W wyjeździe służbowym wziął udział przewodniczący Komisji Dumy Państwowej ds. Transportu i Rozwoju Infrastruktury Transportowej E.S. Moskwiczew, przewodniczący ASMAP, A.A. Kostiuk, pierwszy wiceminister transportu Federacji Rosyjskiej, przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu i Handlu Rosji, Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego Rosji, Federalnej Służby Celnej Rosji, Rostransnadzor, FGKU Rosgranstroy, FBU Rosavtotrans, stowarzyszenia rosyjskich producentów.
Od 16 kwietnia 2022 r. Białoruś zakazała wjazdu pojazdów zarejestrowanych w UE. Wyjątkiem jest 17 przejść wyznaczonych przez Białoruś. Zastępca przewodniczącego Państwowego Komitetu Celnego Republiki Białoruś A.V. Bolszakow zaznaczył, że włożono wiele pracy, aby dostosować do nowych warunków zarówno organy celne, jak i terminale graniczne. Pracują one przez całą dobę, aby przyspieszyć operacje i zwiększyć przepływ towarów przetwarzanych przez terminal, który z każdym dniem rośnie.
Ślepa droga dla elektrycznych ciężarówek
Kłopoty z budową ładowarek dla lekkich samochodów dostawczych i osobowych to nic w porównaniu do wyzwań stojących przed instalatorami ładowarek dla ciężarówek.
Białorusini podkreślali, że rozwiązanie stworzyło warunki dla działalności ich przewoźników międzynarodowych. Tymczasem w Rosji branża przezywa poważny kryzys związany z malejącą liczbą zleceń i będącym jej następstwem spadkiem cen. – Pozytywne wyniki w Republice Białoruś dają przesłankę do podjęcia podobnych działań w Federacji Rosyjskiej, gdzie są też gotowe do włączenia się w te prace graniczne terminale celne. Obecnie wzrasta rola struktur spedycyjnych i logistycznych, aby zapewnić nieprzerwaną dostawę transportu po obu stronach granicy – ocenił przewodniczący Komisji Dumy Państwowej ds. Transportu i Infrastruktury Transportowej E.S. Moskwiczew.
Kazachstan niechętny
Wprowadzenie zakazu wjazdu do Rosji będzie złą wiadomością dla polskich przewoźników. Dotychczas mogą oni wozić ładunki tranzytem przez Rosje do państw Azji Środkowej, przede wszystkim Kazachstanu. – Jeżeli Rosjanie zmuszą unijnych przewoźników do przeczepiania naczep, to taka zabawa źle się skończy. Swoje ładunki oddamy Rosjanom i Białorusinom, sprzedamy gestię transportową. Rosjanie ochronią swój interes, a my na tym stracimy – ocenia członek zarządu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Euzebiusz Gawrysiuk.