Lublin i Rzeszów połączyła droga ekspresowa

We wschodniej części kraju kompletowane są dwie duże trasy: Via Carpatia oraz Via Baltica, które ułatwią komunikację w kierunku południkowym.

Publikacja: 21.05.2022 10:54

Lublin i Rzeszów połączyła droga ekspresowa

Foto: GDDKiA

GDDKiA udostępniła do ruchu 21 maja 2022 roku całą S19 między Lublinem i Rzeszowem. Ostatnim otworzonym odcinkiem jest fragment między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem. Łączny koszt budowy S19 od węzła Lublin Węglin do węzła Sokołów Małopolski Północ (wraz pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem) to ok. 4,5 mld zł, z czego ponad 2,2 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Budowa została podzielona na dwanaście odcinków realizacyjnych o łącznej długości ok. 130 km. 

Pierwsze odcinki jednojezdniowej drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Rzeszowem zostały udostępnione kierowcom w 2012 r. (Stobierna - Rzeszów Wschód) oraz w 2017 r. (Sokołów Małopolski Północ – Stobierna). Prace nad dokończeniem całej trasy w przekroju dwujezdniowym rozpoczęły się w drugiej połowie 2019 roku. 

Czytaj więcej

Busiarze jadą na luzie i dopiero składają wnioski o wydanie licencji

Na początku maja 2022 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na dobudowę drugiej jezdni S19 na odcinku Sokołów Małopolski - Jasionka sumarycznej długości 13,8 km. Otwarcie ofert przewidziane jest 8 czerwca 2022 roku, a zakończenie inwestycji w 2026 roku. Po ukończeniu cała trasa pomiędzy Lublinem i Rzeszowem będzie miała przekrój dwujezdniowy. 

Droga ekspresowa S19 połączy w przyszłości Kuźnicę na przejściu granicznym z Białorusią oraz Barwinek na granicy ze Słowacją. Jej długość wyniesie 577 km, z czego pomiędzy Białymstokiem i Barwinkiem będzie pokrywała się z przebiegiem szlaku Via Carpatia. W realizacji, w systemie projektuj i buduj, jest ponad 221 km, w przetargu ponad 93 km, a w przygotowaniu ok. 84 km. Szlak Via Carpatia, łączący Europę Północną i Południową, w Polsce będzie liczył ponad 700 km długości.

GDDKiA sukcesywnie oddaje do użytku kolejne fragmenty międzynarodowego korytarza transportowego łączącego kraje bałtyckie z zachodnią Europą - Via Baltica. To odcinki dróg ekspresowych S8 i S61 pomiędzy Warszawą i przejściem granicznym w Budzisku. Z ponad 311 km przyszłej Via Baltica, kierowcy mają już do dyspozycji nieco ponad 200 km.

Czytaj więcej

Za kilka miesięcy zacznie brakować kierowców w transporcie

Ponad 96 km to kompletny ciąg drogi ekspresowej S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do Ostrowi Mazowieckiej. W ubiegłym roku Generalna oddała do ruchu cztery odcinki S61 o łącznej długości ok. 72 km. W połączeniu z funkcjonującymi wcześniej fragmentami wydłużyło tę ekspresówkę do ponad 105 km. Kierowcy mają do dyspozycji trasę od Śniadowa do węzła Łomża Południe, od węzła Kolno do końca obwodnicy Szczuczyna oraz Wysokie - koniec obwodnicy Suwałk.

W tym roku, z realizowanych blisko 97 km, GDDKiA odda do ruchu ok. 55 km. Dla ostatniego brakującego, blisko 13-kilometrowego fragmentu, który połączy S61 w całość, inwestor wyłonił wykonawcę i trwa standardowa kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. 

Na tej trasie ostatnim odcinkiem oddanym do ruchu będzie obwodnica Łomży o długości 12,9 km z nowym mostem na Narwi. Ten odcinek (Łomża Zachód – Kolno) nie ma szczęścia od wykonawcy. W maju 2021 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z winy wykonawcy, który po uzyskaniu decyzji ZRID nie zamierzał przejść do fazy budowy, oficjalnie powołując się m.in. na pandemię COVID-19 i niemożność przyjazdu kilkudziesięciu pracowników z Włoch. 

Czytaj więcej

Czy polski transport wyhamuje razem z niemiecką gospodarką?

Inwestor ogłosił nowy przetarg, który wyłonił nowego wykonawcę, firmę Intercor. 19 maja podpisał z nim umowę, w formule Projektuj i buduj. Zadanie ma wartość 713,4 mln zł. 

Ze względu na strategiczne znaczenie tego fragmentu S61 dla funkcjonowania całego szlaku Via Baltica, GDDKiA zakłada osiągnięcie przejezdności tego odcinka (jedna jezdnia) w 2024 r., a oddanie do ruchu całości rok później, czyli w 2025 r. 

GDDKiA udostępniła do ruchu 21 maja 2022 roku całą S19 między Lublinem i Rzeszowem. Ostatnim otworzonym odcinkiem jest fragment między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem. Łączny koszt budowy S19 od węzła Lublin Węglin do węzła Sokołów Małopolski Północ (wraz pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem) to ok. 4,5 mld zł, z czego ponad 2,2 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Budowa została podzielona na dwanaście odcinków realizacyjnych o łącznej długości ok. 130 km. 

Pozostało 88% artykułu
Drogowy
Staje transport, bo brakuje kierowców, a oni czekają w urzędach na dokumenty
Drogowy
Busy nie znikną, klienci chcą mieć wybór i oczekują usług na żądanie
Szynowy
Siemens Mobility goni Medcom
Rynek
Logistycy przygotowują się na rosnące potoki towarów, ale niepewność rośnie
Elektromobilność
Za dwa lata koszty użytkowania elektrycznych ciężarówek będą niższe niż diesli