Pandemia kosztowała przewoźników drogowych ponad 550 mld euro

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU szacuje, że pandemia zmniejszyła przychody światowej branży transportu drogowego rzeczy o 18 proc. i kosztowała przewoźników drogowych 551 mld euro.

Przychody firm na Bliskim Wschodzie i Północnej Afryce zmalały o 22 proc., w Azji o 21 proc., w Europie o 17 proc. (64 mld euro). Przedsiębiorcy w Chinach, Argentynie oraz Iranie zanotowali ponad 30-procentowe spadki.

Czytaj więcej w: Tarcza Antykryzysowa dla kolei i dróg samorządowych

Najbardziej poszkodowani są przewoźnicy pasażerscy. Tylko europejskie firmy zanotowały 57-procentowy spadek przychodów, a straty przekraczają 81 mld euro. Przychody przewoźników autokarowych zmalały o 82 proc., międzymiastowych o 70 proc., miejskich o 42 proc. i przedsiębiorstw taksówkarskich o 60 proc.

IRU wylicza, że w Bułgarii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii przewoźnicy pasażerscy zanotowali ponad 70-procentowe spadki przychodów.

W tej branży pomoc państwa jest niezbędna, aby firmy mogły przetrwać i odrodzić się po ustaniu zagrożenia. – Do tej pory politycy zbyt mało zrobili dla transportu – uważa sekretarz generalny IRU Umberto de Pretto.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

W Polsce co trzecia firma z branży transportu i magazynowania sięgnęła po pomoc Polskiego Funduszy Rozwoju. We Francji organizacja branżowa FNTR ocenia, że w pierwszym kwartale roku przychody zmalały  27 proc. Nawet w czerwcu 5 proc. taboru stało bezczynnie, a przychody przewoźników były o 12 proc. mniejsze niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Najbardziej ucierpieli przewoźnicy obsługujący przemysł samochodowy i przemysł chemiczny, transportujący materiały niebezpieczne. W czerwcu (odpowiednio) 76 i 70 proc. ciężarówek z tych dwóch grup nie miało pracy. Firmy zajmujące się przeprowadzkami nie miały żadnych zleceń pomiędzy marcem i majem.

Czytaj więcej w: PFR zapowiada wrześniowe kontrole

Choć rząd francuski zapewnił wsparcie dla pracowników (płacąc m.in. postojowe), jedna trzecia pracodawców transportowych nie wyklucza cięć zatrudnienia. Tylko 11 proc. przyznaje, że ma trudności z rekrutacją pracowników.

FNTR podkreśla, że Koleje Francuskie otrzymały 15 mld euro pomocy, zaś Air France otrzymała 7 mld euro. W przypadku przewoźników samochodowych rząd ograniczył się jedynie do szybszego zwrotu firmom podatku VAT od paliwa.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wiemy, kto zaprojektuje ostatni odcinek A2

Ostatni odcinek A2 z Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią zaprojektuje Multiconsult Polska (lider) ...

Fracht lotniczy w Polsce potrzebuje zaangażowania eksporterów

Udział Polski w unijnej strukturze frachtu lotniczego jest niemal niezauważalny, choć nasza przestrzeń powietrzna ...

Przewoźników czeka gwałtowny wzrost kosztów wynagrodzeń kierowców

Jeśli nie zmienią się polskie przepisy, to przewoźników czeka od lutego drastyczny wzrost kosztów ...

Elektryczna cysterna lotniskowa dla Airbusa

Francuskie firmy Total i Gaussin przygotowały na zamówienie Airbusa prototyp elektrycznie napędzanej cysterny. Prototyp ...

Stawki za przewozy dramatycznie spadły

Nadpodaż samochodów ciężarowych doprowadziła do rujnacji stawek przewozowych. Przewoźnicy uważają, że sytuacja jest wręcz ...

Amazon w tym roku otworzy gigantyczny magazyn w Świebodzinie

Amazon wznosi dziesiąte centrum logistyczne w Polsce. Powstanie ponad tysiąc miejsc pracy. Jeszcze w ...