Do wdrożenia eCMR jeszcze brak standardu e-podpisu

Przewoźnicy nie mogą doczekać się elektronicznych dokumentów przewozowych, nie ma jednak standardu weryfikacji elektronicznego podpisu.

Publikacja: 31.08.2021 22:11

Do wdrożenia eCMR jeszcze brak standardu e-podpisu

Foto: Fot. Trans Assist

Niemal wszystkie operacje transportu transgranicznego na terytorium Unii Europejskiej nadal wykorzystują dokumenty papierowe na którymś z etapów procesu przewozu. Skutkuje to powolnym przepływem informacji, wysokimi kosztami administracyjnymi wynikającymi z czasochłonnej obsługi dokumentów papierowych. Dokumentacja papierowa wiąże się również z występowaniem wielu błędów.

Przybywa oferentów

Sytuacje chcą zmienić polskie start-upy, przygotowując oprogramowanie dla elektronicznych listów przewozowych, czyli dla eCMR. Kluczową technologią jest autoryzacja podpisu.

Platforma GreenTransit zajmuje się cyfryzacją wszystkich dokumentów występujących podczas procesu transportu (w tym eCMR), a także pozwala na personalizację konta i korzystanie z własnych szablonów dokumentów.

Czytaj więcej w: Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy

Współzałożyciel platformy GreenTransit Hubert Zaborowski tłumaczy, że w jego systemie wyróżnia 3 metody autoryzacji, które zostały stworzone w oparciu o wymagania stawiane w Protokole uzupełniającym do Konwencji CMR, rozporządzeniu eFTI oraz pozostałych przepisów mówiących o weryfikacji podpisu elektronicznego w tym EIDAS. – Do tej pory nie został publikowany załącznik do rozporządzenia eFTI mówiący o wymaganiach dla systemów do obsługi dokumentów transportowych, ich certyfikacji oraz weryfikacji podpisów w tym szczególnym aspekcie. Prawo polskie mówi o konieczności umożliwienia weryfikacji tożsamości osoby podpisującej i wskazuje możliwości jej autoryzacji. W celu spełnienia tego wymogu tworzymy historię każdego dokumentu z zapisem kto, gdzie oraz kiedy składał podpis lub wprowadzał zmiany w danym pliku – wskazuje Zaborowski.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wsparła kwotą miliona złotych spółkę Trans Assist, która w trzy lata przygotowała system e-CMR z bezpiecznym systemem weryfikacji podpisu. W ostatnich miesiącach system zdobył już ponad 300 użytkowników w Polsce i za granicą. – Nasz system e-CMR.eu służy do weryfikacji podpisu, także pomiędzy platformami oferującymi technologię e-CMR od różnych dostawców. Posługujemy się umieszczonym w pliku listu kodem QR, który służbom kontrolnym daje dostęp do konkretnego dokumentu w bazie danych. Jeśli inspektor nie dysponuje smartfonem z dostępem do internetu, może przepisać kod, który również znajduje się na dokumencie i w ten sposób również trafi do bazy danych weryfikując tym samym zarówno dokument, jak i podpis – opisuje prezes zarządu Trans Assist Piotr Śliwiński.

Czytaj więcej w: Projekt ministerstwa podniesie koszty wynagrodzeń kierowców o 40 proc.

Używany przez Trans Assist kod QR jest jednym z najbezpieczniejszych na świecie. Tworzy 8,7 x10 do 24 potęgi permutacji. – Gdyby łamać ten kod z szybkością miliona haseł na godzinę, odgadlibyśmy jeden dokument e-CMR po 250 mln lat – dodaje Śliwiński.

Krajowa platforma

Ministerstwo Infrastruktury liczy, że w popularyzacji cyfrowych dokumentów doniosłą rolę odegra Polski Cyfrowy Operator Logistyczny. Będzie on otwarty na integrację z systemami innych dostawców oprogramowania dla transportu i logistyki, ale także będzie dostępny interface dla klientów oraz firm transportowych. – Zależy nam na tym, aby każdy zainteresowany mógł się do niego podłączyć bez niepotrzebnej ingerencji w system – wyjaśnia Marek Harasny, zarządzający projektem i jeden z pomysłodawców platformy PCOL.

Czytaj więcej w: We wrześniu DKV umożliwi urządzeniem EETS opłaty w systemie e-Toll

Producenci oprogramowania eCMR są w kontakcie z PCOL. – Prowadzimy rozmowy z przedstawicielami projektu PCOL na temat współpracy w kwestii wykorzystania elektronicznych wersji dokumentów przewozowych, projekt jest jednak jeszcze na wczesnym etapie i czekamy na rozpatrzenie propozycji – wyjaśnia Zaborowski.

Niemal wszystkie operacje transportu transgranicznego na terytorium Unii Europejskiej nadal wykorzystują dokumenty papierowe na którymś z etapów procesu przewozu. Skutkuje to powolnym przepływem informacji, wysokimi kosztami administracyjnymi wynikającymi z czasochłonnej obsługi dokumentów papierowych. Dokumentacja papierowa wiąże się również z występowaniem wielu błędów.

Przybywa oferentów

Pozostało 91% artykułu
Materiał Promocyjny
Kompleksowy fulfillment z InPost
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Innowacje w logistyce
Producent taboru, wodoru i przewoźnik kolejowy uruchomią wodorowe pociągi