W drugiej połowie roku będzie brakowało kierowców. Za chwilę kierowcy będzie trzeba płacić tyle co pilotowi samolotu – spodziewa się Łukasz Zawadzki z Sachs Trans. – U nas pracują głównie obywatele Ukrainy, z Białorusi mamy mniej chętnych – przyznaje Zawadzki. 

Także firma Batim alarmuje, że brakuje jej rąk do pracy. – Nasi kierowcy siedzą na Ukrainie i nic nie robią. Nie są zakwalifikowani do walki, ale nie wolno im wyjechać z kraju. Mamy 150 takich przypadków. Pieniądze się im kończą i jest tragedia – przyznaje Marek Gunia z firmy Batim. 

Co gorsza do pracy zgłasza się coraz mniej kierowców. W kwietniu Biuro ds. Transportu Międzynarodowego wydało tylko 6346 świadectw kierowców, o blisko 40 proc. mniej niż w marcu. 

Czytaj więcej

Czy polski transport wyhamuje razem z niemiecką gospodarką?

Powodem spadku jest zakaz wyjazdu z Ukrainy dla mężczyzn w wieku poborowym. Wśród tej grupy spadek w kwietniu w stosunku do marca wyniósł niemal 45 proc. do 3393 świadectw. Także wśród kierowców białoruskich spadek w kwietniu przekroczył 44 proc. w stosunku do marca, do 2016 świadectw. 

Gdyby nie wojna, chętnych do pracy byłoby sporo. W 2021 roku Biuro ds. Transportu Międzynarodowego wydało łącznie 89 878 świadectw kierowcy, czyli 246 dziennie. W pierwszych czterech miesiącach tego roku BTM wydało już 33 228, świadectw, blisko 277 dziennie. Tempo wzrosło o 12,6 proc. 

Jeszcze większą dynamikę wskazuje wydawanie świadectw kierowcy dla obywateli Ukrainy i Białorusi. W 2021 roku dla obywateli Ukrainy BTM wystawiło 60 960 świadectw, a dla obywateli Białorusi 22 378. Dla obu narodowości razem było to 83 338 świadectw, średnio 228 dziennie. 

Czytaj więcej

Busy nie znikną, klienci chcą mieć wybór i oczekują usług na żądanie

W rekordowym marcu 2022 roku średnia dzienna wydawanych dokumentów sięgnęła 315, czyli była o ponad 38 proc. wyższa od średniej z 2021 roku. 

Wg danych CEPiK, w 2018 roku (najwcześniejsze udostępnione dane) ponad 286,5 tys. osób w wieku od 55 do 64 lat miało prawo jazdy kat. C+E. Osoby liczące ponad 65 lat miały ponad 400 tys. praw jazdy kat. C+E. Z danych BTM wynika, że w obrocie prawnym na koniec 2021 roku było ponad 132,6 tys. świadectw kierowcy. Wynika z tego, że kierowców przechodzących na emeryturę zastępują w znacznej części obywatele innych państw.