Pesa zanotowała w 2023 roku 1924 mln zł przychodów i 124,7 mln zł EBITDA. W tym roku producent taboru przewiduje wartość przerobu 2,64 mld zł oraz 216 mln zł EBITDA. Kolejne lata będą jeszcze lepsze, bowiem Pesa zebrała do końca 2023 roku zamówienia warte 4,6 mld zł, a zawarte w tym roku umowy mają wartości 2761 mln zł.
Cały portfel zamówień wart jest blisko 9 mld zł i aby podołać zleceniom, Pesa rozbudowuje się na terenie 30 ha: wznosi nową halę montażu, halę spawania laserowego stali i aluminium i nowy magazyn tuż przy hali montażu końcowego. Inwestor już ma zgody budowlane, a podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na wrzesień. Nakłady na rozbudowę zdolności produkcyjnych przekroczą pół mld zł. Zwiększy zatrudnienie o 500 osób, czyli o ponad 10 proc.
Czytaj więcej
CPK jednak będzie budowane, podobnie jak koleje i drogi dojazdowe na nowe lotnisko.
Pesa już od kilku lat wykorzystuje roboty do spawania laserowego skorupowych pudeł wagonów zespołów trakcyjnych. Nowe inwestycje pozwolą rozszerzyć tę oszczędną technologię na pudła lokomotyw. Nowa generacja lokomotyw Gama 3.0 będzie miała aluminiowe dachy.
Europejski poziom
Za 2-3 lata obrót Pesy może sięgnąć 4 mld zł. Zamówień będzie więcej co wynika ze zmieniającej się struktury kolejowych przewozów: 82 proc. ruchu to kolej regionalna, a ten odsetek wzrośnie do 90 proc. Ta ewolucja wymaga taboru i potrzeby Polregio oraz przewoźników samorządowych określane są na 300 pojazdów.