Ożywia się ukraińska gospodarka, rośnie import i opóźnienia w transporcie

Choć kwietniowy pobór podatków na Ukrainie jest o 40 proc. mniejszy rok do roku, to jednak od kilku tygodni widoczny jest wzrost ukraińskiego importu.

Publikacja: 13.05.2022 12:03

Ożywia się ukraińska gospodarka, rośnie import i opóźnienia w transporcie

Foto: Koleje Ukrainy

Jego średnia wielkość z czterech ostatnich tygodni wzrosła o 180 proc. w stosunku do 13 tygodnia roku, wynika z danych firmy FourKites. Jej analitycy podkreślają, że wielkość importu jest jednak o 73 proc. mniejsza w stosunku do przewozów z 14 lutego. 

W przeciwieństwie do Ukrainy, rosyjski import nieustannie maleje. FourKites podaje, że niezależnie od gałęzi transportu średnia z czterech ostatnich tygodni jest o 10 proc. mniejsza w 18 tygodniu w stosunku do tygodnia poprzedzającego. Rosyjski import jest o 81 proc. mniejszy w stosunku do czasów sprzed wojny. 

FourKites import Ukrainy

Najbardziej ucierpiał import towarów inwestycyjnych i przemysłowych, który jest już o 88 proc. mniejszy od notowanego 1 połowie lutego. Import towarów konsumpcyjnych zmalał w tym okresie o 76 proc. 

FourKites zaznacza, że szybko wzrasta import do krajów graniczących z Ukrainą i Rosją. Średnia 7-dniowa jest o 39 proc. większa od poziomu z połowy lutego. W przypadku pozostałych krajów Europy, w tym samym okresie FourKites zanotowała 3-procentowy wzrost przewozów. Dla Rosji i Ukrainy łączny spadek wyniósł 76 proc. 

FourKites

Wzrost importu do krajów Europy Środkowej skutkuje rosnącymi opóźnieniami, które są o 13 proc. większe od 14-dniowej średniej sprzed rosyjskiego ataku. Pogorszenie jakości usług dotyczy także przewozów morskich. Opóźnienia w eksporcie wzrosły w ostatnich dwóch tygodniach o 5 proc., zaś w przeładunkach zwiększyły się o 21 proc. Opóźnienia w imporcie wzrosły o 9 proc. 

Największe wzrosty czasu oczekiwania dotyczą dóbr konsumpcyjny, gdzie dynamika sięgnęła 22 proc. niezależnie od kierunku przepływu. 

Największe opóźnienia notowane są w portach Europy południowej (44 proc. wzrostu w stosunku do okresu przedwojennego. W Europie wschodniej jest to 19 proc. i w północnej 9 proc. 

FourKites

W głównych portach Europy północnej (Rotterdam, Antwerpia i Bremerhaven) załadowcy muszą czekać o 33 proc. dłużej, zaś importerzy o 9 proc. dłużej w stosunku do połowy lutego. 

Jego średnia wielkość z czterech ostatnich tygodni wzrosła o 180 proc. w stosunku do 13 tygodnia roku, wynika z danych firmy FourKites. Jej analitycy podkreślają, że wielkość importu jest jednak o 73 proc. mniejsza w stosunku do przewozów z 14 lutego. 

W przeciwieństwie do Ukrainy, rosyjski import nieustannie maleje. FourKites podaje, że niezależnie od gałęzi transportu średnia z czterech ostatnich tygodni jest o 10 proc. mniejsza w 18 tygodniu w stosunku do tygodnia poprzedzającego. Rosyjski import jest o 81 proc. mniejszy w stosunku do czasów sprzed wojny. 

Szynowy
Kolejowa polsko-ukraińska spółka szybciej wywiezie zboże z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Przewozy
Kolejarze i tirowcy na wyścigi wożą zboże z Ukrainy
Drogowy
Ukraina rozbuduje przejście graniczne z Polską
Elektromobilność
Polska musi poszukać rezerw mocy dla elektrycznych autobusów
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Drogowy
Europie grozi paraliż dostaw ekspresowych
Szynowy
W transporcie długość ma znaczenie, szczególnie w zielonej gospodarce