Podczas czerwcowej rewizji TEN-T zgodziła się na drugą normalnotorową linię kolejową z Polski (z Lublina) do Kijowa, gdy półtora roku temu planowała jedynie linię z Przemyśla.
Założona w Polsce spółka Kolei Ukraińskich (UZ) Ukrainian Railways Cargo Poland (URCP) otrzymała pod koniec czerwca licencję polskiego Urzędu Transportu Kolejowego. URCP zapowiada, że na pierwszym etapie skoncentruje się na zwiększaniu przewozów przez granicę polsko-ukraińską, z odprawami po obu jej stronach, co pozwoli na przyspieszenie procedur i zmniejszenie kosztów.
Jakie oferty czekają rynek i konkurencję?
URCP planuje wykorzystanie taboru na 1435 mm i 1520 mm po obu stronach granicy i uruchomienie przewozów towarowych już od 2025 roku i stanie się groźnym konkurentem na rynku dwustronnych przewozów. – Na Ukrainie nie istnieje system licencjonowania przewozów kolejowych – państwo posiada monopol w tej dziedzinie i jedynym operatorem kolejowym w kraju jest „Ukrzaliznycja” – przypomina prezes zarządu Laude Smart Intermodal Marcin Witczak. Laude jest firmą spedycyjną, która jest obecna na tym roku od 2015 roku.
Czytaj więcej
Od blisko roku toczy się walka o zakup hiszpańskiego producenta szybkich pociągów Talgo. Na stole są oferty Węgrów i Czechów, brakuje polskiej.
Autorzy raportu BGK o rynku transportowym Ukrainy spodziewają się, że Koleje Ukraińskie (UZ) mogą od razu wyprzeć obecnych przewoźników z obsługi przewozów przez granicę polsko-ukraińską. „Jednakże posiadający pozycję monopolisty w Ukrainie podmiot może kreować nierynkowe oferty i przez kolejne kilka lat korzystać z pozycji dominującej, umiejętnie realizując strategie przewozowe w kolejnych krajach UE.”