Tzw. zielona gospodarka przyniosła wysokie ceny energii, na co europejski transport poszukuje odpowiedzi w zwiększonej efektywności. Rozwiązaniem najłatwiejszym do wprowadzenia jest zwiększenie długości kolejowych i samochodowych składów.
Koleje dołączają wagony
Szwedzka spółka TX Logistik (część niemieckiej grupy TX Logistik) zleciła w Szwecji próbny przejazd pociągu o długości 838 m. Przewoźnik kolejowy należący do grupy Mercitalia Grup (z Grupy FS Italiane) dokonał 8 i 9 maja przewozu na 500-kilometrowej trasie z Malmo do Frovi naczep z żywnością, nadaną przez szwedzkich spółdzielców. W organizacji przejazdu uczestniczył także państwowy zarządca kolejowej infrastruktury Trafikverket.
Skład przetransportował 48 naczep z prędkością dochodząca do 120 km/h.
Czytaj więcej
Pomysł wypłaty odszkodowań dla firm transportowych, które straciły wschodnie rynki, ma poparcie Ministerstwa Infrastruktury, ale nie jest pewne, czy dojdzie do uchwalenia tej pomocy.
W Szwecji dozwolone są pociągi o długości 630 m. – Wydłużenie składu do 838 m znacznie zwiększy efektywność transportu kolejowego, co z kolei zachęci nadawców do korzystania z transportu szynowego – podkreśla dyrektor zarządzający szwedzkiego oddziału TX Logistik Lars Winther Sørensen.