Tachografy powstrzymają nielegalną konkurencję?

Inteligentne tachografy wydają się być jedynymi narzędziami, pozwalającymi służbom na kontrolę ukraińskiej konkurencji.

Publikacja: 21.07.2024 17:05

Tachografy powstrzymają nielegalną konkurencję?

Foto: Ukrinform

Polska zaproponowała na Komitecie Transportu Lądowego EKG ONZ, aby tachografy inteligentne drugiej generacji stały się obowiązkowym wyposażeniem ciężarówek państw, sygnatariuszy konwencji. 

Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że Komisja Europejska popiera ten pomysł, jednak blokują go Białorusini i Rosjanie. Resort zaznacza, że prace nad nowelizacją konwencji trwają, ale nie ma wyznaczonej daty ich zakończenia. Dalsze procedowanie przewidziane jest w październiku lub listopadzie i może wtedy nastąpi przełom. 

Czytaj więcej

Pomiechówek zostanie nowym logistycznym zapleczem Warszawy

Zastosowania nowych inteligentnych tachografów (G2V2), które właśnie wchodzą do użytku w UE domagają się m.in. polscy przedsiębiorcy. – Ukraińscy przewoźnicy powinni spełniać te same warunki dostępu do rynku co my. Ukraińskie firmy bogacą się, wymieniają tabor i kupują nowy sprzęt, a nasi przedsiębiorcy bankrutują. Skutki braku równowagi będą spłacać obywatele – ostrzega prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Kontrola dostępu do rynku

Zarejestrowane w UE firmy międzynarodowego transportu drogowego muszą dokonać wymiany do końca 2024 roku dla aut wyposażonych w tachograf nieinteligentny (G1), zaś dla pojazdów z tachografami inteligentnymi I generacji (G2V1) datą graniczną jest 18 sierpnia 2025 roku. 

Dostępu do unijnego rynku strzegą zezwolenia na wykonywanie transportu międzynarodowego, wymieniane przez kraje na zasadzie wzajemności. Po zawarciu przez UE umowy transportowej z Ukrainą w czerwcu 2022 roku, jej przewoźnicy otrzymali praktycznie nieograniczony dostęp do rynku, ponieważ służby kontrolne krajów unijnych nie mają narzędzi do kontroli umowy. Przewiduje ona jedynie swobodne wykonywanie przewozów dwustronnych i tranzytowych, ale – jak utrzymują polscy przedsiębiorcy – jest nagminnie łamana, a ukraińskie ciężarówki wykonują kabotaż i przerzuty w unijnych krajach. 

Czytaj więcej

Ukraina stawia na transport kolejowy

Ukraińskie firmy praktycznie wypchnęły polskich przewoźników z przewozów na Ukrainę, konkurują także na rynku wewnętrznym. Na koniec czerwca na polsko-ukraińskiej granicy udział samochodów z rejestracjami ukraińskimi wyniósł 91 proc., a zaledwie 8-9 proc. stanowiły samochody z polskimi rejestracjami, gdy przed wojną 42 proc. 

Skutek Pakietu Mobilności

Tachografy najnowszej generacji G2V2 zostały wprowadzone przez KE dla kontroli stosowania Pakietu Mobilności. Pozwalają one służbom zbadać przewozy i wykryć nielegalny kabotaż lub przerzut. 

W nowych smart tachografach będzie dostępna funkcja automatycznego rejestrowania przekraczania granic. Kierowcy zostaną zobowiązani do rejestrowania załadunków i rozładunków w pamięci tachografu i kart kierowców, co pozwoli na sprawdzenie zgodności zapisów z dokumentami przewozowymi. – Wszystkie te funkcje mogą ułatwić kontrolę kierowcy pod względem przestrzegania zasad dotyczących kabotażu, powrotów kierowcy i pojazdów czy zasad płacy zagranicznej. Co więcej, w najnowszej wersji tachografów inteligentnych pojawi się możliwość określenia rodzaju przewozu z podziałem na przewóz osób lub rzeczy, a także będzie on wyposażony w interfejs bluetooth, który pozwoli na komunikowanie się z zewnętrznymi aplikacjami. Dzięki temu będzie można uzyskać np. informacje o tym, czy kierowca jedzie czy wykonuje inną czynność, a także pojawi się możliwość zdalnego wprowadzania wpisów manualnych za pomocą np. telefonu – opisuje ekspert Inelo Mateusz Włoch. 

Czytaj więcej

Czy Polska włączy się do walki o Talgo?

Konwencja AETR została opracowana przez Komitet Transportu Lądowego EKG ONZ i przyjęta w Genewie w 1970 roku. 

Polska zaproponowała na Komitecie Transportu Lądowego EKG ONZ, aby tachografy inteligentne drugiej generacji stały się obowiązkowym wyposażeniem ciężarówek państw, sygnatariuszy konwencji. 

Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że Komisja Europejska popiera ten pomysł, jednak blokują go Białorusini i Rosjanie. Resort zaznacza, że prace nad nowelizacją konwencji trwają, ale nie ma wyznaczonej daty ich zakończenia. Dalsze procedowanie przewidziane jest w październiku lub listopadzie i może wtedy nastąpi przełom. 

Pozostało 88% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?