Tzw. zielona gospodarka przyniosła wysokie ceny energii, na co europejski transport poszukuje odpowiedzi w zwiększonej efektywności. Rozwiązaniem najłatwiejszym do wprowadzenia jest zwiększenie długości kolejowych i samochodowych składów.
Koleje dołączają wagony
Szwedzka spółka TX Logistik (część niemieckiej grupy TX Logistik) zleciła w Szwecji próbny przejazd pociągu o długości 838 m. Przewoźnik kolejowy należący do grupy Mercitalia Grup (z Grupy FS Italiane) dokonał 8 i 9 maja przewozu na 500-kilometrowej trasie z Malmo do Frovi naczep z żywnością, nadaną przez szwedzkich spółdzielców. W organizacji przejazdu uczestniczył także państwowy zarządca kolejowej infrastruktury Trafikverket.
Skład przetransportował 48 naczep z prędkością dochodząca do 120 km/h.
Czytaj więcej
Pomysł wypłaty odszkodowań dla firm transportowych, które straciły wschodnie rynki, ma poparcie Ministerstwa Infrastruktury, ale nie jest pewne, czy dojdzie do uchwalenia tej pomocy.
W Szwecji dozwolone są pociągi o długości 630 m. – Wydłużenie składu do 838 m znacznie zwiększy efektywność transportu kolejowego, co z kolei zachęci nadawców do korzystania z transportu szynowego – podkreśla dyrektor zarządzający szwedzkiego oddziału TX Logistik Lars Winther Sørensen.
Spółdzielcy korzystają z transportu kolejowego w Szwecji od 2009 roku. 3 lata później TX Logistik rozpoczęła zamawianie kolejowego połączenia pomiędzy Bro (30 km na północny zachód od Sztokholmu) do Malmo. W 2020 roku częstotliwość wzrosła z 10 do 20 par pociągów. – Do 30 proc. transportów wykonujemy kolejami – wyjaśnia szef Coop Logistik Peter Rosendahl, a niedawna próba z wykorzystaniem długich składów ma podnieść ten odsetek.
Czytaj więcej
Unia Europejska nie zamierza poprzestać na zakazie importu rosyjskiej ropy. Bloomberg podaje, że UE planuje zakazać filmom ubezpieczeniowym wystawiania polis na transport rosyjskiej ropy.
Składy o długości 838 m dopuszczone są w Danii. Polska, Belgia i Francja dopuszczają 750-metrowe pociągi, zaś Niemcy, Czechy i Holandia 740-metrowe.
Po dwie naczepy
Jeden po drugim kraje Europy zezwalają na używanie zestawów o długości 25,25 m. Komisja Europejska cały czas zastanawia się czy dopuścić je w ruchu międzynarodowym. Tymczasem kontynentalny biznes domaga się już 32-metrowych zestawów.
W marcu i kwietniu holenderska firma Ewals Cargo Care wypróbowała stosowanie takich zestawów w Niemczech. Na zlecenie Volkswagen Sachsen wypuściła na połączenie pomiędzy Zwickau i Moselą zestaw o długości 32 m.
Przewoźnik i zleceniodawca zapewniają, że pojazd składający się z ciągnika i dwóch kurtynowych naczep typu mega spisał się doskonale zarówno na drogach publicznych jak i na terenie zakładów.
Czytaj więcej
W sezonie wakacyjnym transport drogowy może stanąć z braku kierowców, którzy pojadą z rodzinami na wakacje.
Zestawy o długości 32 m dopuszcza na swoich drogach Finlandia. Próby z takimi pociągami drogowymi prowadzone są w Szwecji, Hiszpanii, Norwegii oraz Holandii. W Polsce próby z zestawami o długości 25,25 m prowadził Elmex na zlecenia Volkswagena, jeżdżąc na trasach pomiędzy znajdującymi się w Polsce fabrykami koncernu.