Producent zaprezentuje prototyp na wrześniowych targach Trako. Lokomotywa SM42Dn wejdzie do eksploatacji na terenie rafinerii w Płocku, ujawnił prezes Pesa Krzysztof Zdziarski podczas konferencji Impact’21.
Lokomotywa jest dostosowana do polskich wymagań i zachowa pierwotną charakterystykę trakcyjną, może ciągnąć składy o masie do nawet 3200 ton. Napęd lokomotywy tworzą cztery silniki asynchroniczne o mocy znamionowej po 180 kW, dwa falowniki trakcyjne ABB chłodzone cieczą (jeden falownik na dwa silniki trakcyjne) z przetwornicą pomocniczą (3×400 V) oraz bateria trakcyjna w technologii LTO o pojemności 167,7 kWh, wraz z dwoma kompletnymi zestawami ogniw wodorowych. Pojazd wyposażony jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy.
Główne komponenty jak ogniwa paliwowe o mocy po 85 kW (kanadyjskiego Ballarda) i elektro-energetyka są już w magazynach Pesy. – Lada dzień do Pesy przyjadą zbiorniki wodoru – zaznacza prezes Pesa. Zbiorniki pomieszczą 175 kg tego gazu.
Pesa w 2019 roku powołała specjalny zespół badawczo – rozwojowy do budowy prototypów lokomotywy manewrowej i pasażerskiego zespołu trakcyjnego z napędami wykorzystującymi ogniwa paliwowe zasilane wodorem.
Czytaj więcej w: PKP Intercity podwoi flotę najszybszych ekspresów