Od gier komputerowych do magazynu

Producenci gier komputerowych wykorzystują umiejętności tworzenia sztucznej inteligencji do produkcji programów treningowych dla personelu magazynowego.

Publikacja: 11.07.2022 17:45

Od gier komputerowych do magazynu

Foto: EpicVR

Tworzenie komputerowej rzeczywistości przydaje się nie tylko w świecie gier. Spółki Asseco tworzą wirtualne fabryki, w których robotnicy poznają przyszłe warunki pracy. Z kolei EpicVR, producent gier Virtual Reality, stworzył symulator czynności magazynowych. Dzięki aplikacji WSS VR pracownicy logistyczni nauczą się zbierania zamówień i pakowania ich zgodnie ze standardami centrum dystrybucyjnego, w którym są zatrudnieni. Będą to robić w wirtualnym magazynie, odwzorowanym zgodnie z realną rzeczywistością. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Nowe rozwiązanie krakowskiej spółki jest testowane przez jedną z holenderskich firm logistycznych. – Zapotrzebowanie na pracowników branży logistycznej ciągle rośniej, a firmy działające w tym sektorze, muszą szkolić częściej i szybciej – maksymalnie w ciągu 2 miesięcy. Do dziś tego typu szkolenia są organizowane w magazynach podczas właściwych działań operacyjnych, wpływając tym samym na ich codzienne funkcjonowanie. Nowy pracownik musi również zostać wdrożony w swoje obowiązki przez trenera. Wyszkolenie dziesięciu pracowników i poświęcenie każdemu z nich czterech godzin to tydzień pracy trenera, który w tym czasie nie zbiera zamówień ani ich nie pakuje – tłumaczy prezes EpicVR Adrian Łapczyński. 

Aplikacja WSS VR może oznaczać przełom dla branży logistycznej. Ten symulator czynności magazynowych oferuje czterogodzinny trening łączący teorię z praktyką, podczas którego będzie można jednocześnie wyszkolić dziesięcioro pracowników. – Taki trening już na samym starcie daje firmie logistycznej minimum 80 procent oszczędności, a do tego trenowani pracownicy nawet nie wchodzą do magazynu, w którym będą pracować. Widzą natomiast jego odwzorowanie w świecie VR stworzonym zgodnie z realną rzeczywistością – opisuje Łapczyński. 

Czytaj więcej

Inwestorzy pakują miliardy w cyfrowe spedycje

Oprogramowanie EpicVR jest w trakcie testów przeprowadzanych przez jedną z holenderskich firm logistycznych, która co roku znajduje się w TOP 3 firm w kategorii zysków generowanych przez przedsiębiorstwa zajmujące się 3PL (ang. third party logistics). – Zbieramy bardzo pozytywne opinie z Holandii, co nas cieszy i pokazuje, że nasz produkt może być strzałem w tzw. dziesiątkę. To pokazuje również, że e-commerce nie jest jedynym rynkiem, gdzie nasza aplikacja się sprawdzi. Holandia, Belgia i Niemcy to potentaci w 3PL, gdzie procesy zbierania zamówień i ich pakowania występują w każdym magazynie – podkreśla prezes EpicVR. 

Średni koszt roboczogodziny w Holandii przekroczył w 2021 roku 38 euro, w Niemczech 37 euro, gdy w Polsce połowę holenderskiej lub niemieckiej stawki. Dlatego Polska jest zapleczem dla koncernów internetowego handlu. 

Na podstawie przeprowadzonej ankiety firma doradcza Cushman & Wakefield podaje, że 70% operatorów logistycznych wskazuje, że do operacji ich e-handlowych klientów przeznaczają ponad 1000 osób, a kolejne 10 proc. - powyżej 500 osób. Jedynie co piąty operator zapewnia operacje, w ramach których zatrudnienie znajduje mniej niż 500 pracowników. 

Czytaj więcej

Transport drogowy ma zazielenić się bez unijnej pomocy

Z badania wynika również, że sprostanie stale rosnącym kosztom i deficytowi zasobów ludzkich, będzie wymagać od firm przejścia na automatyzację procesów intralogistycznych, choć liczba pracowników nadal będzie rosła. 

C&W szacuje, że ponad 30 proc. z liczącej 25 mln mkw powierzchni magazynów w Polsce przeznaczonych jest do obsługi e-handlu. Powierzchnia wynajmowana przez firmy handlu internetowego wzrosła w stosunku do 2019 roku o 84 proc. 

C&W przewiduje, że wartość polskiego rynku e-handlu wzrośnie w 2025 roku do ćwierć bln zł, gdy w 2020 roku wyniosła 100 mld zł. Liczba internetowych sklepów przekroczyła 52 tys. sztuk, a według przewidywań ekspertów z Dun & Bradstreet ich liczba może w tym roku przekroczyć nawet 55 tys. 

Tworzenie komputerowej rzeczywistości przydaje się nie tylko w świecie gier. Spółki Asseco tworzą wirtualne fabryki, w których robotnicy poznają przyszłe warunki pracy. Z kolei EpicVR, producent gier Virtual Reality, stworzył symulator czynności magazynowych. Dzięki aplikacji WSS VR pracownicy logistyczni nauczą się zbierania zamówień i pakowania ich zgodnie ze standardami centrum dystrybucyjnego, w którym są zatrudnieni. Będą to robić w wirtualnym magazynie, odwzorowanym zgodnie z realną rzeczywistością. 

Pozostało 89% artykułu
Morski
We wrześniu DCT Gdańsk zacznie budowę terminala kontenerowego za ponad miliard zł
Drogowy
Jesienią przewidywana fala bankructw przewoźników drogowych
Elektromobilność
Wodór jest zbyt kosztowny dla transportu drogowego
Szynowy
W Niemczech zmotoryzowani przesiedli się do pociągów
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Szynowy
Polska rozbuduje Małaszewicze za własne pieniądze