Rosyjskie Stowarzyszenie Przewoźników Międzynarodowych ASMAP od dawna domaga się wprowadzenia zakazu wjazdu do Rosji unijnych przewoźników. Jednak na działania odwetowe nie godziły się rosyjskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu, Ministerstwo Rolnictwa i Federalna Służba Celna, obawiając się odcięcia kraju od towarów.
Po wprowadzeniu unijnych sankcji sytuacja w transporcie była niejasna. Ministerstwo Transportu Federacji Rosyjskiej otrzymało do 20 maja ponad 2,5 tys. pytań od rosyjskich podmiotów w sprawie przewozów handlu zagranicznego.
Białoruś wzorem
Tymczasem ASMAP uważa, że Rosja powinna skopiować rozwiązanie białoruskie, czyli wyznaczyć graniczne terminale na wjazd unijnych ciężarówek, gdzie przewoźnicy będą wymieniać naczepy.
Czytaj więcej
Będą wspólne odprawy celne na polsko-ukraińskiej granicy, ujawnił 22 maja prezydent Ukrainy Wołod...
Przekonać do tego rozwiązania miał wyjazd roboczy międzyresortowej delegacji Rosji do Białorusi w celu zapoznania się z praktyką przeładunków na białoruskich terminalach. 12 maja 2022 r. delegacja odwiedziła terminal celny Bieltamożservice-2 w Brześciu na granicy z Polską.