Ekoenergetyka Polska wybuduje 3 pierwsze centra ładowania w serwisach Scania m. in. w Nadarzynie, Choroszczy k. Białegostoku oraz w Gliwicach. W kolejnych latach powstanie ich więcej w całej Polsce. – Jestem przekonany, że unikalny w skali naszego kraju koncept HUBu EKOEN eTruck oraz strategiczna współpraca ze Scania Polska przyspieszą proces elektryfikacji transportu ciężkiego w Polsce – podobnie jak miało to miejsce w przypadku rynku autobusów elektrycznych, w rozwoju którego braliśmy udział – porównuje prezes zarządu Ekoen Bartosz Kubik.

Czytaj więcej

Pomimo bombardowań, powoli odżywa logistyka na Ukrainie

HUB Ekoen eTruck to unikalny koncept wielostanowiskowej, ultraszybkiej i ogólnodostępnej stacji ładowania dostosowany do obsługi ciężarowych pojazdów elektrycznych. Powstał w oparciu o wymianę doświadczeń w ramach wspólnych warsztatów z udziałem ekspertów z obu firm. HUBy będą dostępne także dla elektrycznych pojazdów osobowych oraz dostawczych i będą oferowały szybkie ładowanie. Docelowo ładowanie pojazdów będzie realizowane ładowarkami o mocy 750 kW i 1,5 MW. 

Eksperci Scania szacują, że do 2025 roku zelektryfikowane pojazdy będą stanowić około 10% całkowitej sprzedaży firmy na świecie, a do 2030 r. odsetek ten wzrośnie do 50%. W Polsce sprzedaż autobusów elektrycznych stanowi ponad jedną trzecią rynku i w tym roku jest większa niż modeli z dieslem. 

Producenci taboru uważają, że elektryfikacja obejmie nie tylko modele dystrybucyjne, ale i dalekodystansowe. – Naszym celem jest dostarczenie rozwiązania transportowego, które pozwala na wykorzystanie długodystansowego pojazdu elektrycznego zdolnego tworzyć zestaw o masie całkowitej 40 ton z zasięgiem 4,5 godziny, który będzie można szybko doładować w trakcie obowiązkowej, 45-minutowej przerwy. Rozwiązania uwzględniającego systemy ładowania, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał i możliwości technologiczne naszych pojazdów – tłumaczy dyrektor generalny Scania Polska Wojciech Rowiński. 

Czytaj więcej

Polska musi poszukać rezerw mocy dla elektrycznych autobusów

Ekoenergetyka dostarczyła ponad 2500 stacji do 26 krajów. Urządzenia działają m.in. w Polsce, Niemczech, Holandii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Hiszpanii, Francji, Singapurze i Brazylii. Eksport stanowi 80 proc. produkcji zielonogórskiej fabryki. 

Do elektryfikacji przygotowują się także inne marki. Volvo wspólnie m.in. z firmą No Limit prowadziło w 2021 roku próby elektrycznej ciężarówki dystrybucyjnej. Elektryczne modele oferuje także DAF. Mercedes przygotowuje modele elektryczne i wodorowe. Ten ostatni napęd rozwija we współpracy z Volvo. Iveco z koeli stawia na napędy gazowe.