Intercity kupi wodorowe pociągi

PKP Intercity wyda 19 mld zł na nowy tabor dzięki podpisanej 14 stycznia z Ministerstwem Infrastruktury dziesięcioletniej umowie na świadczenie usług publicznych.

Publikacja: 14.01.2021 12:03

Intercity kupi wodorowe pociągi

Foto: logistyka.rp.pl

Członek zarządu PKP IC Tomasz Gontarz ujawnił 14 stycznia, że przewoźnik zamierza kupić tabor na wodór. – Z Pesą pracujemy nad takim pojazdem – dodał Gontarz. Nie wyjaśnił w jakich latach pociągi z ogniwami paliwowymi spalającymi wodór mogłyby wejść do służby. Rezcznik producenta Maciej Grześkowiak przypomina, że Pesa od dwóch lat pracuje nad wykorzystaniem napędów wodorowych pojazdów szynowych. Są to trzy projekty – lokomotywy manewrowej (dla Orlenu) oraz pojazdu pasażerskiego – regionalnego i interegionalnego. – Najbardziej zaawansowany jest projekt lokomotywy wodorowej. Jeśli chodzi o pojazd pasażerski z ogniwami wodorowymi to cieszymy się, że udało się tym projektem zainteresować Intercity, a więcej szczegółów dotyczących współpracy z naszymi partnerami przekażemy wkrótce – obiecuje rzecznik Pesy.

Więcej połączeń

Duża inwestycja taborowa jest możliwa dzięki wartej blisko 21,1 mld zł umowie. Za pozyskane z umowy fundusze spółka zmodernizuje tabor oraz zwiększy gęstość i częstotliwość połączeń. Plany PKP Intercity zakładają osiągnięcie liczby ponad 74 mln pasażerów w 2030 roku. W 2019 roku przewoźnik obsłużył ponad 49 mln pasażerów, a w ub.r. 27 mln.

Czytaj więcej w: Pandemia odbije się na producentach taboru kolejowego za dwa lata

– W najbliższych latach będziemy świadkami bardzo dużych zmian na rynku transportu. Zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu, sektor ten ma dokonać 90% redukcji emisji do 2050 r., zapewnionej w ramach inteligentnego, konkurencyjnego, bezpiecznego i dostępnego systemu transportowego. Bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna kolej to nasza przyszłość  – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Nowa umowa umożliwi wzrost liczby połączeń uruchamianych rocznie przez PKP Intercity ze 120 tysięcy pociągów w 2021 roku do ponad 196 tysięcy w 2030 roku, co stanowi wzrost o 64%. Wykorzystane zostaną efekty modernizacji linii kolejowych. Rozwinie się oferta oraz zwiększy częstotliwość kursowania pociągów PKP Intercity na głównych trasach, w tym: Warszawa – Białystok, Warszawa – Lublin, Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, Warszawa – Częstochowa, Poznań – Szczecin, na których pociągi będą kursować co godzinę. Warszawę i Łódź, a także Kraków z Poznaniem przez Katowice i Wrocław będą łączyć pociągi kursujące częściej niż raz na godzinę.

Czytaj więcej w: Ministrowie potwierdzają: szybką koleją do Bratysławy, Pragi i Budapesztu

Planowany wzrost skali działalności przewoźnika pokazuje także praca eksploatacyjna (iloczyn liczby pociągów i przebytej przez nie odległości), która zwiększy się z 370 mln pockm w latach 2011 – 2020 do 683 mln pockm w latach 2021 – 2030 czyli o ponad 84%. W 2030 roku praca eksploatacyjna będzie o 69% większa niż w roku 2021.

Nowy tabor

Poza zakupem pilotażowego pociągu na wodór, planowane inwestycje PKP Intercity obejmują m.in.:

  • zakup 38 składów wagonowych, piętrowych typu push-pull do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych (np. Warszawa – Łódź, Kraków – Katowice) wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi dostosowanymi do prędkości 200 km/h;
  • zakup ponad 500 nowych wagonów, dostosowanych do prędkości nie mniejszej niż 200 km/h;
  • modernizację blisko  500 wagonów kursujących z prędkością 160 km/h i 200 km/h;
  • zakup 63 (+ opcja 32) lokomotyw wielosystemowych prowadzących pociągi z prędkością 200 km/h;
  • zakup 16 lokomotyw hybrydowych, spalinowo – elektrycznych o prędkości maksymalnej w trakcji elektrycznej 160 km/h i w trakcji spalinowej 120 km/h;
  • zakup 20  składów zespolonych o napędzie hybrydowym i prędkości max. do 160 km/h.

Czytaj więcej w: Transport publiczny liczy na odbicie w kwietniu

Prezes PKP IC Marek Chraniuk zapewnia, że inwestycje pobudzą krajowych producentów taboru i rozruszają polską gospodarkę. Przypomina, że planowane na bieżącą dekadę nakłady są bezprecedensowe. Zaledwie w 2017 roku plan zakładał 2,5 mld zł inwestycji, a obecnie realizowany sięgał 7 mld zł.

Członek zarządu PKP IC Tomasz Gontarz ujawnił 14 stycznia, że przewoźnik zamierza kupić tabor na wodór. – Z Pesą pracujemy nad takim pojazdem – dodał Gontarz. Nie wyjaśnił w jakich latach pociągi z ogniwami paliwowymi spalającymi wodór mogłyby wejść do służby. Rezcznik producenta Maciej Grześkowiak przypomina, że Pesa od dwóch lat pracuje nad wykorzystaniem napędów wodorowych pojazdów szynowych. Są to trzy projekty – lokomotywy manewrowej (dla Orlenu) oraz pojazdu pasażerskiego – regionalnego i interegionalnego. – Najbardziej zaawansowany jest projekt lokomotywy wodorowej. Jeśli chodzi o pojazd pasażerski z ogniwami wodorowymi to cieszymy się, że udało się tym projektem zainteresować Intercity, a więcej szczegółów dotyczących współpracy z naszymi partnerami przekażemy wkrótce – obiecuje rzecznik Pesy.

Pozostało 80% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności