Drony walczą z pandemią

Szpital MSWiA podpisał z PAŻP umowę o transporcie medycznym bezzałogowymi statkami powietrznymi.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pomoże szpitalowi w organizacji pilotażowych lotów medycznych. – Chodzi o przewóz próbek, leków. Będą to niewielkie przesyłki, o masie do kilku kilogramów – uważa dyrektor Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA Waldemar Wierzba.

Czytaj więcej w: Za 3 lata ruszą w Polsce masowe usługi transportu dronami

Dodaje, że wiele leków ma bardzo krótki termin ważności i szybki transport dronami będzie sprawniejszy i tańszy niż samochodowy i lotniczy. – Dlatego jesteśmy zainteresowani tego typu usługami, a PAŻP pomoże w wyborze odpowiedniej oferty – wyjaśnia dyrektor Wierzba.

Rośnie zainteresowanie usługami dronów

Nadzór nad polską przestrzenią powietrzną sprawuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Prezes PAŻP Janusz Janiszewski podkreśla, że zainteresowanie wykorzystaniem dronów gwałtownie rośnie. Agencja pierwsza w Europie wdrożyła operacyjnie system do zarządzania ruchem bezzałogowych statków powietrznych (BSP) i planami ich lotów. Od początku roku PAŻP wydał zgodę na 25 tys. lotów.

Także prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson spodziewa się szybkiego rozwoju rynku usług wykonywanych przez BSP. – Liczba certyfikowanych operatorów BSP rośnie o 30 proc. rok do roku i już sięga 20 tys. Na certyfikację czeka tysiąc wniosków – wylicza Samson.

Rośnie także liczba certyfikowanych BSP. W rejestrach ULC jest już 400 certyfikowanych maszyn, gdy na początku 2019 roku było ich 11. – Chodzi o profesjonalne dronoidy, które mogą operować poza zasięgiem wzroku – zaznacza prezes ULC.

Czytaj więcej w: Jak szybko rozwieźć szczepionki na COVID?

Od początku 2021 roku wszystkie drony o masie powyżej 250 gram będą podlegały obowiązkowi rejestracji. Wejdą wtedy w życie unijne regulacje dotyczące budowy i użytkowania dronów. – Nie wiemy w którą stronę rozwinie się rynek, ale współtworząc te przepisy chcieliśmy aby były przyjazne dla przedsiębiorców i jednocześnie zapewniały społeczeństwu bezpieczeństwo – zaznacza prezes Samson.

Polska ma najbardziej zaawansowane prace

Polska jest bardzo zaawansowana jeśli chodzi o przygotowanie cyfrowej i prawne infrastruktury dla dronów. – Agencja Eurocontrol oceniła 23 września, że Polska pod tym względem zdecydowanie wyprzedza pozostałe państwa kontynentu – zaznacza pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych oraz CEDD Małgorzata Darowska. – Mamy już 70 proc. cyfrowej infrastruktury, która w większości państw UE będzie gotowa dopiero za 4 lata – uważa Darowska.

Czytaj więcej w: Volocopter z Schenkerem chcą szybciej wdrożyć towarowe drony

Uważa, że dużą szansą dla dronów jest rynek przewozów medycznych. – W ostatnich miesiącach szybko rozwija się, dzięki przygotowaniu procedur. Służy temu Centralno-Europejski Demonstrator Dronów, który umożliwi przygotowanie docelowych procedur zarządzaniem lotów dronów – wyjaśnia Darowska.

Program potrwa 3 lata, za strony przemysłu bierze w im udział 20 producentów dronów oraz jeszcze większa liczba dostawców wyposażenia i usług. Darowska podkreśla, że przemysł jest na etapie lotów automatycznych, z zaprogramowaną trasą przelotu. – Autonomiczne loty będą możliwe po uruchomieniu sieci 5G – dodaje prezes ULC.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wynajem hal. Co przyciąga najemców z zagranicy

Kto pamięta czasy, gdy za wynajęcie metra nowoczesnej hali firmy płaciły bez marudzenia 10 ...

Przewoźnicy autokarowi na skraju bankructwa

Koronawirus zniszczy branżę autokarową. Zniknęli turyści, wycieczki są masowo odwoływane. – Epidemia to katastrofa ...

CO2 w cenie biletu lotniczego

KE planuje poważne redukcje emisji dwutlenku węgla i chce objąć nimi także transport. Komisarz ...

Kurierzy: Spowolnienia nie widać

Branża kurierska prognozuje wzrosty obrotów i inwestuje w nowe obiekty. Firma DHL Parcel otworzyła ...

Przewoźnicy podzielili polityków

Ostatnia tura negocjacji trójstronnych nie przyniosła porozumienia w sprawie Pakietu Mobilności. Negocjacje zakończyły się ...

Lufthansa przegrała w sądzie sprawę o pomoc dla Ryanaira

Lufthansa przegrała sprawę sądową o udzielanie pomocy publicznej władzom lotniska Frankfurt-Hahn, bo nie potrafiła ...