Ukraina stawia na transport kolejowy

Kijów ma szansę przejąć kolejowe przewozy dwustronne, podobnie jak to uczynił z przewozami drogowymi.

Publikacja: 18.07.2024 08:48

Ukraina stawia na transport kolejowy

Foto: PKP Cargo

Podczas czerwcowej rewizji TEN-T zgodziła się na drugą normalnotorową linię kolejową z Polski (z Lublina) do Kijowa, gdy półtora roku temu planowała jedynie linię z Przemyśla. 

Założona w Polsce spółka Kolei Ukraińskich (UZ) Ukrainian Railways Cargo Poland (URCP) otrzymała pod koniec czerwca licencję polskiego Urzędu Transportu Kolejowego. URCP zapowiada, że na pierwszym etapie skoncentruje się na zwiększaniu przewozów przez granicę polsko-ukraińską, z odprawami po obu jej stronach, co pozwoli na przyspieszenie procedur i zmniejszenie kosztów. 

Jakie oferty czekają rynek i konkurencję? 

URCP planuje wykorzystanie taboru na 1435 mm i 1520 mm po obu stronach granicy i uruchomienie przewozów towarowych już od 2025 roku i stanie się groźnym konkurentem na rynku dwustronnych przewozów. – Na Ukrainie nie istnieje system licencjonowania przewozów kolejowych – państwo posiada monopol w tej dziedzinie i jedynym operatorem kolejowym w kraju jest „Ukrzaliznycja” – przypomina prezes zarządu Laude Smart Intermodal Marcin Witczak. Laude jest firmą spedycyjną, która jest obecna na tym roku od 2015 roku.

Czytaj więcej

Czy Polska włączy się do walki o Talgo?

Autorzy raportu BGK o rynku transportowym Ukrainy spodziewają się, że Koleje Ukraińskie (UZ) mogą od razu wyprzeć obecnych przewoźników z obsługi przewozów przez granicę polsko-ukraińską. „Jednakże posiadający pozycję monopolisty w Ukrainie podmiot może kreować nierynkowe oferty i przez kolejne kilka lat korzystać z pozycji dominującej, umiejętnie realizując strategie przewozowe w kolejnych krajach UE.

Analitycy BGK przypuszczają, że rozwijanym segmentem przewozów będzie transport intermodalny i wskazują, że już pod koniec 2023 roku w trybie próbnym rozpoczęto przewozy intermodalne: Kijów – Budapeszt oraz Kijów – Kowno. Do września 2024 roku UZ ma uruchomić 18 tras intermodalnych w kierunku państw UE. 

BGK przypomina, że latem planowane jest uruchomienie regularnej trasy intermodalnej pomiędzy Ukrainą a Duisburgiem. Liderzy rynku przewozów intermodalnych w Ukrainie to: Liski, Laude Smart Intermodal, Levada-Cargo (współwłaściciel terminalu w Mostyskach II), N’UNIT (terminale w: Kijowie, Dniepr, Charkowie – główny generator kontenerów do terminali w Mostyskach II). 

Nowe terminale i tory

Na granicy z Polską infrastrukturę przeładunkową rozbudowuje m.in. PKP LHS, która w I półroczu przewiozła ponad 6 mln ton ładunków, o 29 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2023. 

Czytaj więcej

Ostatnia szansa dla polskiej kolei

Na początku lipca br. PKP LHS zakończyła projekt „Przebudowy układu torowego na stacji Zamość Bortatycze LHS” oraz „Rozbudowę stacji Hrubieszów LHS – etap II”. Na stacji Zamość Bortatycze LHS wybudowała tor wyładunkowy. 

Inwestuje także Laude Smart Intermodal. – Ukraina jest dla nas niezwykle interesującym rynkiem. Aktywnie uczestniczymy w jego rozwoju – bez względu na ograniczenia, które są wynikiem wojny - posiadamy 70% udziału w rynku przewozów intermodalnych w Ukrainie. To najlepszy dowód na to, jak traktujemy ten rynek i jakie ma dla nas znaczenie. Oczywiście w procesie przewozów wykorzystujemy i to, że posiadamy najnowocześniejszy terminal przeładunkowy na styku Polski, czyli patrząc szerzej Unii Europejskiej i Ukrainy – zaznacza Witczak. 

Podkreśla, że spółka zamierza kontynuować działalność w tym kierunku, pomimo obecnych ograniczeń inwestycyjnych związanych z wojną. – Nie rezygnujemy z naszych planów, chociaż nasze działania są teraz bardziej ostrożne i wymagają dogłębnych analiz. Nieustannie rozbudowujemy naszą flotę oraz bazę innowacyjnych kontenerów, realizując przewozy w oparciu o nasz własny system operacyjny – tłumaczy prezes Laude Smart Intermodal. 

Dobre półtora roku

BGK podlicza, że w pierwszych czterech miesiącach roku UZ przewiozły prawie 90 mln ton ładunków, osiągając wzrost o 28% r/r. W relacji eksportowej: 45 mln t (wzrost o prawie 59% r/r, za co odpowiedzialne były głównie zwiększone przewozy zboża, w relacji wewnętrznej: 40 mln t (wzrost o 3% r/r), w relacji importowej: 5 mln t (wzrost o 62%). 

Czytaj więcej

Nieuniknione opóźnienia w dostawach kontenerów

Koleje Ukraińskie osiągnęły w 2023 roku zysk netto w wysokości 5,2 miliarda hrywien (około 126 milionów euro). „Ten historyczny wynik osiągnięto, mimo że od początku inwazji na pełną skalę Koleje Ukraińskie zmuszone były do ​​działania w warunkach wojennych i wydawania znacznych środków na odbudowę zniszczonego mienia” zaznaczył członek Rady Nadzorczej Kolei Ukraińskich Jakub Karnowski. 

Dodał, że inwestycje w ub.r. sięgnęły 19,5 mld hrywien, a w tym roku Rada Nadzorcza spółki zatwierdziła inwestycje kapitałowe na kwotę 38 miliardów hrywien, z czego 14,9 mld przeznaczone jest na infrastrukturę. 

Podczas czerwcowej rewizji TEN-T zgodziła się na drugą normalnotorową linię kolejową z Polski (z Lublina) do Kijowa, gdy półtora roku temu planowała jedynie linię z Przemyśla. 

Założona w Polsce spółka Kolei Ukraińskich (UZ) Ukrainian Railways Cargo Poland (URCP) otrzymała pod koniec czerwca licencję polskiego Urzędu Transportu Kolejowego. URCP zapowiada, że na pierwszym etapie skoncentruje się na zwiększaniu przewozów przez granicę polsko-ukraińską, z odprawami po obu jej stronach, co pozwoli na przyspieszenie procedur i zmniejszenie kosztów. 

Pozostało 89% artykułu
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę