Zaproponowany przez rząd „Polski Ład” zwiększa kwotę wolną od podatku do 30 tys. zł i podwyższa prób podatkowy do 120 tys. zł. Zarazem składka zdrowotna staje się zwykłym podatkiem, zależnym od wysokości przychodów. Oznacza to wzrost obciążeń dla przedsiębiorców z 19 do 28%, a dla pracowników etatowych z 32 do 41%.
Czytaj więcej w: Takich pensji w magazynach jeszcze nie było
Z prezentowanych założeń wynika, że osoby mające powyżej 8 tys. zł miesięcznie będą płacić większe podatki. Dotyczy to przedsiębiorców i samozatrudnionych. W większości może ominąć kierowców, bo jak wynika z badań Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, według których 96% kierowców posiada umowę o pracę.
Jednak nie oznacza to, że dla etatowych pracowników zmian nie będzie. Wymusi je Pakiet Mobilności, który do płacy minimalnej nie wlicza diet i ryczałtów. Państwo musi wprowadzić do lutego 2022 roku (kiedy zacznie obowiązywać kolejny zapis Pakietu Mobilności dotyczący właśnie wynagrodzeń) nowe zasady wynagrodzeń kierowców. – Nie wiemy jakie będą szczegółowe zapisy ustawy, ale pewne jest, że ozusowanie całego wynagrodzenia kierowcy zwiększy koszt brutto dla pracodawcy – ostrzega Łukasz Włoch, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców grupy Inelo.
Czytaj więcej w: Ruszają prace nad zmianą zasad wynagrodzeń kierowców