Od 1 lipca spółka CPK podlega pod Ministerstwo Infrastruktury i szef resortu Dariusz Klimczak obiecuje przyspieszenie projektu. Zapewnia, że w przyszłym roku GDDKiA ogłosi przetarg na poszerzenie A2 o trzeci i czwarty pas między Warszawą i Łodzią, a zmodernizowana droga ma być oddana do użytku w 2031 lub 2032 roku, a więc równocześnie z lotniskiem w Baranowie.
Sekretarz stanu w ministerstwie funduszy i polityki regionalnej Maciej Lasek spodziewa się, że lotnisko CPK otrzyma decyzję lokalizacyjną na koniec tego roku i pozwolenie na budowę na początku 2026 roku. Tunel i podziemna stacja kolejowa powinny być gotowe na 2029 rok, lotnisko w 2031 roku, a pierwsze samoloty wystartują z CPK w 2032 roku. Szacuje, że uruchomienie portu lotniczego i przeniesienie ruchu z Lotniska Chopina zajmie rok.
Czytaj więcej
Przewoźników czeka 5 chudych miesięcy, przetrwają ci, którzy zachowają płynność finansową.
Rozbudowane lotniska
Sekretarz stanu podkreśla, że rząd urealnił projekt CPK, skalę terminala zmniejszył z 40 mln do 34 mln pasażerów rocznie. Wskazuje przy tym na prognozy ruchu IATA i ULC, mówiące, że w roku otwarcia lotnisko centralne może liczyć na 32 mln pasażerów. Lotnisko ma być skalowalne i terminal będzie łatwo rozbudować.
Rząd zmniejszył wydatki na część lotniczą CPK do 42,7 mld zł. Łącznie z częścią kolejową, która w pierwszym etapie obejmuje linię kolei szybkich prędkości Warszawa - Łódź i dalej do Wrocławia i Poznania, CPK będzie kosztował 131 mld zł, gdy poprzedni rząd wycenił projekt na 155 mld zł.