Ukrinform poinformował, że Ukraina i Polska wkrótce zawrą dwustronną umowę o wspólnej kontroli granicznej i celnej. – Zaprosiliśmy naszych polskich kolegów do sprawowania wspólnej kontroli we wszystkich punktach kontrolnych. Dzięki „jednemu okienku” czas rejestracji i oczekiwania w kolejce skróci się 1,5 razy, co jest interesujące dla obu krajów – ocenił minister infrastruktury Ołeksandr Kubakow.
Wspólne kontrole na całej granicy z Unią
Wyraził także nadzieję, że udane doświadczenia takiej współpracy można rozszerzyć na punkty kontrolne z innymi sąsiadami UE. – Naszym celem jest pełna liberalizacja transportu ciężarowego z Unią Europejską – podkreślił Kubakow.
Czytaj więcej
Kłopoty z budową ładowarek dla lekkich samochodów dostawczych i osobowych to nic w porównaniu do wyzwań stojących przed instalatorami ładowarek dla ciężarówek.
Według niego współpraca transportowa z Polską w warunkach agresji Rosji na Ukrainę stała się wzorem prawdziwego dobrosąsiedztwa. – Udało nam się już częściowo zliberalizować przewozy towarowe, w szczególności jestem wdzięczny Polsce za umożliwienie przejazdu bez zezwoleń ciężarówkom przewożącym paliwo na Ukrainę. Pracujemy również nad powołaniem wspólnej spółki kolejowej, aby zwiększyć potencjał eksportowy ukraińskiego gospodarki – zaznaczył Kubakow.
Propozycja została opracowana przez Ministerstwo Infrastruktury we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, służbami celnymi i graniczną. Według agencji dziś wspólna kontrola graniczna i celna odbywa się już na czterech przejściach granicznych na granicy ukraińsko-polskiej.
Czytaj więcej
We wschodniej części kraju kompletowane są dwie duże trasy: Via Carpatia oraz Via Baltica, które ułatwią komunikację w kierunku południkowym.
Spodziewana umowa jest pokłosiem kontaktów resortów transportu obu krajów. Ostatnie miało miejsce 10 maja 2022 roku w Medyce, gdzie szefowie resortów po raz kolejny poruszyli kwestię zwiększenia przepustowości i usprawnienia działania drogowych przejść granicznych.
Rozbudowa infrastruktury
Działania organizacyjne nie są jedynymi z planowanych na polsko-ukraińskiej granicy. Podczas wcześniejszej rozmowy wiceministrów Rafała Webera i Mustafy Naiiema, strona ukraińska zadeklarowała m.in. oddzielenie ruchu ciężarowego od ruchu osobowego na drogowym przejściu granicznym Korczowa – Krakowiec. Uzgodniono harmonogram możliwych do podjęcia w obecnych warunkach działań przez stronę ukraińską. – Kształtując łańcuchy dostaw przy wykorzystaniu transportu i tranzytu przez Polskę nie możemy zapomnieć o konieczności podjęcia dodatkowych działań na rzecz udrożnienia i płynności ruchu granicznego – przypomniał wiceminister Rafał Weber.
O udrożnienie terminali granicznych i wspólne kontrole graniczne apelowali od lat przewoźnicy samochodowi z obu krajów. Ostatni raz taki tryb działania służb Polski i Ukrainy zastosowany był podczas Euro 2012.
Czytaj więcej
Unijna biurokracja dopadła przewoźników samochodów lekkich. Do tej pory nie podlegali pod rygory ustawy o transporcie drogowym, ale 21 maja kończy się czas beztroski.
Drogowe przejście graniczne Korczowa-Krakowiec jest największym przejściem granicznym z Ukrainą i jedynym na Podkarpaciu, gdzie przeprowadza się kontrolę fitosanitarną i weterynaryjną. Przejście graniczne Korczowa-Krakowiec z odprawami o pełnym zakresie ruchu osobowo-towarowego czynne jest całodobowo.
Średniodobowo odprawia niemal 3 tys. pojazdów. W Medyce odprawiane jest ponad 2,3 tys. pojazdów.
Z powodu małej drożności przejść granicznych czas odprawy ciężarówek wydłużał się. Zdarzało się, że kierowcy musieli czekać na odprawę nawet po kilka dni. W 2021 roku Straż Graniczna odprawiła rekordową liczbę ponad 875 tys. ciężarówek, co stanowi 8-procentowy wzrost w stosunku do 2020 roku. Wartość wymiany handlowej między obu krajami przekroczyła 10 mld euro, z czego 6,3 mld stanowił polski eksport.
Do 10 maja KAS odprawił 16 772 transporty z pomocą humanitarną dla Ukrainy. Tygodniowo na Ukrainę trafia tysiąc transportów. Funkcjonariusze odprawili także 15 tys. autokarów, 200 tys. aut osobowych i 3 mln uchodźców.