W transporcie długość ma znaczenie, szczególnie w zielonej gospodarce

W Europie zarówno kolejowi jak i samochodowi przewoźnicy przygotowują się do stosowania dłuższych zestawów. Obniżają w ten sposób koszty jednostkowe transportu.

Publikacja: 10.05.2022 10:49

W transporcie długość ma znaczenie, szczególnie w zielonej gospodarce

Foto: TX Logistyk, Kasper Dudzik

Tzw. zielona gospodarka przyniosła wysokie ceny energii, na co europejski transport poszukuje odpowiedzi w zwiększonej efektywności. Rozwiązaniem najłatwiejszym do wprowadzenia jest zwiększenie długości kolejowych i samochodowych składów. 

Koleje dołączają wagony

Szwedzka spółka TX Logistik (część niemieckiej grupy TX Logistik) zleciła w Szwecji próbny przejazd pociągu o długości 838 m. Przewoźnik kolejowy należący do grupy Mercitalia Grup (z Grupy FS Italiane) dokonał 8 i 9 maja przewozu na 500-kilometrowej trasie z Malmo do Frovi naczep z żywnością, nadaną przez szwedzkich spółdzielców. W organizacji przejazdu uczestniczył także państwowy zarządca kolejowej infrastruktury Trafikverket. 

Skład przetransportował 48 naczep z prędkością dochodząca do 120 km/h. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy domagają się odszkodowań, Ministerstwo Infrastruktury nie mówi nie

W Szwecji dozwolone są pociągi o długości 630 m. – Wydłużenie składu do 838 m znacznie zwiększy efektywność transportu kolejowego, co z kolei zachęci nadawców do korzystania z transportu szynowego – podkreśla dyrektor zarządzający szwedzkiego oddziału TX Logistik Lars Winther Sørensen. 

Spółdzielcy korzystają z transportu kolejowego w Szwecji od 2009 roku. 3 lata później TX Logistik rozpoczęła zamawianie kolejowego połączenia pomiędzy Bro (30 km na północny zachód od Sztokholmu) do Malmo. W 2020 roku częstotliwość wzrosła z 10 do 20 par pociągów. – Do 30 proc. transportów wykonujemy kolejami – wyjaśnia szef Coop Logistik Peter Rosendahl, a niedawna próba z wykorzystaniem długich składów ma podnieść ten odsetek. 

Czytaj więcej

Bez ubezpieczeń i finansowania: rosyjski armator będzie wyprzedawał flotę

Składy o długości 838 m dopuszczone są w Danii. Polska, Belgia i Francja dopuszczają 750-metrowe pociągi, zaś Niemcy, Czechy i Holandia 740-metrowe. 

Po dwie naczepy

Jeden po drugim kraje Europy zezwalają na używanie zestawów o długości 25,25 m. Komisja Europejska cały czas zastanawia się czy dopuścić je w ruchu międzynarodowym. Tymczasem kontynentalny biznes domaga się już 32-metrowych zestawów. 

W marcu i kwietniu holenderska firma Ewals Cargo Care wypróbowała stosowanie takich zestawów w Niemczech. Na zlecenie Volkswagen Sachsen wypuściła na połączenie pomiędzy Zwickau i Moselą zestaw o długości 32 m. 

Przewoźnik i zleceniodawca zapewniają, że pojazd składający się z ciągnika i dwóch kurtynowych naczep typu mega spisał się doskonale zarówno na drogach publicznych jak i na terenie zakładów. 

Czytaj więcej

Zapowiada się fatalne lato, z braku kierowców coraz więcej aut na kołkach

Zestawy o długości 32 m dopuszcza na swoich drogach Finlandia. Próby z takimi pociągami drogowymi prowadzone są w Szwecji, Hiszpanii, Norwegii oraz Holandii. W Polsce próby z zestawami o długości 25,25 m prowadził Elmex na zlecenia Volkswagena, jeżdżąc na trasach pomiędzy znajdującymi się w Polsce fabrykami koncernu. 

Tzw. zielona gospodarka przyniosła wysokie ceny energii, na co europejski transport poszukuje odpowiedzi w zwiększonej efektywności. Rozwiązaniem najłatwiejszym do wprowadzenia jest zwiększenie długości kolejowych i samochodowych składów. 

Koleje dołączają wagony

Pozostało 93% artykułu
Drogowy
Nierzetelny raport ma oczernić polską branżę transportu drogowego
Systemy IT
Policja zastanawia się jak kontrolować autonomiczne samochody
Drogowy
Kierowcy ciężarówek mają dość kolejek w Dover
Szynowy
Na Nowym Jedwabnym Szlaku pociągi biją rekordy prędkości
Elektromobilność
Bez nowych elektrowni nie ma co marzyć o elektrycznych ciężarówkach