Od początku roku cena paliwa do silników odrzutowych wzrosła o 89 %. Allianz Trade oczekuje, że ceny biletów lotniczych w Europie wzrosną w 2022 roku średnio o 21 %. Nie będzie to koniec podwyżek, bo nowe przepisy dotyczące stosowania w lotnictwie paliwa zrównoważonego (2,5 razy droższego) spowodują dalszą erozję marż: obowiązkowa do 2045 r. mieszanka SAF/kerozyny w proporcji 38%/62% zwiększy koszty paliwa o 57%, wylicza Allianz Trade.
Czytaj więcej
Administracje państw doprowadziły do zupełnego rozregulowanie rynku morskich przewozów kontenerów.
Na dodatek linie lotnicze nie mają rąk do pracy i ta sytuacja też się nie poprawi. Płace w europejskich liniach lotniczych (pochłonęły 25 % przychodów w roku obrotowym 2019 w porównaniu do 19 % w przypadku paliwa do silników odrzutowych) są wyższe nie tylko ze względu na ich większą niż przeciętnie na świecie liczbę pracowników, ale także dlatego, że minimalne pensje w Europie są wyższe.
To wyjaśnia, dlaczego europejskie linie lotnicze miały najniższą marżę EBITDA w 2020 roku (średnio -44 %, w porównaniu z -20 % dla obu Ameryk i -10 % dla Azji i Bliskiego Wschodu) i dlaczego nadal w 2021 roku redukowały swój personel o kolejne 8 % r/r, pomimo że linie lotnicze w Ameryce Północnej i Południowej zwiększały już wtedy swój personel średnio o 14 % r/r.
Czytaj więcej
Nowe platformy chmurowe pozwolą operatorom kolejowym skuteczniej walczyć o klienta i ściąć koszty funkcjonowania.