Łączą się polskie spółki sterowania ruchem kolejowym

Na wartym 3 mld zł rynku sterowanie ruchem kolejowym, powstanie mocny krajowy podmiot z potencjałem eksportowym. Kombud i Rail-Mil połączą się do końca roku.

Publikacja: 19.07.2022 16:10

Łączą się polskie spółki sterowania ruchem kolejowym

Kombud przejazd kolejowy

Foto: Kombud

Spółki specjalizują się w systemach sterowania ruchem kolejowym stworzą grupę kapitałową o przychodach za ub.r. przekraczających 500 mln zł i zatrudnieniu 500 osób, w tym ponad 300 inżynierów. Powstanie w ten sposób poważny gracz na europejskim rynku systemów sterowania ruchem kolejowym, który oferuje urządzenia najnowszej klasy ETCS oraz będzie w stanie wyjść na rynki eksportowe.  

Krajowe kompetencje

Połowę akcji nowej spółki będzie miała Anna Szczygielska, właścicielka radomskiego Kombudu, zaś resztę Mariusz Maciejewski i Sławomir Jasiński, właściciele warszawskiej grupy Rail-Mil. – Chociaż Kombud zanotował 400 mln zł przychodów, a Rail-Mil 130 mln zł, postanowiliśmy podzielić udziały w holdingu po połowie, biorąc pod uwagę potencjał współpracy i dając obu stronom komfort działania. Transakcja zwiększy potencjał technologiczny i kapitałowy zarówno poprzez wspólną ofertę produktową na rynku ETCS jak i działalność eksportową i przejęcia – tłumaczy Anna Szczygielska. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Prezesem nowej grupy z siedzibą w Radomiu zostanie Kazimierz Frąk, wcześniej prezes Zakładów Automatyki Kombud. Nazwa nowej grupy jeszcze nie jest ustalona. Docelowo zarząd będzie 4-osobowy. – Realizację połączenia planujemy do końca roku, co uzależnione jest od przyjęcia prawa holdingowego – tłumaczy Szczygielska.

Od lewej: M. Maciejewski, A. Szczygielska, K. Frąk i S. Jasiński

Kombud

Od lewej: M. Maciejewski, A. Szczygielska, K. Frąk i S. Jasiński

Foto: Kombud

Kombud i Rail-Mil współpracują ze sobą od dwudziestu lat, zaś przygotowania do połączenia trwają od trzech lat. – Dzięki połączeniu wszystkie systemy sterowania ruchem będą w większości bazowały na komponentach wytwarzanych wewnątrz grupy, co zmniejsza zależność od importowanych podzespołów. Pandemia i wojna na Ukrainie pokazały wagę krajowych kompetencji w obszarze infrastruktury krytycznej – podkreśla wiceprezes Rail-Mil Sławomir Jasiński. 

Czytaj więcej

Siemens wydał 2 mld euro na cyfryzację kolei

Obie spółki z sukcesem działały na polskim rynku transportu szynowego. Kombud jest na rynku od 30 lat. Zrealizował blisko 150 komputerowych systemów stacyjnych, ponad 1300 systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych i 1800 przejazdów. Urządzenia Kombudu sterują ruchem m.in. na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS) i najdłuższym odcinkiem, liczącym 165 km, zarządzanym z jednego Lokalnego Centrum Sterowania w Szczytnie. Firma zatrudnia we wszystkich spółkach ponad 300 osób, w z tego w Kombudzie 270. W tej liczbie jest 170 inżynierów. 

Wspólnie z Rail-Mil i przy współpracy z hiszpańskim CAF, który dostarczył radiowy komponent sterowania, Kombud opracował elektroniczne powiązanie z ETCS poziomu drugiego. 

Duże inwestycje

Mariusz Maciejewski założył Rail-Mil w 2014 roku, rok później dołączył do niego Sławomir Jasiński. Spółka opracowała systemy sterowania ruchem w warszawskim metrze i pierwsze polskie balisy (anteny lokalizujące pociąg) oraz kodery LEU. Te urządzenia pozwalają połączonym podmiotom oferować ETCS, którego urządzenia otrzymają w najbliższym półroczu homologację. Rail-Mil zatrudnia 200 osób. 

Czytaj więcej

Koleje przejmą pasażerów linii lotniczych

Kombud i Rail-Mil rozbudowują moce produkcyjne. Kombud zainwestował w ostatnich latach w Radomiu ponad 25 mln zł. W tym roku zagospodarował nowo wzniesioną w Radomiu halę o pow. 4 tys. mkw. Portfel zamówień Kombudu i Rail-Mil wart jest łącznie miliard zł. 

Rail-Mil wynajmie zakład biurowo-produkcyjny o powierzchni 6 tys. mkw. Spółka przygotowuje się do produkcji balis na automatycznej linii z wydajnością do 17 tys. urządzeń rocznie na jedną zmianę. W Europie jest trzech producentów balis, które są bardzo trudne technologicznie. W Polsce potrzeba kilkaset tysięcy tych anten. 

PKP PLK zapowiedziała, że we wszystkich przetargach na modernizację i budowę torów będzie wymagać instalacji ETCS. Koszt tego systemu to 15-20 proc. kosztorysu robót. Krajowy rynek systemów sterowania ruchem kolejowym wart jest 3 mld zł rocznie. 

Spółki specjalizują się w systemach sterowania ruchem kolejowym stworzą grupę kapitałową o przychodach za ub.r. przekraczających 500 mln zł i zatrudnieniu 500 osób, w tym ponad 300 inżynierów. Powstanie w ten sposób poważny gracz na europejskim rynku systemów sterowania ruchem kolejowym, który oferuje urządzenia najnowszej klasy ETCS oraz będzie w stanie wyjść na rynki eksportowe.  

Krajowe kompetencje

Pozostało 90% artykułu
Morski
Organy antykartelowe ułatwiły armatorom zmowę
Systemy IT
Sztuczna inteligencja zdobywa logistykę
Drogowy
Doskonałe stawki przyciągają przewoźników do transportu na Ukrainę
Systemy IT
Od gier komputerowych do magazynu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Systemy IT
Inwestorzy pakują miliardy w cyfrowe spedycje