CPK będzie o 20 mld zł tańsze i wiemy kiedy powstanie

CPK jednak będzie budowane, podobnie jak koleje i drogi dojazdowe na nowe lotnisko.

Publikacja: 26.06.2024 18:00

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Foto: CPK/ materiały prasowe

Od 1 lipca spółka CPK podlega pod Ministerstwo Infrastruktury i szef resortu Dariusz Klimczak obiecuje przyspieszenie projektu. Zapewnia, że w przyszłym roku GDDKiA ogłosi przetarg na poszerzenie A2 o trzeci i czwarty pas między Warszawą i Łodzią, a zmodernizowana droga ma być oddana do użytku w 2031 lub 2032 roku, a więc równocześnie z lotniskiem w Baranowie. 

Sekretarz stanu w ministerstwie funduszy i polityki regionalnej Maciej Lasek spodziewa się, że lotnisko CPK otrzyma decyzję lokalizacyjną na koniec tego roku i pozwolenie na budowę na początku 2026 roku. Tunel i podziemna stacja kolejowa powinny być gotowe na 2029 rok, lotnisko w 2031 roku, a pierwsze samoloty wystartują z CPK w 2032 roku. Szacuje, że uruchomienie portu lotniczego i przeniesienie ruchu z Lotniska Chopina zajmie rok. 

Czytaj więcej

Które z firm transportu drogowego dotrwają do września?

Rozbudowane lotniska

Sekretarz stanu podkreśla, że rząd urealnił projekt CPK, skalę terminala zmniejszył z 40 mln do 34 mln pasażerów rocznie. Wskazuje przy tym na prognozy ruchu IATA i ULC, mówiące, że w roku otwarcia lotnisko centralne może liczyć na 32 mln pasażerów. Lotnisko ma być skalowalne i terminal będzie łatwo rozbudować.

Rząd zmniejszył wydatki na część lotniczą CPK do 42,7 mld zł. Łącznie z częścią kolejową, która w pierwszym etapie obejmuje linię kolei szybkich prędkości Warszawa - Łódź i dalej do Wrocławia i Poznania, CPK będzie kosztował 131 mld zł, gdy poprzedni rząd wycenił projekt na 155 mld zł. 

Nakłady będą możliwe dzięki emisji papierów skarbowych wartości 57 mld zł. Ta suma zapewni budowę lotniska i dróg dojazdowych. W planie finansowym jest przewidziane 8 mld zł dla inwestora prywatnego. Rozmowy trwają z Vinci Airports, jednak we wstępnym porozumieniu są ustępstwa trudne do zaakceptowanie i wątpliwe uzgodnienia prawne, co do których musi wypowiedzieć się Prokuratoria. Reszta nakładów pokryją kredyty i środki unijne. 

Ruch lotniczy będzie rozwijał się na Okęciu do 2032 roku. W tym czasie lotnisko ma być rozbudowane, aby pomieściło pasażerów, nowy limit to 28-30 mln. Nakłady mają zwrócić się do 2031 roku. 

Dla linii nisko kosztowych pozostanie Modlin, który otrzyma połączenie drogowe z S7 oraz kolejowe. Przepustowość tego portu wzrośnie do 8 mln pasażerów i docelowo do 12 mln. 

Czytaj więcej

Zawiercie jak RPA, potęgą wydobycia platyny

W CPK 60 proc. startów i lądowań przeznaczonych będzie dla maszyn LOT. – To niezbędne minimum, aby na lotnisku przesiadkowym były najważniejszym graczem – podkreśla Lasek. Założono, że w 2032 roku LOT będzie miał 135 maszyn (dwa razy więcej niż dzisiaj) w tym 29 (dziś 15) szerokadłubowych. 

Szybkie połączenia kolejowe

Lotnisko to zaledwie 20 proc. kosztów CPK, reszta przypada na drogi i koleje. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak przypomina, że CPK to nowe i istniejące linie kolejowe. Pierwszym etapem jest „Y”, czyli linia szybkich kolei o prędkości 300-320 km/h łącząca Warszawę i Łódź, rozwidlająca się za tym miastem na Wrocław i Poznań. 

Całość inwestycji to 480 km i w pierwszym etapie będzie gotowa linia Warszawa – Łódź. Równolegle budowana będzie linia Łódź – Wrocław, bo na tym połączeniu są największe zaległości pozaborowe i nie ma konkurencyjnych połączeń. Istniejące linie zmuszają do ponad 3-godzinnej jazdy między Warszawą i Wrocławiem. Gałąź Łódź – Wrocław będzie gotowa do 2035 roku, obiecuje minister. Kilka lat dłużej potrwa budowa linii Łódź- Poznań. Ona także pozwoli skrócić czas najszybszych połączeń między Warszawą i Poznaniem do 100 minut. 

Czytaj więcej

LPP: z rynku odzieżowego na logistyczny

Do 2040 może być gotowa linia szybkiej kolei z Warszawy do Gdańska. Nazwana CPK Północ będzie wiodła z Warszawy przez Płock i Grudziądz do Trójmiasta. Przy operacyjnej prędkości 320 km/h możliwy będzie dojazd do Gdańska w 100 minut. Nad tą trasą trwają prace analityczne, ale wiadomo, że na obecnej linii przez Iławę nie da się już bardziej skrócić czasu przejazdu. Malepszak podkreśla, że szybkie połączenia uzupełnia dotychczasowe, wiec oferta dla regionów nie zmaleje. 

Lotniczy
Baranowskie lotnisko neutralne węglowo
Lotniczy
Chińczycy przejmują przewozy europejskiego cargo
Lotniczy
Lotnictwo musi stosować coraz więcej kosztownych paliw syntetycznych
Lotniczy
CPK przechodzi pod skrzydła Ministerstwa Infrastruktury
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Lotniczy
Zapchane niebo i lotniska
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką