Szefowie trzech organizacji: przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Piotr Litwiński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński i prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek uważają, że proponowane przepisy zamiast pomóc branży, dobiją przedsiębiorców.
Czytaj więcej w: Ruszają prace nad zmianą zasad wynagrodzeń kierowców
Wskazują, że „projekt nie zawiera żadnych rozwiązań mających na celu złagodzenie drastycznego wzrostu kosztów pracy w przewozach międzynarodowych od 2 lutego 2022 roku, a na dodatek przez nieodpowiedzialne majstrowanie w przepisach ustawy o czasie pracy kierowców wygeneruje, ze względu na specyfikę pracy w transporcie drogowym, dodatkowe, (niezależne od Pakietu Mobilności) olbrzymie koszty dla przewoźników zatrudniających kierowców w oparciu o umowę o pracę, a także utrudni wykonywanie pracy przewozowej!”
Tajne prace
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji ukazał się 29 lipca projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, który „ma dostosować polskie prawo krajowe do przepisów Pakiet Mobilności, a także rzekomo wykonać wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie K11/15 (diety i ryczałty za nocleg)”.
Przewoźników rozsierdził brak współpracy MI podczas przygotowania projektu nowelizacji ustawy. „Wbrew przepisom ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, które przewidują konsultacje założeń projektów aktów prawnych z organizacjami reprezentatywnymi w rozumieniu tej ustawy, prace nad założeniami i samym projektem zostały faktycznie utajnione przez urzędników Ministerstwa Infrastruktury.”
Czytaj więcej w: Trzy możliwości wynagradzania kierowców