Europie grozi paraliż dostaw ekspresowych

Przewoźnicy ekspresowi mogą nie zdążyć z uzyskaniem licencji przewozowych. Zabraknie samochodów, a ceny transportu znacznie wzrosną.

Publikacja: 10.05.2022 16:34

Europie grozi paraliż dostaw ekspresowych

Foto: Done Deliveries

W Polsce działa 10 tys. firm przewozowych realizujących międzynarodowe transporty pojazdami do 3,5 t. Zatrudniają one 80 tys. pracowników, czyli liczbę porównywalną do zatrudnienia w całym sektorze górniczym. – Na podstawie badania rynku przeprowadzonego przez Done! Deliveries w październiku 2021 roku wiemy, że około 70 % takich firm nie posiadało licencji. W związku z tym wprowadzenie Pakietu Mobilności może oznaczać w najgorszym wypadku wykluczenie z dnia na dzień ponad 6 tys. firm zatrudniających 50 tys. pracowników z systemu transportowego. Grozi to paraliżem na europejskich rynkach, gdzie polscy przewoźnicy obsługują ponad 30 % przewozów międzynarodowych – ostrzega prezes Done! Deliveries Damian Misiek. 

Czytaj więcej

W transporcie długość ma znaczenie, szczególnie w zielonej gospodarce

Dodaje, że 56 % przewoźników operujących pojazdami do 3,5 t ma już licencję wspólnotową lub zdąży ją uzyskać do 21 maja 2022 roku, czyli daty, od której taki dokument będzie wymagany do wykonania transportów międzynarodowych. – Mogą jednak nie zdążyć wyrobić świadectwa swoim kierowcom spoza UE. Jedna trzecia firm transportowych raczej nie zdąży uzyskać licencji przed obowiązującym terminem, ale rozpoczęła proces ubiegania się o jej wydanie. Tacy przewoźnicy otrzymają niezbędny dokument z 1-2 miesięcznym opóźnieniem, a więc w tym okresie ich flota będzie unieruchomiona – przyznaje Misiek. 

Szacuje, że co dziesiąty przewoźnik (11 %) zrezygnował z możliwości pozyskania licencji i po wprowadzeniu nowych przepisów będzie zmuszony do zmiany wykonywanej działalności. 

Na rynku zabraknie samochodów. – Ci, którzy zdążą na czas wyrobić niezbędne dokumenty będą kontynuować działalność w skali międzynarodowej i zarabiając na wyższych marżach prawdopodobnie rozbudują flotę, aby móc obsłużyć większą liczbę dostępnych zleceń – przypuszcza Misiek. Spodziewa się, że wyższe stawki zachęcą nowych przedsiębiorców do wejścia w tę branżę. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy domagają się odszkodowań, Ministerstwo Infrastruktury nie mówi nie

Zawirowania spowodowane są wejściem w życie kolejnych zapisów Pakietu Mobilności. Wymagają one, aby przedsiębiorcy wykonujący przewozy międzynarodowe samochodami o dmc od 2,5 do 3,5 tony (dla pojedynczego auta i zespołu pojazdów) mieli zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji wspólnotowej i wypisów z tej licencji dla każdego samochodu. 

Przedsiębiorca musi uzyskać Certyfikat Kompetencji Zawodowych oraz wykazać się zdolnością finansową: 1800 euro na pierwszy lekki pojazd i 900 euro na każdy kolejny. Dla firm wykorzystujących ciężki tabor zabezpieczenie wynosi 9 tys. euro na pierwszy samochód i 5 tys. na każdy kolejny. 

Za wykonywanie przewozów bez uzyskania licencji wspólnotowej grozi kara 12 tys. zł. 

Czytaj więcej

Zapowiada się fatalne lato, z braku kierowców coraz więcej aut na kołkach

Kierowcy furgonów jeżdżących w ruchu międzynarodowym, jeżeli są obywatelami państw spoza UE, będą musieli uzyskać świadectwo kierowcy. Jeżeli kierowca ma status rezydenta, nie musi występować o świadectwo kierowcy. 

Done! Deliveries szacuje, że średnio na firmę przypada 8 samochodów, ale 65 % firm ma do 5 aut. 

W Polsce działa 10 tys. firm przewozowych realizujących międzynarodowe transporty pojazdami do 3,5 t. Zatrudniają one 80 tys. pracowników, czyli liczbę porównywalną do zatrudnienia w całym sektorze górniczym. – Na podstawie badania rynku przeprowadzonego przez Done! Deliveries w październiku 2021 roku wiemy, że około 70 % takich firm nie posiadało licencji. W związku z tym wprowadzenie Pakietu Mobilności może oznaczać w najgorszym wypadku wykluczenie z dnia na dzień ponad 6 tys. firm zatrudniających 50 tys. pracowników z systemu transportowego. Grozi to paraliżem na europejskich rynkach, gdzie polscy przewoźnicy obsługują ponad 30 % przewozów międzynarodowych – ostrzega prezes Done! Deliveries Damian Misiek. 

Pozostało 82% artykułu
Morski
Bez ubezpieczeń i finansowania: rosyjski armator będzie wyprzedawał flotę
Drogowy
Nierzetelny raport ma oczernić polską branżę transportu drogowego
Szkolenia
Już za kilka dni odbędzie się konferencja Top Young 100 „Powerful Connection”
Systemy IT
Policja zastanawia się jak kontrolować autonomiczne samochody
Drogowy
Kierowcy ciężarówek mają dość kolejek w Dover