GDDKiA udostępniła do ruchu 21 maja 2022 roku całą S19 między Lublinem i Rzeszowem. Ostatnim otworzonym odcinkiem jest fragment między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem. Łączny koszt budowy S19 od węzła Lublin Węglin do węzła Sokołów Małopolski Północ (wraz pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem) to ok. 4,5 mld zł, z czego ponad 2,2 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Budowa została podzielona na dwanaście odcinków realizacyjnych o łącznej długości ok. 130 km.
Pierwsze odcinki jednojezdniowej drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Rzeszowem zostały udostępnione kierowcom w 2012 r. (Stobierna - Rzeszów Wschód) oraz w 2017 r. (Sokołów Małopolski Północ – Stobierna). Prace nad dokończeniem całej trasy w przekroju dwujezdniowym rozpoczęły się w drugiej połowie 2019 roku.
Czytaj więcej
Unijna biurokracja dopadła przewoźników samochodów lekkich. Do tej pory nie podlegali pod rygory...
Na początku maja 2022 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na dobudowę drugiej jezdni S19 na odcinku Sokołów Małopolski - Jasionka sumarycznej długości 13,8 km. Otwarcie ofert przewidziane jest 8 czerwca 2022 roku, a zakończenie inwestycji w 2026 roku. Po ukończeniu cała trasa pomiędzy Lublinem i Rzeszowem będzie miała przekrój dwujezdniowy.
Droga ekspresowa S19 połączy w przyszłości Kuźnicę na przejściu granicznym z Białorusią oraz Barwinek na granicy ze Słowacją. Jej długość wyniesie 577 km, z czego pomiędzy Białymstokiem i Barwinkiem będzie pokrywała się z przebiegiem szlaku Via Carpatia. W realizacji, w systemie projektuj i buduj, jest ponad 221 km, w przetargu ponad 93 km, a w przygotowaniu ok. 84 km. Szlak Via Carpatia, łączący Europę Północną i Południową, w Polsce będzie liczył ponad 700 km długości.