Wśród przewoźników wakacje leasingowe mało popularne

Branża leasingowa dobrze ocenia stan finansowy przewoźników, ale jest ostrożna w prognozowaniu rynku samochodów ciężarowych.

Publikacja: 29.07.2020 16:48

Wśród przewoźników wakacje leasingowe mało popularne

Foto: logistyka.rp.pl

Tegoroczna wartość nowych umów leasingu samochodów ciężarowych zmaleje w stosunku do 2019 roku o 40 proc. – spodziewa się dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku Związku Polskiego Leasingu Marcin Nieplowicz. Przyznaje, że prognozy są bardzo ostrożne. Do takiego podejścia uprawnia znaczący, sięgający 8-9 proc spadek PKB w strefie euro, brak dostępności niektórych modeli samochodów ciężarowych oraz niejasny rozwój sytuacji jesienią. Nastroje przewoźników osłabia także Pakiet Mobilności.

Czytaj więcej w: W lipcu ciężarówki są rozchwytywane

– W 2020 roku zakończy się seria 28 lat nieprzerwanego wzrostu gospodarczego (lata 1992-2019). Polska gospodarka w 2020 rok weszła z wysokim tempem wzrostu gospodarczego, z bardzo niskim bezrobociem. Polska ma zdywersyfikowaną i konkurencyjną gospodarkę, z dużym udziałem przemysłu w tworzeniu PKB (21,9 proc. PKB w 2019), z niskim udziałem najbardziej zagrożonych branż oraz z relatywnie niskim udziałem eksportu towarów w tworzeniu PKB. Rząd uruchomił bezprecedensowy program pomocowy. Ale to wszystko nie wystarczy, aby uniknąć recesji. Zakładamy, że dynamika PKB w całym 2020 roku wyniesie -3,6 proc. – szacuje Nieplowicz.

Branża leasingowa nie widzi problemów z windykacją zobowiązań przedsiębiorstw transportu drogowego. – To wynik działania m.in. Tarczy Antykryzysowej – tłumaczy Nieplowicz.

Czytaj więcej w: Rosną magazyny pod Warszawą

Firmy leasingowe nie zanotowały odpływu klientów do ARP Leasing. Rządowa agencja przygotowała w maju ofertę, pozwalającą na wydłużenie karencji płatności rat leasingowych nawet o pół roku.

Możliwe, że pomoc okazała się niepotrzebna. Firmy leasingowe już w lutym zaoferowały wakacje w spłacie rat, jednocześnie nie pobierając opłat za rozpatrywanie wniosków. Z tej oferty w pewnym momencie skorzystało 35 proc. przedsiębiorców, jednak szybko okazało się, że pierwsze reakcje były zbyt nerwowe i przesadzone. – Ostatecznie z wakacji w spłacie rat skorzystała znacznie mniejsza liczba przewoźników – zapewnia przewodnicząca Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu Ewa Łuniewska.

Czytaj więcej w: http://Berlin zablokowany przez ciężarówki. Firmy chcą zakazu kabotażu

Z danych ZPL wynika, że w pierwszej połowie roku wartość leasingowanych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony była o ponad 34 proc. mniejsza niż rok wcześniej (wyniosła 1,2 mld zł, chodzi tylko o nowe umowy), ciągników siodłowych o blisko 58 proc. (sięgnęła 2,3 mld zł), zaś dynamika spadku wartości leasingowanych naczep i ciężarowych wyniosła blisko 49 proc. do 1,1 mld zł. W pierwszym kwartale wartość nowych umów na leasing ciągników siodłowych zmalała o 48,6 proc, w drugim o 66,7 proc.

Tegoroczna wartość nowych umów leasingu samochodów ciężarowych zmaleje w stosunku do 2019 roku o 40 proc. – spodziewa się dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku Związku Polskiego Leasingu Marcin Nieplowicz. Przyznaje, że prognozy są bardzo ostrożne. Do takiego podejścia uprawnia znaczący, sięgający 8-9 proc spadek PKB w strefie euro, brak dostępności niektórych modeli samochodów ciężarowych oraz niejasny rozwój sytuacji jesienią. Nastroje przewoźników osłabia także Pakiet Mobilności.

Pozostało 82% artykułu
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Ludzie i firmy
Kobiety Nautiqus