Komisja Europejska przyjęła 14 lipca pakiet wniosków (nazwany Fit for 55), aby dostosować politykę UE w dziedzinie klimatu, energii, użytkowania gruntów, transportu i opodatkowania w taki sposób, aby do 2030 roku obniżyć emisje gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. w porównaniu z 1990 rokiem.
Czytaj więcej w: Ciężarowe trolejbusy na zakręcie
Aby osiągnąć ten cel Komisja zaproponowała wycofanie bezpłatnych uprawnień do emisji dla lotnictwa i włączyć emisje z żeglugi po raz pierwszy do EU ETS.
Problem braku redukcji emisji w transporcie drogowym i w budynkach ma rozwiązać odrębny, nowy system handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do dystrybucji paliwa dla transportu drogowego i budynków.
Czytaj więcej w: Elektryfikacja flot nie ruszy bez słonych dopłat
Specjalna część dochodów z nowego systemu dotyczącego transportu drogowego i budynków powinna „łagodzić ewentualne skutki społeczne dla gospodarstw domowych, mikroprzedsiębiorstw i użytkowników transportu znajdujących się w trudnej sytuacji”.
Dopłaty będą niezbędne, bo od 2035 roku przewoźnicy mają rejestrować jedynie bezemisyjne ciężarówki.
Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór
Rozporządzenie w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego narzuca każdemu państwu członkowskiemu nowe, zaostrzone cele zmniejszenia emisji z transportu drogowego. Państwa mają także zadbać o dofinansowanie budowy infrastruktury do ładowania elektrycznych i wodorowych pojazdów.
Pełen dostęp do treści "Rzeczpospolitej" za 5,90 zł/miesiąc
Przejście na nowe pojazdy ma być dofinansowane z opłat za emisje CO2. KE obiecuje, że łącznie dopłaty sięgną 2 bilionów euro.