Od gier komputerowych do magazynu

Producenci gier komputerowych wykorzystują umiejętności tworzenia sztucznej inteligencji do produkcji programów treningowych dla personelu magazynowego.

Publikacja: 11.07.2022 17:45

Od gier komputerowych do magazynu

Foto: EpicVR

Tworzenie komputerowej rzeczywistości przydaje się nie tylko w świecie gier. Spółki Asseco tworzą wirtualne fabryki, w których robotnicy poznają przyszłe warunki pracy. Z kolei EpicVR, producent gier Virtual Reality, stworzył symulator czynności magazynowych. Dzięki aplikacji WSS VR pracownicy logistyczni nauczą się zbierania zamówień i pakowania ich zgodnie ze standardami centrum dystrybucyjnego, w którym są zatrudnieni. Będą to robić w wirtualnym magazynie, odwzorowanym zgodnie z realną rzeczywistością. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Nowe rozwiązanie krakowskiej spółki jest testowane przez jedną z holenderskich firm logistycznych. – Zapotrzebowanie na pracowników branży logistycznej ciągle rośniej, a firmy działające w tym sektorze, muszą szkolić częściej i szybciej – maksymalnie w ciągu 2 miesięcy. Do dziś tego typu szkolenia są organizowane w magazynach podczas właściwych działań operacyjnych, wpływając tym samym na ich codzienne funkcjonowanie. Nowy pracownik musi również zostać wdrożony w swoje obowiązki przez trenera. Wyszkolenie dziesięciu pracowników i poświęcenie każdemu z nich czterech godzin to tydzień pracy trenera, który w tym czasie nie zbiera zamówień ani ich nie pakuje – tłumaczy prezes EpicVR Adrian Łapczyński. 

Aplikacja WSS VR może oznaczać przełom dla branży logistycznej. Ten symulator czynności magazynowych oferuje czterogodzinny trening łączący teorię z praktyką, podczas którego będzie można jednocześnie wyszkolić dziesięcioro pracowników. – Taki trening już na samym starcie daje firmie logistycznej minimum 80 procent oszczędności, a do tego trenowani pracownicy nawet nie wchodzą do magazynu, w którym będą pracować. Widzą natomiast jego odwzorowanie w świecie VR stworzonym zgodnie z realną rzeczywistością – opisuje Łapczyński. 

Czytaj więcej

Inwestorzy pakują miliardy w cyfrowe spedycje

Oprogramowanie EpicVR jest w trakcie testów przeprowadzanych przez jedną z holenderskich firm logistycznych, która co roku znajduje się w TOP 3 firm w kategorii zysków generowanych przez przedsiębiorstwa zajmujące się 3PL (ang. third party logistics). – Zbieramy bardzo pozytywne opinie z Holandii, co nas cieszy i pokazuje, że nasz produkt może być strzałem w tzw. dziesiątkę. To pokazuje również, że e-commerce nie jest jedynym rynkiem, gdzie nasza aplikacja się sprawdzi. Holandia, Belgia i Niemcy to potentaci w 3PL, gdzie procesy zbierania zamówień i ich pakowania występują w każdym magazynie – podkreśla prezes EpicVR. 

Średni koszt roboczogodziny w Holandii przekroczył w 2021 roku 38 euro, w Niemczech 37 euro, gdy w Polsce połowę holenderskiej lub niemieckiej stawki. Dlatego Polska jest zapleczem dla koncernów internetowego handlu. 

Na podstawie przeprowadzonej ankiety firma doradcza Cushman & Wakefield podaje, że 70% operatorów logistycznych wskazuje, że do operacji ich e-handlowych klientów przeznaczają ponad 1000 osób, a kolejne 10 proc. - powyżej 500 osób. Jedynie co piąty operator zapewnia operacje, w ramach których zatrudnienie znajduje mniej niż 500 pracowników. 

Czytaj więcej

Transport drogowy ma zazielenić się bez unijnej pomocy

Z badania wynika również, że sprostanie stale rosnącym kosztom i deficytowi zasobów ludzkich, będzie wymagać od firm przejścia na automatyzację procesów intralogistycznych, choć liczba pracowników nadal będzie rosła. 

C&W szacuje, że ponad 30 proc. z liczącej 25 mln mkw powierzchni magazynów w Polsce przeznaczonych jest do obsługi e-handlu. Powierzchnia wynajmowana przez firmy handlu internetowego wzrosła w stosunku do 2019 roku o 84 proc. 

C&W przewiduje, że wartość polskiego rynku e-handlu wzrośnie w 2025 roku do ćwierć bln zł, gdy w 2020 roku wyniosła 100 mld zł. Liczba internetowych sklepów przekroczyła 52 tys. sztuk, a według przewidywań ekspertów z Dun & Bradstreet ich liczba może w tym roku przekroczyć nawet 55 tys. 

Morski
We wrześniu DCT Gdańsk zacznie budowę terminala kontenerowego za ponad miliard zł
Drogowy
Jesienią przewidywana fala bankructw przewoźników drogowych
Elektromobilność
Wodór jest zbyt kosztowny dla transportu drogowego
Szynowy
W Niemczech zmotoryzowani przesiedli się do pociągów
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Szynowy
Polska rozbuduje Małaszewicze za własne pieniądze