Producent taboru, wodoru i przewoźnik kolejowy uruchomią wodorowe pociągi

Pesa, Orlen i PKP podpisały list intencyjny wykorzystania wodoru w transporcie szynowym.

Publikacja: 26.08.2021 14:01

Producent taboru, wodoru i przewoźnik kolejowy uruchomią wodorowe pociągi

Foto: Rys. Pesa Bydgoszcz

Spółki chcą razem prowadzić projekty badawczo-rozwojowe. Wyzwaniem będzie przygotowanie wodorowej infrastruktury oraz opracowanie standardów technicznych i operacyjnych. Zdobywanie doświadczeń rozpocznie się w przyszłym roku.

Wysoka cena wodoru

Technologie wodorowe są drogie. Ogniwa paliwowe wymagają remontu co 3 lata. Mała jest sprawność całego procesu: tylko jedna trzecia energii pierwotnej wodoru trafia do ogniwa. Reszta zużyta jest na jego produkcję, transport i magazynowanie. – Najlepszym wyjściem będzie rozproszona produkcja wodoru np. z biometanu – uważa członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych Józef Węgrecki. Dodaje, że Orlen wstępnie wybrał 30 lokalizacji w całej Polsce. Docelowo powinno ich być kilkaset.

Czytaj więcej w: Polska projektuje własne ogniwa paliwowe

Tańszą od ogniwa alternatywą może być silnik tłokowy spalający wodór. Sam silnik jest tańszy w zakupie od ogniwa, zadowoli się także nieoczyszczonym wodorem, w przeciwieństwie do ogniwa, które musi mieć chemicznie czysty wodór. W rezultacie jego kilogram kosztuje 9,5 euro, gdy w parytecie energetycznym 2 euro odpowiadałoby dzisiejszej cenie ON.

Czytaj więcej w: Wodorowe pociągi dla mas

Wadą silnika tłokowego na wodór jest niska sprawność, wynosząca 30%, a więc o połowę mniej od ogniwa. Unijne regulacje nie pozostawiają jednak wyboru i wymuszają wejście w nowe technologie, pozwalające ograniczyć emisje CO2. – W perspektywie najbliższej dekady chcemy zbudować pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, co przyniesie nam wymierne korzyści biznesowe. Sektor kolejowy i jego wodoryzacja stanowi dla PKN Orlen bardzo atrakcyjny kierunek – przekonuje Prezes Zarządu PKN Orlen Daniel Obajtek. Koncern jest w trakcie budowy w Polsce stacji do tankowania wodoru.

Konieczne uproszczenia prawne

Prezes Hydrogen Poland Paweł Piotrowicz uważa, że popularyzację technologii wodorowych utrudnia restrykcyjne prawo. Wskazuje choćby na długi czas wydawania pozwoleń na budowę stacji dystrybucji wodoru. – Liczymy, że w najbliższych miesiącach pojawią się rządowe propozycje uproszczenia strony formalnej – dodaje Piotrowicz.

Czytaj więcej w: Premiera wodorowej lokomotywy Pesy w tym roku

W Europie dopiero tworzone są normy techniczne dotyczące tankowania i przechowywania wodoru w kolejnictwie. Jeszcze nie ma standardu łączy do tankowania, podobnie jak standardowego ciśnienia przechowywania wodoru.

Czytaj więcej w: Lotos ma poślizg w budowie stacji LNG

Sama technologia wodorowa jest o 50% droższa od klasycznych napędów. – Samorządy, które kontraktują nasze usługi muszą mieć zachęty finansowe, aby sięgnęły po wodór – uważa prezes Polregio Artur Martyniuk.

Zainteresowanie takim pociągami jednak jest wśród samorządów. Na zadane przez Klaster Luxtorpeda 2.0 pytanie czy zakupiłyby tabor wodorowy przy zapewnieniu finansowania, wyraziły chęć zakupu łącznie 89 wodorowych pociągów.

Lokomotywa dla całego przemysłu

W planach taborowych zgłoszonych do Krajowego Programu Odbudowy i Polskiego Ładu jest ponad 100 pasażerskich pojazdów szynowych z napędami wodorowymi.

Czytaj więcej w: W Polsce szybko rośnie sprzedaż ciężarówek na LNG

Celem Ministerstwa Klimatu i Środowiska jest ożywienie przy okazji programu wodorowego krajowych dostawców. – W KPO wpisaliśmy na program wodorowy 800 mln euro i duża część z tej sumy trafi na kolej – wyjawia sekretarz stanu w MKiŚ Ireneusz Zyska. W Polsce nie ma producentów ogniw paliwowych, elektrolizerów, sprężarek, systemów chłodzenia oraz specjalistycznego oprogramowania.

Pesa pracuje od dwóch lat nad wodorowymi pociągami i we wrześniu na targach Trako zaprezentuje wodorową lokomotywę, przygotowaną na zlecenie Orlenu. – W przyszłym roku przekażemy ją Orlenowi do eksploatacji – obiecuje wiceprezes ds. technicznych Pesa Jacek Konop. Wodorowymi pociągami zainteresowane jest także PKP IC.

Spółki chcą razem prowadzić projekty badawczo-rozwojowe. Wyzwaniem będzie przygotowanie wodorowej infrastruktury oraz opracowanie standardów technicznych i operacyjnych. Zdobywanie doświadczeń rozpocznie się w przyszłym roku.

Wysoka cena wodoru

Pozostało 95% artykułu
Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach