Za 2 lata klienci wypróbują wodorowe ciężarówki

Mercedes spodziewa się, że rozpocznie sprzedaż takich aut za 6 lat.

Publikacja: 19.05.2021 18:59

Za 2 lata klienci wypróbują wodorowe ciężarówki

Foto: Fot. Daimler Trucks

Od kwietnia wodorowa ciężarówka Mercedesa GenH2 z 25-tonowym obciążeniem jest testowana przez producenta. Konstruktorzy musza upewnić, się, że nowy napęd będzie tak samo trwały jak dotychczasowy: ciężarówka musi pokonać 1,2 mln km czyli wytrwać w użytkowaniu 10 lat i 25 tys. motogodzin.

Czytaj więcej w: Koncerny inwestują w ciemno w wodór

Producent upewni się, że zaprojektowany od podstaw wodorowy samochód podoła codziennej eksploatacji, niezależnie od temperatury i stylu jazdy. Chodzi o to, aby nic się nie urwało, nie zamarzał lub nie przegrzały podzespoły (przede wszystkim ogniwo paliwowe). Mercedes planuje, że auta wodorowe będą na tyle dobrze wypróbowane, że od 2027 roku zacznie ich sprzedaż.

Daimler Trucks preferuje wodór ciekły, gdyż jako nośnik energii w tym stanie skupienia ma on znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości niż wodór w stanie gazowym. Dzięki temu zbiorniki ciekłego wodoru w samochodzie ciężarowym napędzanym ogniwami paliwowymi mogą być znacznie mniejsze, a ze względu na niższe ciśnienie – także znacznie lżejsze. Pozwala to na uzyskanie większej przestrzeni ładunkowej i większej ładowności ciężarówek. Jednocześnie można zatankować więcej wodoru, co znacznie zwiększa zasięg pojazdu. Ma być on porównywalny do modeli na LNG.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór

Eksperci Daimler Trucks planują, że do końca roku nowe prototypy systemów zbiornikowych osiągną dojrzałość konstrukcyjną, umożliwiającą wykorzystanie ich w dalszych testach pojazdu GenH2 Truck. Przejściowym rozwiązaniem jest wykorzystanie zbiorników na wodór gazowy.

Od kwietnia wodorowa ciężarówka Mercedesa GenH2 z 25-tonowym obciążeniem jest testowana przez producenta. Konstruktorzy musza upewnić, się, że nowy napęd będzie tak samo trwały jak dotychczasowy: ciężarówka musi pokonać 1,2 mln km czyli wytrwać w użytkowaniu 10 lat i 25 tys. motogodzin.

Czytaj więcej w: Koncerny inwestują w ciemno w wodór

Pozostało 80% artykułu
Materiał Promocyjny
Kompleksowy fulfillment z InPost
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Innowacje w logistyce
Do wdrożenia eCMR jeszcze brak standardu e-podpisu