Reklama

Kurierzy prężą muskuły przed szczytem paczkowym

Klienci wyraźnie faworyzują odbiór e-zakupów w maszynach paczkowych, które mają łącznie blisko 6 mln skrytek.

Publikacja: 01.12.2025 13:30

Kurierzy prężą muskuły przed szczytem paczkowym

Foto: Robert Przybylski

Z danych Gemiusa wynika, że ponad 60 proc. Polaków uznaje czas dostawy za jeden z kluczowych elementów przy zakupach on-line. – Szybkość realizacji zamówienia staje się kluczowa zarówno dla sklepów internetowych, jak i tradycyjnych, które łączą kanały offline z e-commerce. Dostawcy, którzy potrafią zapewnić błyskawiczne wysyłki, zyskują lojalność klientów – podkreśla Senior Business Development Director Field Sales w FM Logistic Mariusz Jóźwik.

Wskazuje, że badania Deloitte potwierdzają, że w okresach szczytowych, takich jak handlowe święta pod koniec roku, sprzedaż produktów typu: elektronika, moda czy artykuły spożywcze może wzrosnąć o 30-50 proc., a firmy, które odpowiednio zorganizują logistykę, mogą nie tylko zaspokoić popyt, ale także wyróżnić się na tle konkurencji. 

Czytaj więcej

Przedsiębiorcy przeciwko przymusowej elektryfikacji flot

Cicha transformacja logistyki

Tymczasem logistyka przeszła cichą transformację. – Sieci automatów paczkowych dynamicznie rosły nie tylko w największych miastach, ale również w mniejszych miejscowościach, stając się naturalnym elementem codziennej infrastruktury. To właśnie ta dyskretna dostępność, możliwość odbioru przesyłki w dogodnym momencie, bez konieczności dopasowania się do pracy kuriera, wpłynęła na to, jak klienci definiują dziś wygodę w e-commerce. W efekcie automatyzacja ostatniej mili stała się jednym z najważniejszych, choć często niedopowiedzianych, czynników wzmacniających cały ekosystem handlu internetowego – uważa Operations Manager SwipBox Polska Łukasz Łukasiewicz. – Wyraźnie widać, że obecnie na pierwszy plan wysuwają się takie oczekiwania, jak szybkość i niezawodność, szeroka elastyczność dostawy – dorzuca Łukasiewicz. 

DHL eCommerce Polska ma już 8000 urządzeń DHL BOX 24/7, w kwartał spółka zainstalowała tysiąc maszyn. – Inwestycje w segment OOH traktujemy priorytetowo – podkreśla CEO DHL eCommerce Polska Agnieszka Świerszcz. 

Reklama
Reklama

Przypomina, że najnowszy globalny raport DHL „E-Commerce Trends 2025” potwierdza, że rola infrastruktury out-of-home w e-commerce rośnie szybciej niż kiedykolwiek. Aż 40% firm z branży e-commerce wskazuje liczbę punktów OOH jako kluczowy czynnik wyboru partnera logistycznego, a wśród dużych firm odsetek ten wzrasta do 47%. 

Czytaj więcej

Zamrożone urlopy, czyli szczyt paczkowy

Jednocześnie 96% firm e-commerce deklaruje, że oferta logistyczna ma kluczowy wpływ na finalizację zakupu, a sprawne i przewidywalne dostawy są jednym z najważniejszych elementów doświadczenia zakupowego. DHL oferuje klientom 24 000 lokalizacji w swojej ofercie OOH, w tym 16 000 punktów odbioru POP. 

Tysiące maszyn i skrytek

Sieć DPD Pickup obejmuje ponad 33 tysiące punktów, w tym 12 tys. automatów paczkowych. – Dominują trzy główne formy dostaw: automaty paczkowe, które zapewniają maksymalną elastyczność odbioru, dostawa bezpośrednio do domu lub do pracy oraz punkty odbioru zlokalizowane w sklepach partnerskich, na stacjach benzynowych czy w sieciach convenience. Klienci coraz częściej wybierają także opcję Click & Collect, czyli odbiór zamówienia bezpośrednio w sklepie stacjonarnym – wymienia regionalny dyrektor ds. Sprzedaży DPD Polska Mariusz Kwieciński. 

Aplikacja DPD Mobile przekroczyła próg 10 milionów pobrań w sklepach Google Play i App Store. Aplikacja DPD Mobile cieszy się bardzo wysokimi ocenami użytkowników – średnio 4,7 w App Store i 4,8 w Google Play. 

Sieć ORLEN Paczki przekroczyła 14 tysięcy punktów odbioru, z czego 7 tysięcy stanowią automaty paczkowe. Operator zapowiada, że jeszcze w tym roku jego sieć przekroczy 8 tys. automatów paczkowych. Zaznacza przy tym, że są to duże maszyny, mające po kilkadziesiąt skrytek, które w szczytach doręczeń lepiej sprawdzają się od małych maszyn. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Trans Polonia podwoi przychody

Rynkowy lider, InPost, nie zwalnia tempa inwestycji. W ostatnim roku zainstalował w Polsce 3,2 tys. maszyn i na koniec trzeciego kwartału miał ich 27,6 tys., a w nich 4 mln skrytek, co jak oblicza InPost, stanowi 70 proc. rynku. Aplikacji tej firmy używało 15,3 mln osób. 

Z danych Gemiusa wynika, że ponad 60 proc. Polaków uznaje czas dostawy za jeden z kluczowych elementów przy zakupach on-line. – Szybkość realizacji zamówienia staje się kluczowa zarówno dla sklepów internetowych, jak i tradycyjnych, które łączą kanały offline z e-commerce. Dostawcy, którzy potrafią zapewnić błyskawiczne wysyłki, zyskują lojalność klientów – podkreśla Senior Business Development Director Field Sales w FM Logistic Mariusz Jóźwik.

Wskazuje, że badania Deloitte potwierdzają, że w okresach szczytowych, takich jak handlowe święta pod koniec roku, sprzedaż produktów typu: elektronika, moda czy artykuły spożywcze może wzrosnąć o 30-50 proc., a firmy, które odpowiednio zorganizują logistykę, mogą nie tylko zaspokoić popyt, ale także wyróżnić się na tle konkurencji. 

Pozostało jeszcze 82% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Produkty i Usługi
Zamrożone urlopy, czyli szczyt paczkowy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Produkty i Usługi
Kompleksowa obsługa klienta
Produkty i Usługi
Ameryka w tyle za Polską w rewolucji dostaw poza domem
Produkty i Usługi
Mleczna droga krajów nadbałtyckich
Produkty i Usługi
Kurierzy łączą siły na coraz bardziej konkurencyjnym rynku
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama