i wyniósł 3,4%, a popyt na magazyny utrzymał się na wysokim poziomie i wyniósł 1,5 mln m kw., podobnie jak rok wcześniej. – Ten stan utrzyma się w kolejnych miesiącach m.in. ze względu na możliwe relokacje firm z Ukrainy czy wciąż silną dynamikę e-commerce – uważa szefowa Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych w CBRE Beata Hryniewska. 

Pozostało 86% artykułu
Przewozy
Ożywia się ukraińska gospodarka, rośnie import i opóźnienia w transporcie
Szynowy
Kolejowa polsko-ukraińska spółka szybciej wywiezie zboże z Ukrainy
Przewozy
Kolejarze i tirowcy na wyścigi wożą zboże z Ukrainy
Drogowy
Ukraina rozbuduje przejście graniczne z Polską
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Szynowy
Linia PKP LHS zwiększa przepustowość dzięki zbudowaniu stacji przeładunkowej