Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach

Wart pół miliarda zł projekt pozwoli na bieżąco informować kierowców o warunkach na drodze.

Publikacja: 01.09.2021 18:36

Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach

Foto: Fot. Robert Przybylski

GDDKiA podpisała ostatnią umowę na realizację Regionalnego Projektu Wdrożeniowego w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T. Umowa na system zarządzania ruchem obejmuje zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu zarządzania ruchem na odcinkach autostrad A1 i A2 w województwie łódzkim oraz rozbudowę Centrum Zarządzania Ruchem w Strykowie.

Czytaj więcej w: We wrześniu DKV umożliwi urządzeniem EETS opłaty w systemie e-Toll

Prace zrealizuje firma SPRINT z siedzibą w Olsztynie. Wartość zamówienia wynosi 78,8 mln zł. Wykonawca ma 28 miesięcy (840 dni) na jego realizację.

System zarządzania ruchem w województwie łódzkim składa się z 69 znaków zmiennej treści, 9 nadajników radiowych do informowania kierowców poprzez radia CB, 62 kamer do podglądu sytuacji na drogach, 8 stacji pogodowych do zbierania danych pogodowych, 50 stacji ciągłego liczenia pojazdów, aby pozyskiwać informacje o ruchu (natężenie ruchu, płynność ruchu), 88 innego typu urządzeń służących wykrywaniu zdarzeń drogowych takich jak zator, nagła zmiana warunków ruchu, pojazd jadący pod prąd, 5 zestawów urządzeń służących pomiarowi czasu przejazdu z punktu A do punktu B oraz 17 zmodyfikowanych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną na trasach objazdów.

Czytaj więcej w: Uproszczenia w e-Toll dla kierowców osobówek

Na całość składają się również realizowane już zamówienia na Centralny Projekt Wdrożeniowy oraz trzy pozostałe Regionalne Projekty Wdrożeniowe w Gdańsku i Olsztynie, Katowicach oraz Wrocławiu i Opolu.

GDDKiA utworzy spójny system zarządzania ruchem na drogach krajowych w Polsce. Zakres terytorialny projektu związany jest głównie z przebiegiem korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Adriatyckie – Morze Bałtyckie i obejmuje w przybliżeniu 1100 km dróg, co stanowi 28 proc. długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie uciekną od cyfryzacji

Celem projektu jest przekazywanie użytkownikom dróg bieżących informacji o sytuacji na drogach. Gotowy system umożliwi dynamiczne zarządzanie ruchem drogowym, pozwoli na informowanie o warunkach ruchu i występujących utrudnieniach. System poinformuje o wypadkach, zatorach czy wykryciu pojazdu jadącego pod prąd. Zidentyfikuje również zakłócenia w płynności ruchu i da możliwość wskazania objazdów wraz z automatycznym dostosowaniem pracy istniejących sygnalizacji na trasie objazdu. Będzie również wsparciem dla GDDKiA w egzekwowaniu, a dla firm utrzymaniowych w zapewnieniu odpowiedniego standardu utrzymania dróg.

Czytaj więcej w: Inteligentne tachografy powiedzą wszystko inspektorom

Projekt Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – Etap I uzyskał dofinansowanie, w kwocie ponad 123 mln euro, ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”. Jest on prowadzony pod nadzorem Komisji Europejskiej poprzez agencję wykonawczą CINEA. Na poziomie krajowym nadzór sprawuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

GDDKiA podpisała ostatnią umowę na realizację Regionalnego Projektu Wdrożeniowego w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T. Umowa na system zarządzania ruchem obejmuje zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu zarządzania ruchem na odcinkach autostrad A1 i A2 w województwie łódzkim oraz rozbudowę Centrum Zarządzania Ruchem w Strykowie.

Czytaj więcej w: We wrześniu DKV umożliwi urządzeniem EETS opłaty w systemie e-Toll

Pozostało 84% artykułu
Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Innowacje w logistyce
Do wdrożenia eCMR jeszcze brak standardu e-podpisu