Czwarty pakiet kolejowy otworzył europejski rynek przewozów pasażerskich i operatorzy przygotowują się do konkurencji, jaka nastanie po wygaśnięciu umów o świadczenie przewozów publicznych.
Kluczowym czynnikiem zdobycia rynku będą sprawne systemy planowania podróży i sprzedaży biletów. Siemens Mobility już ma wdrożone takie projekty. – Opracowaliśmy aplikację dla Luksemburga. Państwo ma darmową komunikację publiczną, nasza aplikacja ma ponad 100 tys. pobrań. Nasza aplikacja dla Danii ma ponad 4 mln pobrań, dla Dubaju (zintegrowana nawet z Uberem) ponad 200 tys. pobrań.
Czytaj więcej
Pierwsze osiem statków przybyło po ukraińskie zboże, ale transport morski możliwy jest tylko małymi statkami.
Hiszpania przygotowuje aplikację na cały kraj z transportem publicznym od hulajnóg po pociągi. Koleje hiszpańskie spodziewają się, że popularyzacja tej aplikacji zwiększy liczbę osób podróżujących koleją o 3-4 proc., co oznacza 650 tys. nowych klientów – wskazuje prezes Siemens Mobility Software Michael Frankenberg.
Systemy rezerwacji biletów
Szczególnie istotne są systemy rezerwacyjne, które pozwalają zarówno operatorom jak i klientom planować podróże. Frankenberg podkreśla, że sztuczna inteligencja może nawet brać pod uwagę potrzeby przesiadkowe i rezerwować miejscówki w tych wagonach, z których wygodniej będzie dokonać podróżnemu przesiadki (będą np. bliżej końca peronu lub przejścia prowadzącego do następnego środka transportu).