KE postanowiła 12 maja otworzyć korytarze transportowe, aby przed żniwami wywieźć z Ukrainy 20 mln ton zbóż z ubiegłorocznych zbiorów. Rosjanie blokują wywóz ukraińskiego zboża i innych produktów rolnych przez ukraińskie porty. Przewóz transportem lądowym jest nieefektywny. KE podaje, że „tysiące wagonów i samochodów ciężarowych czekają na odprawę po stronie ukraińskiej. Średni czas oczekiwania dla wagonów wynosi 16 dni, a na niektórych granicach dochodzi nawet do 30 dni”.
Czytaj więcej
Szybko rosnący ruch drogowy zmusił Ukrainę do rozbudowy kluczowego na polsko-ukraińskiej granicy przejścia w Korczowej.
Wyzwaniem są różne szerokości torów: ukraińskie wagony nie są kompatybilne z większością sieci kolejowej UE, w związku z czym większość towarów musi zostać przeładowana na samochody ciężarowe lub wagony, które pasują do standardowej szerokości toru w UE. Proces ten jest czasochłonny i nie ma zbyt wielu obiektów przeładunkowych wzdłuż granic.
Komisja niepokoi się, że ta sytuacja zagraża ogólnoświatowemu bezpieczeństwu żywnościowemu.
Przesyłki rolne z priorytetem
Komisja wzywa organy krajowe do stosowania maksymalnej elastyczności i zapewnienia odpowiedniego personelu w celu przyspieszenia procedur na przejściach granicznych. Komisja stworzy giełdę transportową, aby dopasować nadawców i odbiorców z przewoźnikami. Państwa członkowskie UE wyznaczą specjalne punkty kontaktowe ds. korytarzy solidarnościowych (punkt kompleksowej obsługi).