Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy

Obostrzenia Pakietu Mobilności to drobne szykany w porównaniu do propozycji Ministerstwa Infrastruktury.

Publikacja: 30.08.2021 19:35

Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy

Foto: Fot. Daimler

Ministerstwo Infrastruktury w nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowcy zastawiło na przedsiębiorców pułapkę, wprowadzając obowiązek planowania czasu pracy kierowcy. Do tej pory przedsiębiorcy byli z niego zwolnieni.

Czytaj więcej w: Projekt ministerstwa podniesie koszty wynagrodzeń kierowców o 40 proc.

Polska Izba Spedycji i Logistyki zwraca uwagę na postanowienia projektu ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym, które nie wynikają z postanowień Pakietu Mobilności, a powodują znaczny wzrost kosztów pracy. Pogorszą one kondycję finansową naszych przewoźników i tym samym obniżą ich konkurencyjność. Projekt zamiast łagodzenia niekorzystnych skutków Pakietu Mobilności, pogłębia je generując dodatkowe koszty i obciążenia biurokratyczne.

Do głównych punktów powodujących bezpośredni wzrost kosztów, niezależnie od postanowień Pakietu Mobilności, należy uchylenie w ustawie o czasie pracy kierowców artykułu dotyczącego indywidualnego rozkładu czasu pracy. – Zmiana spowoduje nieuzasadniony wzrost liczby nadgodzin, a w konsekwencji znaczny wzrost wynagrodzeń kierowców. Poprzedni zapis nie powodował braku możliwości prawidłowego rozliczenia nadgodzin kierowcy – wskazuje przewodniczący PISiL Marek Tarczyński.

Czytaj więcej w: Czy „Polski Ład” opodatkuje kierowców?

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych wyjaśnia, że celem wprowadzenia indywidualnego rozkładu czasu pracy kierowców jest wyłączenie powstawania godzin nadliczbowych w wyniku planowanego naruszania doby pracowniczej i rozpoczynania pracy w kolejnym dniu wcześniej niż w dniu poprzednim (ponowne rozpoczęcie pracy w tej samej dobie pracowniczej). Ponowne wykonywanie pracy w tej samej dobie nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.

ZMPD wskazuje, że wykreślenie artykułu ustawy sprawi, że „będzie możliwe tzw. wyłączenie doby pracowniczej jedynie w stosunku do innych pracowników niż kierowcy, co spowoduje nierówne traktowanie różnych grup zawodowych w branży transportowej, gdyż pracownicy w magazynie, spedytorzy, itp. będą mogli mieć nadal planowaną pracę ponownie w tej samej dobie pracowniczej bez dodatkowych kosztów w postaci nadgodzin, a w przypadku kierowców będzie to niemożliwe.”

Czytaj więcej w: Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia

Powyższe zmiany obciążą przedsiębiorców dodatkowymi kosztami. – Wprowadzenie obowiązku tworzenia harmonogramów zwiększy wypłaty nadgodzin i doprowadzi do 10-procentowego wzrostu kosztów niezależnie od tego, czy jazdy odbywają się w ruchu dwustronnym czy w kabotażach. W takiej sytuacji tańsi będą pracownicy zatrudniani w Niemczech niż w Polsce – porównuje ekspert OCRK, Grupa Inelo Łukasz Włoch.

Ministerstwo Infrastruktury w nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowcy zastawiło na przedsiębiorców pułapkę, wprowadzając obowiązek planowania czasu pracy kierowcy. Do tej pory przedsiębiorcy byli z niego zwolnieni.

Czytaj więcej w: Projekt ministerstwa podniesie koszty wynagrodzeń kierowców o 40 proc.

Pozostało 89% artykułu
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Legislacja
KAS zachęca do rejestracji w e-Toll dużą obniżką myta