Za kilka miesięcy zacznie brakować kierowców w transporcie

Ustaje napływ kierowców z Ukrainy i Białorusi, przewoźnicy nie będą mieli kim zastąpić pracowników odchodzących na emeryturę.

Publikacja: 19.05.2022 18:01

Za kilka miesięcy zacznie brakować kierowców w transporcie

Foto: Daimler Trucks

W drugiej połowie roku będzie brakowało kierowców. Za chwilę kierowcy będzie trzeba płacić tyle co pilotowi samolotu – spodziewa się Łukasz Zawadzki z Sachs Trans. – U nas pracują głównie obywatele Ukrainy, z Białorusi mamy mniej chętnych – przyznaje Zawadzki. 

Także firma Batim alarmuje, że brakuje jej rąk do pracy. – Nasi kierowcy siedzą na Ukrainie i nic nie robią. Nie są zakwalifikowani do walki, ale nie wolno im wyjechać z kraju. Mamy 150 takich przypadków. Pieniądze się im kończą i jest tragedia – przyznaje Marek Gunia z firmy Batim. 

Co gorsza do pracy zgłasza się coraz mniej kierowców. W kwietniu Biuro ds. Transportu Międzynarodowego wydało tylko 6346 świadectw kierowców, o blisko 40 proc. mniej niż w marcu. 

Czytaj więcej

Czy polski transport wyhamuje razem z niemiecką gospodarką?

Powodem spadku jest zakaz wyjazdu z Ukrainy dla mężczyzn w wieku poborowym. Wśród tej grupy spadek w kwietniu w stosunku do marca wyniósł niemal 45 proc. do 3393 świadectw. Także wśród kierowców białoruskich spadek w kwietniu przekroczył 44 proc. w stosunku do marca, do 2016 świadectw. 

Gdyby nie wojna, chętnych do pracy byłoby sporo. W 2021 roku Biuro ds. Transportu Międzynarodowego wydało łącznie 89 878 świadectw kierowcy, czyli 246 dziennie. W pierwszych czterech miesiącach tego roku BTM wydało już 33 228, świadectw, blisko 277 dziennie. Tempo wzrosło o 12,6 proc. 

Jeszcze większą dynamikę wskazuje wydawanie świadectw kierowcy dla obywateli Ukrainy i Białorusi. W 2021 roku dla obywateli Ukrainy BTM wystawiło 60 960 świadectw, a dla obywateli Białorusi 22 378. Dla obu narodowości razem było to 83 338 świadectw, średnio 228 dziennie. 

Czytaj więcej

Busy nie znikną, klienci chcą mieć wybór i oczekują usług na żądanie

W rekordowym marcu 2022 roku średnia dzienna wydawanych dokumentów sięgnęła 315, czyli była o ponad 38 proc. wyższa od średniej z 2021 roku. 

Wg danych CEPiK, w 2018 roku (najwcześniejsze udostępnione dane) ponad 286,5 tys. osób w wieku od 55 do 64 lat miało prawo jazdy kat. C+E. Osoby liczące ponad 65 lat miały ponad 400 tys. praw jazdy kat. C+E. Z danych BTM wynika, że w obrocie prawnym na koniec 2021 roku było ponad 132,6 tys. świadectw kierowcy. Wynika z tego, że kierowców przechodzących na emeryturę zastępują w znacznej części obywatele innych państw. 

W drugiej połowie roku będzie brakowało kierowców. Za chwilę kierowcy będzie trzeba płacić tyle co pilotowi samolotu – spodziewa się Łukasz Zawadzki z Sachs Trans. – U nas pracują głównie obywatele Ukrainy, z Białorusi mamy mniej chętnych – przyznaje Zawadzki. 

Także firma Batim alarmuje, że brakuje jej rąk do pracy. – Nasi kierowcy siedzą na Ukrainie i nic nie robią. Nie są zakwalifikowani do walki, ale nie wolno im wyjechać z kraju. Mamy 150 takich przypadków. Pieniądze się im kończą i jest tragedia – przyznaje Marek Gunia z firmy Batim. 

Szynowy
Siemens Mobility goni Medcom
Rynek
Logistycy przygotowują się na rosnące potoki towarów, ale niepewność rośnie
Elektromobilność
Za dwa lata koszty użytkowania elektrycznych ciężarówek będą niższe niż diesli
Morski
Konsumenci zapłacą za awarie i katastrofy coraz większych statków
Systemy IT
Samochody – widma w systemie poboru myta e-TOLL