Branża budowlana od lat postuluje zwiększenie stabilności finansowania budowy i modernizacji infrastruktury kolejowej. Wartość zleceń waha się od 10 mld zł rocznie do zaledwie setek milionów. Przykładem jest obecny zastój prac wynikający z braku unijnych funduszy.
Wahania w dostępie do finansowania nie pozwalając na racjonalne prowadzenie prac i funkcjonowanie firm budowlanych. – Problem w finansowaniu modernizacji i budowy kolejowej infrastruktury to umocowanie prawne Funduszu Kolejowego, które jest dużo słabsze niż Krajowego Funduszu Drogowego – ocenia prezes fundacji ProKolej Jakub Majewski.
Czytaj więcej
Zarząd PKP Cargo złożył 27 czerwca w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego.
Dodaje, że Fundusz Kolejowy nie może zaciągać długów pod przyszłe przychody, przez co nie można przyspieszyć inwestycji w rozbudowę sieci kolejowej.
Projekt w analizach
Forum Kolejowe Railway Business Forum wspólnie z Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego przygotowało zmianę ustawy o Funduszu Kolejowym, która ma być rozwiązaniem powracających problemów: braku stabilności finansowania, inwestycyjnych górek i dołków oraz luk inwestycyjnych między unijnymi perspektywami budżetowymi. – Fundusz Kolejowy po zmianach ma być takim samym instrumentem wsparcia dla branży jak fundusz drogowy dla budowy dróg. Przepływ funduszy z UE i dotacji budżetowej pozwoli FK zaciągać zobowiązania. Za zaproponowanymi rozwiązaniami idą konkretne pieniądze na rozwój kolei. Większe środki w FK pozwolą spiąć finansowanie pierwszego odcinka KDP – podkreśla przewodniczący Railway Business Forum Adrian Furgalski.