Reklama
Rozwiń

Więcej kontenerów i mniej węgla w PKP Cargo

Przewoźnik liczy, że restrukturyzacja pozwoli mu wypracować w przyszłym roku zysk operacyjny i podnieść jakość usług.

Publikacja: 03.07.2025 18:17

Więcej kontenerów i mniej węgla w PKP Cargo

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji złożyło 30 czerwca Plan Restrukturyzacji. Celem jest ustabilizowanie sytuacji płynnościowej, spłatę sięgających 3 mld zł zobowiązań, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz stworzenie warunków pod przyszłe finansowanie inwestycji rozwojowych. Spółka planuje osiągnąć rentowność na poziomie wyniku netto od 2026 roku. 

PKP Cargo podało, że restrukturyzacja działu sprzedaży skupia się na podniesieniu jakości obsługi operacyjnej, poprawie konkurencyjności cenowej, dostępności zasobów oczekiwanych przez rynek i klientów, retencji posiadanych klientów. Istotnym kierunkiem dla PKP Cargo jest też zwiększenie przychodów z przewozów zagranicznych poprzez rozwój połączeń międzynarodowych i oddziałów sprzedaży zagranicznej. 

Czytaj więcej

Ruszają polskie kontrole graniczne

Przewoźnik prowadzi także restrukturyzację w działu operacji, mającą zwiększyć efektywność operacyjną. 

Nowa organizacja

Zarząd PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji podjął uchwałę o wdrożeniu nowego Regulaminu Organizacyjnego, co było wynikiem zakończonych w minionym tygodniu konsultacji społecznych. Zmiany wejdą w życie od 1 sierpnia 2025 roku. Od tego dnia zarówno centrala jak i siedem zakładów spółki funkcjonujących dotychczas jako odrębne jednostki organizacyjne będą działały jako jeden pracodawca – PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji.

Do tej pory część zadań powielała się lub ich realizację blokowała biurokracja. Spółka przyznaje, że brakowało jednoznaczności, a synergia w realizacji procesów wsparcia była ograniczona. – Zintegrowana struktura PKP CARGO pozwoli na zwiększenie efektywności działania naszej spółki, szybsze dostosowywanie się i elastyczność – tłumaczy prezes zarządu PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji Agnieszka Wasilewska-Semail. – Rozpoczynamy wdrożenie procesu zmian organizacyjnych głównie po to, by poprawić jakość naszych usług, obniżyć koszty a tym samym zwiększyć przewagę konkurencyjną naszej spółki na rynku towarowych przewozów koleją – dodaje Wasilewska-Semail. 

Działania konsolidacyjne są wdrażane już od września 2024 roku. Do tej pory dotyczyły one biur handlowych, zasobów ruchowych i utrzymaniowych, a także struktury IT.

Przewoźnik zakłada w strategii odejście od przewozów węgla, skoncentrowanie rozwoju na segmencie przewozów intermodalnych i specjalistycznych, które charakteryzują się wyższymi marżami, stabilniejszym popytem oraz większą odpornością na cykle koniunkturalne, wzmocnienie zespołu handlowego oraz konsolidację i centralizację funkcji wsparcia. 

Spółka sprzedaje 10 360 najstarszych wagonów, głównie do przewozu węgla. 

Alternatywa do zwolnień grupowych

Zarząd PKP Cargo zaproponował alternatywne rozwiązania do zwolnień grupowych. Chodzi o rezygnację z elementów wykraczających ponad kodeks pracy. Celem tego rozwiązania jest zastąpienie elementów ZUZP systemem motywacyjnym opartym o rzeczywistą efektywność pracy. – Cieszy nas, że już na tym etapie związki zawodowe nie odrzuciły tej propozycji i są gotowe do dalszych rozmów. Mamy bardzo krótki okres 3 miesięcy, kiedy musimy uzgodnić alternatywne rozwiązanie, które może zatrzymać zwolnienia – zaznacza prezes. 

Czytaj więcej

Prób długich zestawów nie będzie

Odstąpienie od ZUZP umożliwi osiągniecie porównywalnych efektów oszczędnościowych jakie były zakładane przy zwolnieniach grupowych zaplanowanych na 2025 rok. 

Plan Restrukturyzacji zakłada m.in: osiągnięcie zysku EBITDA w 2031 roku na poziomie 1 296 mln zł oraz spadek udziału węgla kamiennego w przychodach Spółki do 13% w 2031 roku, wzrost udziału w przychodach przewozów intermodalnych do 19% w 2031 roku.

Udział rynkowy PKP Cargo w pracy przewozowej zmalał po pięciu miesiącach 2025 troku do 25,36% na koniec 2024 roku udział przewoźnika sięgał 27,79 proc., wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego. 

Dla konkurencji istotny jest rozwój tej gałęzi transportu. – Dla nas zmartwieniem jest stagnacja rynku, a nie sytuacja konkretnego przewoźnika. Powinniśmy się skupić na działaniach ratujących cały rynek, takich jak choćby obniżka stawek dostępu czy mądre i sprawnie realizowane inwestycje infrastrukturalne – ocenia dyrektor biura Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych Michał Litwin. 

PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji złożyło 30 czerwca Plan Restrukturyzacji. Celem jest ustabilizowanie sytuacji płynnościowej, spłatę sięgających 3 mld zł zobowiązań, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz stworzenie warunków pod przyszłe finansowanie inwestycji rozwojowych. Spółka planuje osiągnąć rentowność na poziomie wyniku netto od 2026 roku. 

PKP Cargo podało, że restrukturyzacja działu sprzedaży skupia się na podniesieniu jakości obsługi operacyjnej, poprawie konkurencyjności cenowej, dostępności zasobów oczekiwanych przez rynek i klientów, retencji posiadanych klientów. Istotnym kierunkiem dla PKP Cargo jest też zwiększenie przychodów z przewozów zagranicznych poprzez rozwój połączeń międzynarodowych i oddziałów sprzedaży zagranicznej. 

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szynowy
Pesa wprowadza nową generację lokomotyw elektrycznych
Szynowy
Remonty DB: duże pieniądze, ale trudne do sięgnięcia
Szynowy
Kto obsłuży ruch między Unią Europejską i Ukrainą?
Szynowy
Finansowy rozkład jazdy dla kolei
Szynowy
Terminal w nowych rękach, czeka go rozbudowa