Kolejarze i tirowcy na wyścigi wożą zboże z Ukrainy

Komisja Europejska chce otworzyć Unię dla ukraińskich przewoźników samochodowych

Publikacja: 12.05.2022 18:00

Kolejarze i tirowcy na wyścigi wożą zboże z Ukrainy

Foto: Dmitry Wankiewicz/Wikiepdia

KE postanowiła 12 maja otworzyć korytarze transportowe, aby przed żniwami wywieźć z Ukrainy 20 mln ton zbóż z ubiegłorocznych zbiorów. Rosjanie blokują wywóz ukraińskiego zboża i innych produktów rolnych przez ukraińskie porty. Przewóz transportem lądowym jest nieefektywny. KE podaje, że „tysiące wagonów i samochodów ciężarowych czekają na odprawę po stronie ukraińskiej. Średni czas oczekiwania dla wagonów wynosi 16 dni, a na niektórych granicach dochodzi nawet do 30 dni”. 

Czytaj więcej

Ukraina rozbuduje przejście graniczne z Polską

Wyzwaniem są różne szerokości torów: ukraińskie wagony nie są kompatybilne z większością sieci kolejowej UE, w związku z czym większość towarów musi zostać przeładowana na samochody ciężarowe lub wagony, które pasują do standardowej szerokości toru w UE. Proces ten jest czasochłonny i nie ma zbyt wielu obiektów przeładunkowych wzdłuż granic. 

Komisja niepokoi się, że ta sytuacja zagraża ogólnoświatowemu bezpieczeństwu żywnościowemu. 

Przesyłki rolne z priorytetem

Komisja wzywa organy krajowe do stosowania maksymalnej elastyczności i zapewnienia odpowiedniego personelu w celu przyspieszenia procedur na przejściach granicznych. Komisja stworzy giełdę transportową, aby dopasować nadawców i odbiorców z przewoźnikami. Państwa członkowskie UE wyznaczą specjalne punkty kontaktowe ds. korytarzy solidarnościowych (punkt kompleksowej obsługi). 

Czytaj więcej

Strategiczne partnerstwo Scanii Polska i Ekoenergetyki

Przesyłki rolne z Ukrainy mają priorytet, a zarządcy infrastruktury powinni udostępnić tory na potrzeby tego wywozu. Komisja wzywa również uczestników rynku do pilnego przekazania ruchomych urządzeń przeładunkowych do zbóż do odpowiednich terminali granicznych, aby przyspieszyć przeładunek. 

Komisja przygotowuje gwarancje finansowe dla przewoźników, które pokryją ewentualne straty na terenach objętych wojną. Polisy ubezpieczeniowe nie działają na tych obszarach. KE wyznaczy też magazyny do odbioru zboża. – To bardzo dobre decyzje, pilnie wyczekiwane przez Ukraińskie władze. Ich głos został w Brukseli wysłuchany – ocenia prezes Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej Jacek Piechota. 

Czytaj więcej

Pomimo bombardowań, powoli odżywa logistyka na Ukrainie

Eksport żywności stanowi 20 proc. przychodów Ukrainy z handlu zagranicznego. Przed wojną 90 % wywozu zbóż i nasion oleistych odbywało się przez ukraińskie porty czarnomorskie. Około jedna trzecia wywozu jest przeznaczona odpowiednio do Europy, Chin i Afryki.

Transport drogowy na nowych zasadach

Bruksela proponuje Ukrainie i Mołdawii, która jest w podobnym położeniu, liberalizację zasad przewozów samochodowych. Od kwietnia Komisja Europejska przygotowuje się do negocjacji z Ukrainą i Mołdawią w celu zawarcia umów o transporcie drogowym towarów między UE a obydwoma krajami. – Proponujemy zawarcie umów transportowych z Ukrainą i Mołdawią poprzez częściową liberalizację transportu drogowego dla ich przewoźników w UE. Nasza propozycja zapewni natychmiastową pomoc dla gospodarek tych dwóch krajów – przekonuje Komisarz ds. transportu Adina Vălean. 

Komisja proponuje większą elastyczność w drogowym transporcie towarowym, umożliwiając przewoźnikom z Ukrainy, Mołdawii i UE tranzyt przez terytoria drugiej strony i działalność między nimi. Wniosek zawiera również klauzule dotyczące uznawania ukraińskich praw jazdy i świadectw kompetencji zawodowych w celu dalszego wspierania ukraińskich kierowców.

KE postanowiła 12 maja otworzyć korytarze transportowe, aby przed żniwami wywieźć z Ukrainy 20 mln ton zbóż z ubiegłorocznych zbiorów. Rosjanie blokują wywóz ukraińskiego zboża i innych produktów rolnych przez ukraińskie porty. Przewóz transportem lądowym jest nieefektywny. KE podaje, że „tysiące wagonów i samochodów ciężarowych czekają na odprawę po stronie ukraińskiej. Średni czas oczekiwania dla wagonów wynosi 16 dni, a na niektórych granicach dochodzi nawet do 30 dni”. 

Pozostało 87% artykułu
Elektromobilność
Polska musi poszukać rezerw mocy dla elektrycznych autobusów
Szynowy
Linia PKP LHS zwiększa przepustowość dzięki zbudowaniu stacji przeładunkowej
Drogowy
Europie grozi paraliż dostaw ekspresowych
Szynowy
W transporcie długość ma znaczenie, szczególnie w zielonej gospodarce
Drogowy
Przewoźnicy domagają się odszkodowań, Ministerstwo Infrastruktury nie mówi nie
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?