Członek zarządu PKP IC Tomasz Gontarz ujawnił 14 stycznia, że przewoźnik zamierza kupić tabor na wodór. – Z Pesą pracujemy nad takim pojazdem – dodał Gontarz. Nie wyjaśnił w jakich latach pociągi z ogniwami paliwowymi spalającymi wodór mogłyby wejść do służby. Rezcznik producenta Maciej Grześkowiak przypomina, że Pesa od dwóch lat pracuje nad wykorzystaniem napędów wodorowych pojazdów szynowych. Są to trzy projekty – lokomotywy manewrowej (dla Orlenu) oraz pojazdu pasażerskiego – regionalnego i interegionalnego. – Najbardziej zaawansowany jest projekt lokomotywy wodorowej. Jeśli chodzi o pojazd pasażerski z ogniwami wodorowymi to cieszymy się, że udało się tym projektem zainteresować Intercity, a więcej szczegółów dotyczących współpracy z naszymi partnerami przekażemy wkrótce – obiecuje rzecznik Pesy.
Więcej połączeń
Duża inwestycja taborowa jest możliwa dzięki wartej blisko 21,1 mld zł umowie. Za pozyskane z umowy fundusze spółka zmodernizuje tabor oraz zwiększy gęstość i częstotliwość połączeń. Plany PKP Intercity zakładają osiągnięcie liczby ponad 74 mln pasażerów w 2030 roku. W 2019 roku przewoźnik obsłużył ponad 49 mln pasażerów, a w ub.r. 27 mln.
Czytaj więcej w: Pandemia odbije się na producentach taboru kolejowego za dwa lata
– W najbliższych latach będziemy świadkami bardzo dużych zmian na rynku transportu. Zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu, sektor ten ma dokonać 90% redukcji emisji do 2050 r., zapewnionej w ramach inteligentnego, konkurencyjnego, bezpiecznego i dostępnego systemu transportowego. Bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna kolej to nasza przyszłość – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Nowa umowa umożliwi wzrost liczby połączeń uruchamianych rocznie przez PKP Intercity ze 120 tysięcy pociągów w 2021 roku do ponad 196 tysięcy w 2030 roku, co stanowi wzrost o 64%. Wykorzystane zostaną efekty modernizacji linii kolejowych. Rozwinie się oferta oraz zwiększy częstotliwość kursowania pociągów PKP Intercity na głównych trasach, w tym: Warszawa – Białystok, Warszawa – Lublin, Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, Warszawa – Częstochowa, Poznań – Szczecin, na których pociągi będą kursować co godzinę. Warszawę i Łódź, a także Kraków z Poznaniem przez Katowice i Wrocław będą łączyć pociągi kursujące częściej niż raz na godzinę.