Komisja Europejska zaproponowała Radzie, aby zwolniła pomoc dla transportu kolejowego, żeglugi śródlądowej i transportu multimodalnego nie wymagała zgody KE. Wnioskodawcy nie mieliby obowiązku uprzedniego zgłoszenia subsydiów zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa. Proponowana nowelizacja obejmuje w szczególności:
Czytaj więcej
Po pandemicznym 2020 roku, kolejny przyniósł zdecydowane odbicie, wzrosły przychody i zatrudnienie.
- uproszczenie przepisów dotyczących pomocy w zakresie koordynacji transportu, które wspierają przesunięcie międzygałęziowe w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań transportowych;
- rozszerzenie zakresu wytycznych dotyczących transportu kolejowego, w szczególności w celu uwzględnienia w nich wszystkich przewoźników istotnych w łańcuchu intermodalnym, którzy przyczyniają się do przesunięcia transportu towarowego ze szlaków drogowych na mniej szkodliwe dla środowiska i bardziej zrównoważone rodzaje transportu;
- usuwanie barier utrudniających wejście na rynek lub ekspansję nowych uczestników rynku, w szczególności, jeśli chodzi o dostęp do taboru pasażerskiego;
- zapewnienie modernizacji flot i interoperacyjności sieci;
Czytaj więcej
DCT Gdańsk wybrał wykonawców terminala Baltic Hub 3. DCT stanie się jednym z największych terminali kontenerowych Europy.
- zapobieganie subsydiowaniu krzyżowemu między działalnością komercyjną a działalnością podlegającą obowiązkowi świadczenia usługi publicznej pionowo zintegrowanych przedsiębiorstw kolejowych;
- wprowadzenie przepisów dotyczących usług transportu publicznego we wszystkich obszarach transportu kolejowego, które nie były do tej pory objęte obecnie obowiązującymi wytycznymi, w szczególności usług transportu towarowego.
Unikalna oferta
Tylko 5,90 zł/miesiąc
- zmiany przepisów dotyczących ratowania i restrukturyzacji odnoszących się do przedsiębiorstw kolejowych.
Kolej ma skuteczniej konkurować
KE uważa, że konieczna jest nowelizacja przepisów dotyczących transportu, ponieważ wytyczne dotyczące sektora kolejowego są przestarzałe i nie odzwierciedlają istotnych zmian regulacyjnych i rynkowych. Komisja wskazuje na otwarcie rynków kolejowych na konkurencję oraz priorytety polityczne UE, czyli Zielony Ład. Dzięki subsydiom kolej ma także skuteczniej konkurować z transportem drogowym.
Czytaj więcej
Mali przewoźnicy są w najtrudniejszej sytuacji, wielu z nich może nie przetrwać najbliższego kwartału.
Komisja uważa, że zmiana da przedsiębiorcom i państwom członkowskim pewność prawa, uprości procedury i ograniczy biurokrację. Wskazuje, że do rozwoju płynnych transgranicznych usług kolejowych konieczne jest zwiększenie interoperacyjności oraz upowszechnienie cyfryzacji. KE uważa, że pomoc państwa może pomóc w wyeliminowaniu tych braków rynkowych i poprawie konkurencyjności kolei. Komisja liczy na „przesunięcie międzygałęziowe” w transporcie, czyli spadek popularności transportu drogowego i wynikające z tego ograniczenie emisji oraz obniżenie natężenia ruchu drogowego.
Zmienione wytyczne mają zostać przyjęte pod koniec 2023 roku.
Przewoźnicy drogowi protestują
Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU jest zawiedzona postawą KE. Wzywa Komisję do równego traktowania wszystkich gałęzi transportu. Wskazuje przy tym, że transport drogowy odpowiada za połowę przewozów w UE.
Czytaj więcej
Za kilka dekad zniknie lód nad biegunem północnym, co otworzy armatorom nowy szlak z Azji do Europy.
Przedstawiciel IRU przy KE Raluca Marian uważa, że transport drogowy także powinien otrzymać ułatwienia w przejściu na alternatywne źródła energii. – Wszystkie gałęzie transportu powinny otrzymać wsparcie, jeżeli cele Zielonego Ładu mają zostać spełnione – podkreśla Marian.
IRU zauważa, że nie są jasne sposoby określania pomocy dla transportu intermodalnego, który korzysta z przewoźników drogowych.